در حال خواندن
همه چیز در خصوص بی ام و سری ۶ گرن توریسمو+عکس
0

جدیدترین سری بی ام و سری ۶ گرون توریسمو که قرار است در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شود رونمایی شد.

تا پیش از این، خودروی های سری ۶ بی‌ام‌و مستقل از دیگر محصولات این برند تولید می‌شدند. مدل‌های دودر کوپه و چهاردر گرن‌کوپه، برای علاقه‌مندان خودروهای لوکس اسپرت در سال‌های اخیر جذابیت زیادی داشتند؛ اما از آغاز سال آینده‌ی میلادی دیگر تولید نخواهند شد. حال با معرفی سری ۶ گرن توریسمو، که صرفا در قسمت عقب با سری ۵ متفاوت است؛ می‌توان مطمئن بود که نسل آینده‌ی سری ۶، چندان متفاوت از دیگر محصولات بی‌ام‌و نباشد و مدل دودر هم با توجه به احتمال بالای تولید سری ۸ در آینده‌ی نزدیک، فراموش شود.

در نمای روبه‌رو، تشخیص تفاوت سری ۶ گرن توریسمو با یک سری ۵ استاندارد به‌سادگی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه چراغ‌های اصلی و جلوپنجره یکسان هستند و مشابه دیگر مدل‌های جدید بی‌ام‌و، برای سری ۶ استفاده خواهند شد تا برخلاف سال‌های قبل، این خودرو چندان متفاوت و شاخص نباشد. فعلا مدل سری ۶ گرن توریسمو، تنها در نسخه‌ی ۶۴۰i همراه با فناوری Xdrive عرضه خواهد شد که آستانه‌ی قیمت ۷۰ هزار دلار به همراه دارد.

طبق معمول، مدل‌های بی‌ام‌و که از عبارت «گرن» در نام آن‌ها استفاده می‌شود، ترکیبی از یک خودروی هاچبک و سدان در قسمت عقب هستند. سری ۶ گرن توریسمو با ابعادی به طول ۵۱۰ سانتیمتر، پهنای ۱۹۰ سانتیمتر و ارتفاع سقف ۱۵۴ سانتیمتر، ایده‌آل به نظر می‌رسد.

می‌توان این محصول جدید را، یک سری ۵ با آپشن‌های نسبتا کامل دانست. نوار چراغ‌های هگزاگونال LED همراه با امکان تغییر زاویه برای چراغ‌های اصلی، در مدل ۶۴۰i استفاده شده است. مجاری هوا در جلوپنجره، قابلیت تنظیم خودکار دارند تا علاوه بر کنترل هوای ورودی و درجه‌ی حرارت زیر کاپوت، آیرودینامیک فعال را در اختیار بگذارد. علاوه بر این، با حضور اسپویلر عقب همراه با قابلیت تغییر وضعیت، نیروی عمودی بر انتهای خودرو و قابلیت آیرودینامیک آن در سرعت‌های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بهینه‌سازی می‌شود.

فضای داخلی سری ۶ گرن توریسمو برای ۵ سرنشین مناسب است و با طراحی مدرن، سفرهای طولانی‌مدت را دلپذیر می‌کند. سبک طراحی این خودرو، امکان جمع‌ کردن صندلی‌های عقب و رسیدن به صندوقی با حجم قابل استفاده‌ی ۱۸۴۰ لیتر را فراهم می‌کند. صندلی‌های جلو تمام برقی هستند؛ درحالی‌که در ردیف عقب از قسمت نشیمنگاه، قابل تنظیم الکتریکی خواهند بود. ارتفاع سقف گرن‌توریسمو برای سرنشینان ردیف دوم، در مقایسه با دیگر خودروهای مشابه این کلاس، ایده‌آل و بیش از سری ۵ سدان است.

از نظر آپشن‌ها و فناوری‌ها به‌کاررفته در سری ۶ گرن توریسمو، با خودرویی در حد سری ۷ روبه‌رو هستیم. آخرین نسخه‌ از فناوری iDrive در ۶۴۰i وجود خواهد داشت که شامل نمایشگر اصلی تمام لمسی در سایز ۱۰.۲۵ اینچ است. سیستم صوتی ارزشمند این خودرو، از برند باور اند ویلکینز به قدرت ۱۴۰۰ وات استفاده می‌کند که هماهنگ با ناوبری ماهواره‌ای و قابلیت ارتباط با انواع تلفن‌های هوشمند با رابط کاربری اپل کارپلی و اندروید اتو عمل می‌کند. با استفاده از ناوبری ماهواره‌ای این خودرو، می‌توان علاوه بر دسترسی به اطلاعات ترافیکی و مسیریابی دقیق، در شهرهای مجهز به زیرساخت‌های مدرن به جای پارک مناسب برای خودرو رسید.

آپشن‌های ایمنی سری ۶ گرن توریسمو کاملا راضی‌کننده هستند و علاوه بر ایربگ‌های متعدد، شامل هشدار برخورد با دیگر خودروها در نقطه‌ی کور، هشدار به هنگام حرکت روی خطوط جاده و تعویض لاین ناگهانی نیز می‌شوند. سیستم کروزکنترل هوشمند با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک برای ۶۴۰i در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه ترمز اضطراری این خودرو، سطح امروزی فناوری خودران را تأمین می‌کند.

برای نسخه‌ی ۶۴۰i از سری ۶ گرن توریسمو، موتور ۳ لیتری توربوشارژ با آرایش ۶ سیلندر خطی استفاده شده است که قدرت ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. بی‌ام‌و ۶۴۰i با این پیشرانه می‌تواند ظرف ۵.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین صرف سوخت، ۷ تا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را ممکن کند.

این احتمال وجود دارد که نمونه‌های دیگری از سری ۶ گرن توریسمو با پیشرانه‌ی ۲ لیتری به قدرت ۲۶۰ اسب بخار با گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر و با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر توربودیزل هم در آینده معرفی شوند. این خودرو با پیشرانه‌ی بنزینی ۲ لیتری، حدود ۶.۳ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زمان می‌برد و میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به همراه خواهد داشت. نمونه‌ی دیزلی هم ظرف ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به‌طور میانگین، کمتر از ۶ لیتر گازوئیل استاندارد اروپا در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف خواهد کرد.

سیستم تعلیق و فنربندی سری ۶ گرن توریسمو بهینه‌سازی شده است تا بهترین عملکرد را در شرایط متفاوت رانندگی داشته باشد. این بخش، در قسمت عقب با ۵ نقطه‌ی اتصال قابل تنظیم ارائه می‌‌شود که همراه با فنرهای پنوماتیک مدرن بی‌ام‌و عمل می‌کند. علاوه بر این، فناوری هوشمند به‌کاررفته در سری ۶ جدید با توجه به سرعت خودرو، وضعیت جاده و نحوه‌ی رانندگی، سیستم تعلیق را به‌طور مداوم، بهینه‌سازی می‌کند تا کمترین تنش به سرنشینان منتقل شود. فنر‌های پنوماتیک روی اکسل عقب، به راننده اجازه می‌دهند تا نسبت به حالت استاندارد، تا ۲ سانتیمتر افزایش و یک سانتیمتر کاهش ارتفاع در این قسمت در اختیار داشته باشند.

سری ۶ گرن توریسمو با رسیدن به سرعت‌های بیش از ۳۵ کیلومتر بر ساعت، به حالت فنربندی استاندارد بازمی‌گردد؛ اما با ادامه‌ی سرعت‌گیری، پس از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به حداقل ارتفاع از سطح جاده خواهد رسید. علاوه بر مودهای رانندگی آرام (Comfort)، اسپرت و اقتصادی که در سری ۵ وجود دارد، حالت فوق آرام (Comfort+) برای این خودرو قابل انتخاب است که با توجه اطلاعات سیستم ناوبری از سطح جاده و سبک رانندگی، تعلیق و فنربندی سری ۶ را تنظیم می‌کند.

دیگر فناوری‌های مدرنی که در ۶۴۰i به کار رفته است، شامل نسل جدید سیستم ارائه‌ی اطلاعات فنی روی شیشه (Head-up Display) می‌شود که واضح‌تر و بزرگ‌تر از مدل‌های قبلی عمل می‌کند. پارک خودرو در این مدل، به‌آسانی کار می‌کند و حتی بدون حضور راننده پشت فرمان، از طریق ریموت کنترل قابل هدایت است. سری ۶ گرن توریسمو از فناوری تبادل اطلاعات بین خودروها پشتیبانی می‌کند که نقش زیادی در جلوگیری از تصادف وسایل‌ نقلیه‌ی آینده خواهد داشت.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر