در حال خواندن
گام اول برای اختصاص درآمد ۲۸۰۰ میلیارد تومانی به وزارت ارتباطات
0

نمایندگان مجلس آخرین روز کاری هفته گذشته، با کلیات طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن درآمدی ۲۸۰۰ میلیارد تومانی به صورت صد در صد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص می‌یابد.
نود آی سی تی – نمایندگان مجلس با کلیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه، مبالغی  که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است بابت فعالیت‌های ارایه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات  به عنوان حق امتیاز و حق سهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات وصول و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز،  صد در صد  به عنوان درآمد اختصاصی در لوایح بودجه سالانه برای وزارتخانه یاد شده منظور می‌شود. بر این اساس درآمد حاصله صرف هزینه‌های خدمات زیربنایی و فناوری اطلاعات در مناطق محروم و روستایی و ارایه کنندگان خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات و تامین هزینه‌های آزاد‌سازی و خصوصی‌سازی و تملک دارایی‌های سرمایه وزارتخانه مذکور می‌شود.
 
با واگذاری مخابرات در توسعه زیر ساخت سیر نزولی پیدا کردیم
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جلسه علنی مجلس در هفته گذشته در جریان بررسی کلیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات گفت: شرکت مخابرات با وجود تمامی مشکلات توانست برخی از آنها را حل کند.
وی افزود: همان گونه که همگان شاهد بودند امروز در واگذاری‌های تلفن ثابت و زیرساخت‌ها رشد کرده‌ایم و بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: تا سال ۸۶ که مجوز مجلس را داشتیم سالیانه زیرساخت‌ها را توسعه می‌دادیم اما با واگذاری مخابرات مجوز مجلس نیز واگذار شد و در چنین شرایطی ما نیز سیر نزولی پیدا کردیم.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز، فناوری اطلاعات برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارای اهمیت فراوان است، بیان کرد: به دلیل اهمیت فراوان این حوزه باید زمینه توسعه زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ضرورت رشد شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک گفت: برای گسترش حوزه‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات در گام نخست باید زیرساخت‌ها را گسترش دهیم؛ ما نباید هیچ گاه از دولت الکترونیک غافل شویم اما باید ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
واعظی با اشاره به لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات ادامه داد: از کل درآمد این لایحه ۲۸۰۰ میلیارد تومان به ما تعلق می‌گیرد که آن را برای زیرساخت‌ها هزینه خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنای تصدی‌گری در این حوزه را ندارد، عنوان کرد: ما به دنبال حضور گسترده خودمان در این عرصه نیستیم و اصلا نگاهمان تصدی‌گری نیست.
واعظی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال برطرف کردن عقب‌ماندگی‌های موجود در این بخش است گفت: ما تمام تلاشمان را برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها به کار خواهیم بست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش پایانی سخنانش آماری از وضعیت ایران در این حوزه ارایه کرد.
 
 لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات
در جریان رسیدگی به این لایحه ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان پارلمان، در موافقت با کلیات با بیان اینکه در دنیای امروز همه کشورها برای حفظ استقلال خود به دنبال دستیابی به فناوری‌های نوین هستند، فناوری اطلاعات را قلب ارتباطی کشور دانست و گفت: باید گام‌های جدی برای پیشرفت این حوزه برداریم.
وی افزود: جایگاه جمهوری اسلامی ایران باید در زمینه فناوری اطلاعات در منطقه ۲ باشد اما ما اکنون جایگاه ۱۶ را داریم.
کارخانه با اشاره به اینکه قبل از واگذاری مخابرات مبالغ زیادی برای زیرساخت‌ها هزینه می‌شد عنوان کرد: امروز این اعتبارات کاهش یافته است و این در حالی است که کشورهای در حال توسعه منابع زیادی را صرف توسعه زیرساخت‌های خود می‌کنند.
وی با اشاره به جنگ سایبری که امروز کشورمان نیز در آن فعال است بیان کرد: برای پیشرفت در این جنگ نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش داریم.
 
مخالفت با واگذاری مخابرات از سوی نمایندگان همچنان پیگیری می‌شود
احمد توکلی دیگر موافق کلیات این  لایحه گفت: ما همچنان پیگیر بحث واگذاری مخابرات هستیم و به این مسئله همچنان منتقدیم؛ البته با جمعی از نمایندگان این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وی با بیان اینکه واگذاری شرکت مخابرات باعث گرفته شدن منبع درآمد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد، بیان کرد: همین موضوع باعث شد آنها از بودجه عمومی استفاده کنند که استفاده از بودجه عمومی باعث پدید آمدن مشکلات و در نهایت عدم پیشرفت و توسعه زیرساخت‌ها شد.
توکلی به بخشی از جزییات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات اشاره کرد و از لزوم توجه به ارتقاء زیرساخت‌ها در این زمینه سخن گفت.
وی مهمترین عامل افزایش بهره‌وری را توسعه فناوری اطلاعات دانست و افزود: با توسعه فناوری اطلاعات نرخ رشد بالا می‌رود، با بالا رفتن نرخ رشد دولت می‌تواند مالیات دریافت کند که همین اقدامات باعث افزایش درآمد دولت می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بالا رفتن درآمد دولت باعث می‌شود تا پول‌های بیشتری برای کشور خرج شود و همین موضوع توسعه را با خود می‌آورد.
 
بودجه اختصاصی به جای اختصاص بودجه
در این جلسه همچنین  مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اجازه تبیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات گفت: ما بر اساس این لایحه دولت را مکلف می‌کنیم که درآمدی در حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان را به این حوزه اختصاص دهد.
وی بیان کرد: یکی از دلایل مخالفت من با کلیات این لایحه این است که امکان دارد این رقم در سال های بعد نیاز نباشد.
لاهوتی گفت: شاید در سال های آینده به این نتیجه برسند که بهتر بود دولت را مکلف به هزینه بودجه در این حوزه نمی‌کردند و پول در جاهای دیگری خرج می‌شد.
علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان نیز در مخالفت گفت: اگر امروز مشکلات کشور را جمع‌آوری کرده و بخواهیم اولویت‌بندی کنیم به نظرم دولت الکترونیکی یکی از اولویت‌ها است.
وی بیان کرد: اگر امروز نمی‌توانیم دهک‌ها را شناسایی کنیم این ضعف دولت الکترونیکی است.
خسروی وجود مشکلات متعدد را به دلیل ضعف دولت الکترونیکی دانست و از لزوم توجه به دولت الکترونیکی سخن گفت.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر