در حال خواندن
چه کسی طراحی مجدد زیرساخت گوگل را انجام می‌دهد
1

فناوری اطلاعات و ارتباطات – ساعت یک و سی پنج دقیقه روز دهم می ۲۰۱۱ بود که شخصی به نام اریک بورور، به جهانیان اعلام کرد در حال طراحی مجدد بزرگترین عملیات روی اینترنت است.
نود آی سی تی – او در این باره نوشت: من نسل جدیدی از زیر ساخت ها را برای گوگل طراحی خواهم کرد. ابرها هنوز جوانند، خیلی کارها برای انجام دادن هست و هنوز راه زیادی باقی مانده .برورو استاد دانشگاه برکلی است. اما این فقط یک جنبه از شخصیت اوست . در واقع وی هیچ گاه به محیط آکادمیک بسنده نکرد.
او در سال ۱۹۹۰، موتور جست و جویی به نام Inktomi را طراحی کرد که نه تنها پایه و اساسی برای طراحی گوگل شد بلکه اینترنت را از نو بازتعریف کرد. تا پیش از این همه سرویس ها و برنامه های کاربردی تحت وب از سرورهایی عظیم و غول پیکری استفاده می کردند که مبتنی بر معماری RISC بود. اما اریک نشان داد که یک مجموعه از صدها کامپیوتر ارزان قیمت می تواند به طرز قابل توجهی سریع تر از  سوپر کامپیوترهای زمان خود عمل کند.
مدل او باعث رشد سریع اینترنت شد و موتور جست و جوی گوگل به پیروی از Inktomi و با پردازنده ها x86 اینتل که مخصوص دسکتاپ کامپیوترهای شخصی بود طراحی شد. جالب است که تا به امروز هنوز هم سرورها از همین پردازنده ارزان قیمت استفاده می کنند.
این پیشینه درخشان سبب شده که گوگل برای طراحی مجدد زیرساخت هایش بار دیگر اریک را به استخدام خود درآورد. پروژه‌ای که او و همکارانش روی آن کار می کنند قرار است نسل آینده اینترنت را برای جهانیان به ارمغان بیاورد.
اما تنها دلیل دعوت اریک به کمپانی گوگل Inktomi نبود. این روزها او به خاطر تئوری CAP معروف است.
بر اساس این تئوری وقتی شما داده‌هایی را روی صدها ماشین منتشر می کنید، می توانید تضمین کنید که داده ها با آنها سازگار هستند به این معنی که همه ماشین‌ها قادرند به صورت هم زمان به همه داده ها دسترسی داشته باشند. همچنین می توانید تضمین کنید که سیستم همیشه در دسترس است یعنی هر زمان یک ماشین، داده ای را درخواست کند سیستم پاسخ معینی به وی خواهد داد. علاوه بر این تحمل پارتیشنی هم در این سیستم تضمین شده است یعنی اگر بخشی از سیستم از کار افتاد، خللی در ادامه کار آن به وجود نخواهد آمد. اما مسئله این است که نمی توانید هر سه این گزاره‌ها را با هم تضمین کنید.
قضیه CAP تحولی را در ساخت سیستم های توزیعی و اشتراک اطلاعات به وجود آورد که در نهایت به طراحی سیستم های  رایانش ابری منجر شد. در واقع سیستم های مشهور رایانش ابری آمازون (Ec2 cloud service) مثالی ابتدایی از سیستم هایی هستند که با ایده برورو طراحی شده اند.
اما این تئوری در نسل آینده زیرساخت های گوگل چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ در این مرحله نمی توان به طور قطعی نظر داد.
در حال حاضر نقص اساسی زیرساخت های گوگل مشکل دسترسی است و امروزه  با گسترش بیش از حد گوگل، این مشکل حادتر شده است. بنابراین به نظر می رسد که بروور به خاطر این مسئله به گوگل فراخوانده شده است.
به گزارش خبر آنلاین گوگل این روزها علاوه بر دعوت از بروور چندین مهندس باتجربه دیگر را هم به خدمت گرفته که فقط سه نفرشان از مهندسینی هستند که برای اولین بار زیرساخت های آن را طراحی کرده بودند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر