در حال خواندن
از ۷۰ سالگی تا جدیدترین محصول فراری
0

شرکت خودرو سازی فراری همزمان با ۷۰ سالگی خود از خودروی جدیدش با نام لافراری آپرتا رونمایی کرد.

نود فناوری – ۱۲ مارس ۱۹۴۷ مصادف با ۲۲ اسفندماه ۱۳۲۵ برای برند فراری بسیار بااهمیت و تاریخ‌ساز محسوب می‌شود. در این روز اولین ساخته‌ی آن‌ها با کد ۱۲۵SS از کارخانه‌ی فراری خارج شد و روی سنگ‌فرش شهر مارانلو در ایتالیا به حرکت درآمد. این خودرو با شماره‌شاسی ۰۱C، اولین ساخته‌ی بنیان‌گذار فراری نبود و انزو فراری کبیر، پیش‌تر در سال ۱۹۴۰۰، برایآلفارومئو مدل آویو ۸۱۵ با نام کامل Auto Avio Costruzioni 8155 را به‌طور کامل طراحی و تولید کرده بود که تصویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

بدنه‌ی مدل ۱۲۵S کمی شتاب‌زده ساخته شد؛ چرا که باید به اولین مسابقه‌ی فصل که تنها ۲ ماه به شروع آن باقی مانده‌ بود، می‌رسید. این رقابت قرار بود ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت) در پیست مشهور پیاچنزا برگزار شود؛ اما ۱۲۵S تنها ۹ روز بعد از اولین استارت موتور، در مسابقه‌ی جایزه بزرگ رم شرکت کرد و به قهرمانی رسید. راننده‌ی این خودرو در روز تاریخی ۱۲ مارچ و حین اولین قهرمانی فراری در رم، فرانکو کورتیس نام داشت.

فقط دو نسخه از ۱۲۵S ساخته شد که هردو دارای پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری ۱۲ سیلندر با آرایش V بودند. اشخاصی که در طراحی و ساخت این پیشرانه و متعلقات فنی آن دست داشتند، جواکینو کولومبو، جوزپه بسو و لوئیجی باتزی بودند که در کنار انزو فراری (نفر دوم از راست)، در عکس بالا دیده می‌شوند.

به دلایلی مثل مشکلات مالی و اوضاع وخیم اقتصادی ایتالیا در آن سال‌ها، هر دو نمونه‌ی ۱۲۵S با تغییر در بدنه با ظاهری جذاب‌تر برای مشتری فروخته شدند و هیچ‌کدام برای فراری نگهداری نشدند. به گمان بسیاری از مورخین صنعت خودرو، اولین ساخته‌ی فراری با شاسی ۰۱C، در سال ۱۹۴۸ روی مدل ۱۶۶ اسپایدر پیاده شد و شماره‌ی شاسی آن به ۰۱۰i تغییر یافت. این مدل در سال ۱۹۸۷ توسط کلکسیونر فعلی آن خریداری شد که با تلاش او به شکل ۱۲۵S واقعی بازگشت و اکنون تنها مدل موجود از اولین ساخته‌ی فراری است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر