در حال خواندن
قابل توجه مسوولان بانک مرکزی؛ پیامک تراکنش‌های خرد به دست مردم نمی‌رسد
0

سپهر رکنی

مدتی بود که هنگام برداشت و واریز وجه به حساب بانکی­ام (نزد بانک …) پیامکی برایم ارسال نمی­شد، هفته گذشته با این تصور که زمانه یک‌ساله­ای که برای ارسال پیامک­های واریز و دریافت کارت بانکی تعیین شده به‌اتمام رسیده، به یکی از شعب صادرکننده کارت بانکی خود مراجعه کردم و خواستار تمدید سرویس ارسال پیامک شدم.

نود فناوری – مسوول باجه در نهایت اعلام کرد که سرویس یک‌ساله دریافت پیامک بانکی­ من منقضی نشده و نیازی به پرداخت حق دریافت ۱۰ هزار تومانی این خدمت ندارم. وقتی از دلیل ارسال نشدن پیامک­های برداشت در چند هفته اخیر پرسیدم، اعلام کرد که به موجب دستور بانک مرکزی از این به بعد تراکنش­های زیر مبلغ ۳۰ هزار تومان از طریق پیامک ارسال نمی­شود و در صورتی که خواستار اطلاع از این موارد هستم باید اپلیکیشن بانک مذکور را دانلود کرده و از طریق آن از تراکنش­های زیر ۳۰ هزار تومان آگاه شوم!

موضوعی که بلافاصله این پرسش را برایم ایجاد کرد که پس علت دریافت مبلغ ۱۰ هزار تومانی که از مشترک بابت ارسال پیامک تراکنش­های کارت چه بوده و دوم این که چرا در زمان اخذ کارمزد ارسال پیامک این موضوع مطرح نشده است؟

برای بررسی بیشتر موضوع با روابط عمومی بانک مرکزی تماس گرفتم. روابط عمومی بانک مرکزی معتقد بود که موضوع به واحد «نظام­های پرداخت» بانک مرکزی مربوط است و خودش اطلاعات لازم برای پاسخگویی به ریز چنین جزییاتی را ندارد.

پس با شماره ۲۹۹۵۱ که روابط عمومی اعلام کرده بود تماس گرفتم. این مرکز نیز معتقد بود که مشکل مربوط به حوزه انفورماتیک است و تلفن را به این بخش وصل کرد؛ جالب آنکه بخش انفورماتیک نیز با این استدلال که این موضوع به بانکداری الکترونیکی مربوط است بار دیگر من را به نظام­های پرداخت ارجاع داد.

این بار اما گویا یکی از دوستان بانک مرکزی می‌دانست که موضوع به چه کسی مربوط است و شماره شخصی دیگر را که از این موضوع اطلاع داشت به من داد؛ البته پیشاپیش اعلام کرد که اگر قصد صحبت کردن با او را دارم باید یک ساعت بعد تماس بگیرم.

به هر روی مشکلات بوروکراتیک و سازمانی در تمام ادارات دولتی کشور به خاطر سیستم بیش از حد متمرکز، قدرتمند و ریشه­دار دولتی وجود دارد و انتظار داشتم که پیگیری موضوع کار چندان ساده­ای نباشد، اما واقعیت این است که انتظار هم نداشتم این‌طور برای دانستن حقوق ارباب رجوع پاس‌کاری شوم.

سرانجام پس از کش‌و‌قوس­های فراوان، مسوول ارتباط با رسانه­های بانک مرکزی پس از پرس‌وجو از مسوولان مربوطه اعلام کرد که بانک مرکزی در هیچ بخش­نامه­ای اعلام نکرده که برای مبالغ زیر ۳۰ هزار تومان بانک­ها ملزم به ارایه پیامک نیستند و چنانچه بانکی مبلغ ۱۰ هزار تومان را بابت هزینه پیامک گرفته باشد ملزم است تمام پیامک­های برداشت و واریز را برای صاحبان حساب ارسال کند.

با توجه به شرایط فعلی به‌نظر لازم است که بانک مرکزی به‌عنوان یک نهاد بالادستی بانک­های کشور به موضوع ورود کرده و با بانک­های متخلف برخورد کند. هفته‌نامه عصر ارتباط در راستای وظیفه رسانه­ای خود، در آینده نیز پیگیر رسیدگی به این پرونده تا به سرانجام رسیدن نهایی آن خواهد بود.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر