در حال خواندن
چگونه فروش تبدیل به یک بازی دوست داشتنی می شود؟
0

گیمیفیکیشن یا بازی سازی یعنی استفاده از تفکر بازی در کاربردهای خارج از بازی با هدف افزایش انگیزه کاربران برای استفاده بیشتر از آن کاربردها می باشد.

مفهوم
بازی همیش از زمان تولد انسان با اون همراه بوده است و فقط شکل آن است که
به روز می شود. اگر شما بتوانید تفکر بازی را در مدل کسب و کار خود جاری
کنید، ذینفعان کسب و کار شما ( مشتریان، کارمندان و …) با انگیزه و حس
بهتری درگیر محصولات و خدمات شما خواهند شد.بد نیست برای آشنایی بیشتر با مفاهیم بازی سازی سری مطالب این حوزه را در سایت متمم محمدرضا شعبانعلی مطالعه کنید.یکی
از مفاهیمی که در نرم افزار CRM دیـــدار با مدلی مناسبی ایده پردازی و
پیاده سازی شده است، استفاده از تفکر بازی سازی در این نرم افزار می باشد.داستان
خیلی ساده است، همکاران شما در دیـــدار با انجام هر عملی در نرم افزار (
مثل افزودن یک شخص جدید، نوشتن یک یاداشت، انجام یک وظیفه و …) امتیاز می
گیرند، میزان این امتیازها براساس اینکه چقدر کاری که انجام می دهد به
فروش نزدیک تر است بیشتر می شود، به عنوان مثال وقتی کارمندی شخصی را درج
می کند ۵ امتیاز، اگر معامله برای آن ایجاد کند ۲۰ امتیاز و اگر معامله را
قطعی کند ۱۰۰ امتیاز می گیرد، از طرف دیگر بازی که بدون سکه و جایزه نمی
باشد، دیـــدار به این موضوع فکر کرده است، تکرار چند باره برخی از عملیات
مهم منجر به گرفتن سکه توسط بازیگر می شود، مثلا ثبت ۲۰ معامله منجر به یک
سکه می شود یا قطعی کردن ۵ معامله سبب آن می شود که فروشنده شما یک سکه
بگیرد.جدول قهرمان پنجره ای است که به هر کاربر در هر لحظه میزان
امتیازات، سکه ها و راهنمایی که کاربران بتواند سکه های بیشتری را جمع کند
نمایش داده و از طرف دیگر موقعیت کاربر را نسب به همکاران خود نشان می دهد.مدل بازی سازی دیدار چه ویژگی هایی دارد:ساده است و بدون نیاز به تنظیمات خاصی کار می کند:گیمیفیکشن
دیدار نیاز به هیچ تنظیمی خاصی ندارد و با شروع به کار همکاران فروش به
صورت اتوماتیک کار می کند، در صورتیکه شما می خواهید آخر هر ماه در قبال
سکه های کسب شده توسط پرسنل شما به آنها پاداش دهید، تنها  چیزی که در 
باید مشخص کنید ارزش رقمی این سکه هاست، به عنوان مثال یک کسب کاری می
تواند براساس نوع و تعداد عملکرد پرسنل خود ارزش سکه های خود را ۱۰.۰۰۰
تومان بگذارد و کسب و کار دیگری ۱۰۰.۰۰۰ تومان.تبدیل رقابت بد به رقابت دوست داشتنیبازی
سازی رقابت دوست داشتنی تری را نسبت به فرایندهای پورسانت و موارد دیگر
ایجاد می کند. با وجود اینکه مه چیز جدی ست رقابت در قالب بازی می تواند
همکاری تیمی را افزایش داده و ارتباط بین پرسنل را بهتر کندداده های بهتر تولید می شود و فروش بیشتر می شودهر
عملی که فرایندهای فروش را بهتر کند امتیاز بیشتر در این بازی به کارمندان
فروش می دهد، به عنوان مثال وقتی اطلاع شخصی کامل تر ( با شماره موبایل و
آدرس ایمیل) درج می شود نسبت به درج اطلاعات ناقص تر امتیاز بیشتری دارد.
این امتیازها سبب می شود که کارمندان با انگیزه بیشتری فرایندهای فروش را
دنبال کنند.رقابت در قالب تیم های کاری در
صورتیکه شما دو تیم فروش مجزا و یک تیم پشتیبانی دارید نگران تداخل
امتیازها نباشید، هر شخص در تیم خود بازی می کند و با همکاران خود در تیم
خود وارد رقابت می شود، کارهایی که خارج از تیم انجام می شود در قالب رقابت
عمومی سنجیده می شود. رقابت عمومی نشان می دهد که هر شخص خارج از مسولیت
های خود چقدر به مجموعه شما تعهد دارد و چقدر به دیگر گروه های کاری کمک می
کند. برترین های رقابت عمومی می توانند هر ماه به عنوان کارمندان نمونه
معرفی شوندکم کاران فعال می شوندبا
این مکانیسم کسانی که قبلا کمتر فعالیت می کردند فعال تر می شود چرا که هر
لحظه در جدول قهرمانان موقعیت آنها به ایشان، دیگران و مدیران سازمان نشان
داده می شود.امتیاز دهی دیدار چه گونه است؟همانطور
که اشاره کرده هر عملی که به فروش کمک بیشتری کند امتیاز بیشتری می گیرد،
دیدار طبق جدول زیر به کارمندان شما امتیاز و سکه می دهد:
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر