در حال خواندن
کاهش قیمت‌ها بازار کامپیوتر را به تعطیلی می‌کشاند
0

نوسان نرخ دلار آزاد که از اوایل خرداد ماه شاهد آن بوده‌ایم تاثیرات چشمگیری در بازار از جمله بازار کالاهای کامپیوتری گذاشته است. کاهش قیمت کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال، رشد تقاضا و ورود محموله‌های جدید وارداتی، از اتفاقاتی است.
نود آی سی تی – در بازار کامپیوتر طی سه چهار ماه گذشته رخ داده است و به گفته فعالان بازار، اگرچه بخش بزرگی از تغییر و تحولات نتیجه کاهش نرخ دلار آزاد است، بخشی از آن ناشی از توام شدن فصل رونق بازار به دلیل نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید و روند نزولی نرخ دلار در ماه‌های مرداد و شهریور بوده است. در مورد برخی از برندهای خاص نظیر APPLE نیز انشتار اخباری در رابطه با رفع ممنوعیت‌های صادراتی به ایران منجر به کاهش تقریبی قیمت برخی از محصولات این برند در بازار شده است.مجموع این جریان‌ها بازار این روزهای کامپیوتر را به بازاری پویا و پرتحرک‌تر از چهار ماه قبل تبدیل کرده است؛ بازاری با چهره‌ای متفاوت و مشتریانی که به واقع به قصد خرید می‌آیند، نه به قصد تماشا!
کاهش قیمت عامل اصلی رونق بازارکاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار کامپیوتر طی ماه‌های اخیر انگیزه‌ای قوی برای راسخ شدن عزم خریداران برای مراجعه به بازار و خرید کالا شده است.می‌توان گفت که رونق در بازار کامپیوتر از اوایل شهریور ماه و آغاز فصل خریدهای دانشجویی و دانش‌آموزی از بازار کامپیوتر مشاهده شد. در آن زمان فعالان بازار با لحاظ کردن دلار آزاد سه هزار و ۱۰۰ تومان، کالا را با کمی‌ کاهش قیمت نسبت به ماه‌های قبل‌تر به فروش رساندند. اما اواسط شهریور ماه با صعود نرخ دلار آزاد به رقمی ‌درحدود سه هزار و ۲۰۰ تا سه هزار و ۲۵۰ تومان مجددا در بازار شاهد افزایش پنج تا ۱۰ درصدی قیمت، کاهش تقاضا و همچنین امتناع فروشندگان از فروش کالاها به محدود خریداران کالاهای کامپیوتری بودیم. اما از اوایل مهر ماه ناگهان شرایط تغییر کرد و با سقوط نرخ دلار آزاد به رقم کمتر از سه هزار تومان (حدود دو هزار و ۹۵۰ تومان) بازار رنگ و بوی دیگری گرفت. در چنین شرایطی کسبه و فعالان بازار به ویژه فعالان فروشگاهی که با استقبال بالا از جانب خریداران مواجه شده بودند در یک برهه زمانی کوتاه از ارایه کالا خودداری کردند و ترجیح دادند منتظر ثبات نرخ ارز باشند. پس از گذشت یک هفته و بازگشت دلار به بالای سه هزار تومان، بازار فعالیت خود را از سرگرفت. از آن زمان تاکنون که نرخ دلار بین اعداد سه هزار و ۶۰ تا سه هزار و ۱۰۰ تومان و نهایتا حدود ۱۰ تا ۳۰ تومان اختلاف در نوسان است، بازار روزگار خوشی را می‌گذراند و در بازار شاهد رشد تقاضا و تعدل تقریبی عرضه و تقاضا هستیم.به گفته فعالان بازار، در صورت تدوام این وضعیت و ثبات قیمت (نه افزایش و نه کاهش بیشتر نرخ دلار آزاد) می‌توان به آینده روشن بازار امیدوار بود.
نگرانی از کاهش قیمت‌هااگرچه کاهش قیمت‌ها در بازار به رونق نسبی بازار کامپیوتر ختم شده است، اما نگرانی برخی فعالان (از واردکننده و واسطه گرفته تا فروشنده) را موجب شده است.به گفته آنان، شرایط بازار موجب شده است که آنها به اجبار زیر بار کاهش قیمت بروند؛ در حالی که اجناسی که وارد بازار کرده‌اند، با دلار گران‌تر از سه هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان خریداری شده و این کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی برخی از کسبه را به شدت متضرر کرده است. به گفته مهدی بکایی، مدیرعامل شرکت سیب گستران پارسیان (اپل ایران) طی ماه‌های گذشته در بازار کامپیوتر با یک کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی و حتی ۳۰ درصدی مواجه بوده‌ایم که این کاهش قیمت منجر به اعتراض گروه‌های گوناگون صنفی در بازار شده است که به گفته وی، چاره‌ای نیست و باید با شرایط کنار آمد.وی در تشریح روند نزولی قیمت‌ها در بازار کامپیوتر گفت: به عنوان مثال قیمت جدیدترین iMac اپل از حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در حدود چهار ماه گذشته به حدود هفت میلیون تومان رسیده است. وی چنین اتفاقی را برای بازار ناخوشایند می‌داند و می‌گوید: اینها علاوه بر اینکه ناشی از نوسانات نرخ ارز است، بلکه از تصمیم‌گیرهای نادرست و ناگهانی سیاسی و اقتصادی ناشی می‌شود. ناصری، یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت هم در این باره می‌گوید: کاهش قیمت‌ها در بازار طی ماه‌های گذشته، اگرچه منجر به رشد تقاضا در بازار شده است؛ اما رشد تقاضا نمی‌تواند ضرری که ما بابت اختلاف قیمت دلار کرده‌ایم را جبران کند.به گفته این فعال بازار، در صورتی که روند نزولی نرخ دلار ادامه یابد، بازار کشش کاهش بیشتر قیمت‌ها را نخواهد داشت و به احتمال زیاد با ارایه نکردن کالا از جانب فروشندگان و یا حتی تعطیلی بازار مواجه خواهیم شد. به گزارش فناوران، سیدمهدی میرمهدی، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران هم در گفت‌وگویی با موبنا، با بیان اینکه با شرایط پیش آمده بیشتر فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه متحمل ضررهای هنگفتی شده‌اند، افزود: با استمرار کاهش نرخ ارز شاهد ضرر و زیان‌های واردشده بسیاری به فروشندگان این صنف خواهیم بود؛ زیرا فعالان این حوزه مجبور به تعدیل قیمت کالاها و برابر کردن بهای آنها با نرخ فعلی ارز هستند.فعالان بازار که به ثبات قیمت‌ها دلخوشند، می‌گویند که امیدواریم حداقل طی ماه‌های آتی شاهد چنین اتفاقی در بازار باشیم؛ زیرا کاهش بیشتر نرخ دلار موجب به وجود آمدن این انتظار نزد خریدران می‌شود که قیمت‌ها کاهش یابد؛ در حالی که چنین امکانی وجود ندارد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر