در حال خواندن
کدام کاربران حقیقی مشمول دریافت VPN قانونی می‌شوند/زیرساخت در پیاده سازی فیلترینگ هوشمند کوتاهی کرد
0

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت با همکاری برخی دستگاه‌های حاکمیتی مشغول تدوین طرح واگذاری خدمات VPN قانونی به کاربران حقیقی است، شرایط واگذاری و افراد مشمول دریافت این خدمات را تشریح کرد.
نود آی سی تی – مهدی اخوان بهابادی با تاکید براینکه برای ارایه VPN قانونی به کاربران حقیقی منتظر دریافت طرح عملیاتی شرکت ارتباطات زیرساخت هستیم، گفت: باید شرکت ارتباطات زیرساخت به ما اعلام کند که به چه نحو امکان ارایه این خدمات وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در پاسخ‌دهی به کاربران دچار تردید هستیم که آیا شرکت ارتاطات زیرساخت می‌تواند پاسخ‌دهی مناسبی برای این خدمات داشته باشد یا خیر افزود: در زمانی که این سرویس برای افراد حقیقی ارایه شود تعداد متقاضیان قابل توجه خواهد شد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تفیک کاربرانی که مشمول دریافت خدمات VPN قانونی هستند و اینکه معیار و کیفیت خدمات به چه نحو خواهد بود، گفت: کاربرانی که در حوزه تجارت الکترونیک مشغول به فعالیت هستند و نمی‌توان مانع فعالیت آنها شد یکی از مشمولان دریافت این سرویس محسوب می‌شوند؛ همچنین بخشی از جامعه علمی کشور برای دسترسی به منابع علمی نیازمند دریافت خدمات VPN هستند.
وی افزود: در همین حال بخشی از متخصصان که نیازمند نرم‌افزار و به‌روزرسانی نرم‌افزارها و سایت‌ها هستند نیز از جمله مشمولان دریافت VPN خواهند بود و در حوزه خدمات مالی و بانکی، افرادی که از پروتکل‌های رمز استفاده می‌کنند مشمول واگذاری VPN قانونی هستند.
اخوان گفت: در همین حال شرکت‌هایی در خارج و یا داخل کشور وجود دارند که پرسنل آنها برای دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری و سرورهای شرکت برای انجام کار روزانه، متقاضی دریافت این نوع خدمات هستند.
وی با تاکید بر اینکه افراد متقاضی خدمات قانونی VPN دارای گستردگی زیادی هستند، افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت با همکاری برخی دستگاه‌های حاکمیتی مشغول تدوین این طرح است.
 
زیرساخت در پیاده سازی فیلترینگ هوشمند کوتاهی کرد
 دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر این که شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه نمی‌خواهد تماس ما با دنیا را قطع کند گفت: شرکت زیرساخت در پیاده سازی فیلترینگ هوشمند کوتاهی کرده است.
خبرگزاری تسنیم – مهدی اخوان بهابادی درباره پروژه شبکه ملی اطلاعات و رسالتی که این شبکه به دوش می‌کشد، گفت: شبکه ملی اطلاعات که من به شدت از پرداخت به آن پرهیز می‌کنم، حرف یا مطلب جدیدی در دنیا نیست؛ تنها در انتخاب واژگان کمی کج سلیقگی صورت گرفته است و به هیچ وجه به معنای قطع تماس ما با دنیا نیست.
وی افزود: تنها موضوعی که مطرح شده، این بود که در بستر اینترنت خدماتی که مردم در داخل کشور در حال دریافت آن هستند، اگر قابلیت ارایه آن توسط ارایه‌دهندگان داخلی وجود دارد به آنها سپرده شود تا هزینه بالای استفاده از پهنای باند بین‌الملل به حداقل کاهش یابد.
او گفت: به عبارتی دیگر هدف از بیان شبکه ملی اطلاعات، هدف‌گیری حداکثر خدمات قابل ارایه در کشور توسط بخش خصوصی بوده است و در اصل قرار بوده که این موضوع اتفاق افتد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص اینکه با مانور بر سر شبکه ملی اطلاعات چرا دوباره دم از فیلترینگ و بحث‌هایی چون VPN می‌زنیم، گفت: ما فیلترینگ را در همه جای دنیا داریم و جایی نیست که بگوید ما فیلترینگ نداریم زیرا هر نظامی فرهنگ، سیاست، سنت و اصول خود را دارد و قطعا اجازه نخواهد داد هر نوع محتوای آسیب زننده به اصول نظام آن وارد کشورش شود؛ همانطور که ما گمرک را در حوزه اقتصادی داریم و اجازه ورود هر کالایی به کشور را نمی‌دهد.
وی بیان کرد: پس وجود فیلترینگ چیز عجیبی نیست اما چیزی که بعضا اذیت کننده می‌شود، برخورد سلیقه‌ای با موضوع فیلترینگ است که این مورد اتفاق نظر تمامی مسوولان هم هست.
اخوان بهابادی درباره برخورد سلیقه ای با فیلترینگ گفت: گاهی یک مطلب در چند سایت منتشر می‌شود و با برخی از آنها برخورد می‌شود و با بقیه خیر و این همان موضوع برخورد سلیقه‌ای است.
وی افزود: این موضوع هم البته طبیعی است زیرا در حال حاضر در کشور ما مکانیزم تعیین مصداق برای فیلترینگ یک کارگروه است و اعضای آن افراد هستند و با رأی‌گیری که در این کارگروه می‌شود، تصمیم گرفته می‌شود یک سایت فیلتر شود. بنابراین اینکه بگوییم سلیقه از سیستم فیلترینگ حذف می‌شود، حرف ناپخته‌ای در سیستم حال حاضر کشور به نظر می‌رسد ولی می‌شود با راهکارهایی اعمال سلیقه را کاهش داد و با هوشمندسازی فیلترینگ می‌توان از میزان خطاهای آن کاست.
رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه هرچه به سمت سیستم‌های دیجیتال و حداکثر ظرفیت‌ سیستم‌های ماشینی حرکت کنیم، کاهش خطاهای تصمیم‌گیری را شاهد خواهیم بود، عنوان کرد: با این رویه حضور انسان به عنوان فردی جائز‌الخطا در تصمیم‌گیری‌ها کمتر می‌شود.
او در خصوص اینکه همه از هوشمندسازی می‌گویند اما چرا بعد از گذشت سه، چهار سال هنوز  نتوانسته‌ایم آن را پیاده‌سازی کنیم، گفت: صحبتی که از هوشمندسازی فیلترینگ می‌شود باید در وزارت ارتباطات اتفاق می‌افتاده چرا که در حال حاضر در این حوزه کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای تعیین مصداق جرم می‌کند و این مطالب از طرف آن کارگروه در دادستانی کل کشور به وزارت ارتباطات به عنوان مجری فیلترینگ ابلاغ می‌شود.
وی بیان کرد: کلیه تجهیزات فنی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای انجام فیلترینگ متمرکز در شرکت ارتباطات زیرساخت است.
او ادامه داد: ما این موضوع را بارها پیگیری کردیم و تذکر دادیم که لازم است این هوشمندسازی در شرکت ارتباطات زیرساخت اتفاق افتد و هرچند آنها نیز پروژه‌هایی را به ما ابلاغ کرده‌اند اما هنوز این پروژه عملیاتی نشده است.
اخوان بهابادی درباره رفع تمامی این چالش‌ها گفت: فیلترینگ مبتنی بر محتوا (Content Filtering) بسیاری از مشکلات فعلی را می‌تواند حل کند ولی اقدام جدی و مؤثری در این راستا ندیده‌ایم و امیدواریم با ورود دولت جدید، انگیزه فعالیت در فضای مجازی و فناوری اطلاعات بیشتر شود و شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم.
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر