در حال خواندن
یاهو هم به عدم تنوع کارکنانش اعتراف کرد
0

چند روز پیش یاهو بالاخره آماری را که در زمینهٔ تنوع کارمندانش گرفته بود علنی کرد و معلوم شد یاهو را هم مانند سایر کمپانی‌های «سیلیکون ولی» اساسا مردان سفیدپوست‌ و یا از ملل شرق آسیا اداره می‌کنند.
نود آی سی تی – ۶۲% کارمندان یاهو مرد هستند و ۳۷ درصدشان هم زن. یک در صد بقیه یا خود را به عنوان «یک جنسیت دیگر» معرفی کرده‌اند و یا از اعلام جنسیت خود سر باز زده‌اند. به بخش فنی که وارد می‌شویم تفاوت بیشتر می‌شود. مردان ۸۵% کارکنان بخش فنی را تشکیل می‌دهند. زنان بیشتر در بخش‌های غیر فنی مشغول‌اند و ۵۲% این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند. در بخش ریاست هم همین‌طور است: ۷۷% مشاغل در انحصار مردان است.همین آمار نشان می‌دهد، ۵۰% کارکنان یاهو سفیدپوست هستند و ۳۹% هم از شرق آسیا. کارمندان اسپانیایی زبان فقط ۴% و سیاه‌پوستان با ۲% تعدادشان از آن‌ها هم کمتر است.در بخش فنی شرق آسیایی‌ها از همه بیشترند (۵۷%) و سفیدپوستان هم ۷۸% مشاغل مدیریت را به خود اختصاص داده‌اند.یاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این آمار فقط بخشی از واقعیت است و این شرکت تلاش می‌کند که همه کارمندانش در وقت کاری احساس راحتی کرده و مورد حمایت قرار گیرند. یاهو به این مساله هم اشاره کرد که در زمینۀ برابری LGBT در بین بهترین کمپانی‌ها قرار دارد.آمار یاهو یک ماه بعد از این که گوگل آماری در این مورد ارائه کرد علنی شد و به نظر می‌رسد وضع گوگل (با ۷۰% کارمند مرد و ۶۱% سفیدپوست) در این زمینه از یاهو بدتر است.لینکدین هم به تازگی آمار خود را منتشر کرده و به نظر می‌رسد با ۳۹% کارمند زن، سیاست استخدامی‌اش در مورد زنان کمی متعادل‌تر از یاهو و گوگل است. ولی در زمینۀ رنگ پوست کماکان ارجحیت با سفیدپوستان (۵۳%) و شرق آسیایی‌ها (۳۸%) است.به نظر می‌رسد مشکل را نباید به سیاست استخدامی شرکت‌ها محدود کرد چرا که نظام آموزشی مقصر اصلی به نظر می‌رسد. فقط ۱۸ در صد فارغ‌التحصیلان رشتۀ کامپیوتر را زنان تشکیل می‌دهند. با وجود این سیاهان و اسپانیایی زبانان به ترتیب ۸ و ۶ در صد کارشناسان علوم کامپیوتر هستند درصورتی‌که فقط ۲ در صد کارکنان این شرکت‌ها را سیاهان تشکیل می‌دهند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر