در حال خواندن
چرا مشترکان تلفن همراه شکایتشان را به مجلس می‌برند نه رگولاتوری!
1

با توجه به اتمام طرح تشویقی ۵۵+۵ همراه اول که به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان از سوی اپراتور اول اجرا شده بود اخیرا موضوعاتی مبنی بر وجود برخی مشکلات همچون قطع مکالمات مشترکان قبل از رسیدن به دقیقه پنجم و یا محاسبه مکالمات کمتر از پنج دقیقه به میزان پنج دقیقه کامل مطرح شده که روابط عمومی همراه اول با اعلام آمادگی کامل نسبت به پاسخگویی به شایعات موجود در خصوص طرح ۵۵+۵ است عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در این خصوص تاکنون هیچ مشکلی در اجرای این طرح وجود نداشته و آماده پاسخگویی به مدعیان با ارایه مستندات هستیم.
مجلس: مشترکان موبایل شکایت کرده‌اند
نود آی سی تی – یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وجود برخی ابهامات و نبود ضمانت اجرا در طرح ویژه ماه مبارک رمضان همراه اول – 5+55- بر مبنای شکایات واصله مشترکان به این کمیسیون خبر داد و بیان کرد: مسوولان وزارت ارتباطات باید پاسخگوی شائبه‌های موجود در اجرای این طرح باشند.
اپراتور همراه اول همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان اجرای طرحی با عنوان ۵۵+۵ را برای تمامی مشترکان دایمی و اعتباری خود وعده داد که براساس آن تمامی مشترکانی که در بازه‌ زمانی ۳۱ تیرماه تا ۲۸ مردادماه در این طرح ثبت‏نام کرده باشند، می‌توانند در مکالمات طولانی‌تر از ۵ دقیقه، تا ۵۵ دقیقه‌ بعدی به صورت رایگان مکالمه کنند.
ارسال پیامک بدون متن به ۸۰۵۵ برای ثبت نام در طرح و مکالمه درون شهری داخل شبکه همراه اول و تلفن ثابت و نیز اجرای طرح در تمامی ساعات شبانه روز و تمامی روزهای هفته از جمله شرایط آن بود؛ در همین حال این اپراتور تاکید کرد که در هر تماس درون شبکه (به همراه اول و به تلفن ثابت)، در صورت مکالمه بیش از ۵ دقیقه، فقط هزینه‌ 5 دقیقه‌ اول مکالمه محاسبه می‌شود و پس از دقیقه پنجم تا ۵۵ دقیقه‌ بعدی مکالمه رایگان خواهد بود و مشترکان دایمی همراه اول در مدت اجرای طرح می‏توانند برای اطلاع از میزان تخفیف بهره‌مند شده، عدد ۱ را به شماره‌ 8055 پیامک کنند.
اما این طرح از سوی بسیاری از مشترکان دایمی و اعتباری این اپراتور، دارای ابهامات متعددی عنوان شده که جنبه تشویقی آن را زیر سوال برده است.
 
وجود برخی ابهامات در اجرای طرح ۵+۵۵
مؤید حسینی صدر، نماینده مردم خوی وعضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از وجود برخی ابهامات و شائبه‌هایی در نحوه محاسبه این طرح و بر مبنای شکایت‌های مردم به این کمیسیون خبر داد، گفت: براساس گزارشاتی که به ما رسیده این طرح دارای ابهاماتی است که باید مسوولان مربوطه نسبت به رفع شبهات موجود و شائبه‌هایی که هم اکنون در میان کاربران این اپراتور وجود دارد اقدام کنند.
وی ادامه داد: براساس گزارشات واصله یکی از مواردی که مشترکان اپراتور اول پس از فعال‌سازی این سرویس تشویقی با آن مواجه شده‌اند این است که تماس مشترک قبل از ۵ دقیقه زمان مدنظر قطع می‌شود و مشترک مجبور می شود چندین بار به صورت مجدد تماس بگیرد که هر بار نیز مکالمه وی در کمتر از مدت زمان مدنظر قطع می‌شود. بر این اساس بسیاری از مشترکان معتقدند که در این طرح نه تنها منفعتی برای مشترک در نظر گرفته نشده بلکه به ضرر آنها نیز است.
حسینی صدر افزود: از طرفی محاسبه مکالمات کمتر از ۵ دقیقه به اندازه ۵ دقیقه در این طرح از دیگر مواردی است که مشترکان به آن اذعان دارند و معتقدند که اپراتور همراه اول، مکالمات زیر ۵ دقیقه مشترکانی که طرح ۵+۵۵ را فعال کرده اند نیز همان ۵ دقیقه محاسبه می کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مواردی از این قبیل ابهامات در اجرای این طرح به ما گزارش شده است، گفت: به نظر نمی‌رسد که در این موارد عمدی وجود داشته باشد و احتمال اشکالات فنی وجود دارد چرا که این طرح نوعی طرح تبلیغاتی محسوب می‌شود و اپراتور به طور قطع علیه خود اقدام نمی‌کند اما با این وجود توصیه می‌شود برای برطرف شدن ابهامات و شائبه‌ها، اپراتور اول شفاف سازی را در دستور کار قرار دهد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از مسوولان وزارت ارتباطات اکیدا می‌خواهیم مشکل موجود را حل کنند و متناسب با تبلیغاتی که انجام شده اطلاع رسانی نیز انجام شود تا مشترکان در پایان دوره با قبض‌های نامتعارف روبرو نشوند.
 
هیچ شکایتی به رگولاتوری ارایه نشده است
در این راستا حسن رضوانی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از بررسی اجرای صحیح طرح ۵+۵۵ همراه اول خبرداد و گفت: این طرح قبل از اجرا از سوی معاونت صدور مجوز رگولاتوری مورد بررسی قرار گرفته اما نحوه اجرای آن نیز هم اکنون و براساس سوابق ثبت شده در سیستم صورتحساب گیری در حال بررسی است تا عملکرد صحیح آن اثبات شود.
وی با بیان اینکه شکایتی از سوی مشترکان در مورد اجرای این طرح به رگولاتوری نرسیده است افزود: چنانچه اپراتور همراه اول غیر از آنچه که مدنظر است در ارایه این سرویس عمل کرده باشد باید پاسخگوی رگولاتوری بوده و هزینه‌ها را به مشترکان بازگرداند.
معاون رگولاتوری افزود: تمامی ابعاد اجرای این طرح باید بررسی شود و پس از آن می‌توان در مورد چگونگی اجرای آن نظر نهایی را اعلام کرد.
 
هیچ مشکلی در اجرای طرح وجود نداشته
روابط عمومی همراه اول در پاسخ به خبرنگار فناوران با اظهار تاسف از دامن زدن به برخی شایعات در خصوص اجرای طرح ۵۵+۵ اعلام کرد: تمامی مستندات شارژینگ مربوط به این طرح موجود است و در صورت وجود هرگونه ابهام از سوی مشترکان آماده ارایه مستندات قانونی خود در این رابطه هستیم.
روابط عمومی همراه اول در پاسخ به این موضوع که برخی مدعی قطع مکالمات قبل از رسیدن به دقیقه پنج هستند گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد. البته فراموش نکنیم که قطعی مکالمات در تمامی شبکه‌های ارتباطی با رعایت استاندارد‌ها موجود وجود دارد که این موضوع قبل از اجرای این طرح وجود داشته و رگولاتوری نیز نظارت لازم را براساس تعهدات پروانه‌ای اپراتور در این زمینه را دارد.
این روابط عمومی اعلام کرد: افرادی که در این خصوص ابهام دارند می‌توانند با ارایه مستندات خود به همراه اول نسبت به دریافت پاسخ دقیق اقدام کنند و در این رابطه ما هیچ مشکلی برای ارایه پاسخ به مشترکان خود نداریم.
 
ابهاماتی که از سوی مشترکان همراه اول مطرح می شود
گفتنی است، اجرای طرح ویژه‌ ماه مبارک رمضان همراه اول (۵۵+۵) در حالی به پایان رسید که برخی از کاربرانی که نسبت به فعال سازی این طرح اقدام کرده‌اند معتقدند براساس این طرح مشترک از هر ۶۰ دقیقه تماس فقط ۵ دقیقه آن را پرداخت می‌کند اما متاسفانه بعد از فعال سازی در زمان‌های متفاوت ( زیر۵ دقیقه ) همراه اول اقدام به قطع مکالمه می کند تا به سقف مد نظر نرسد.
از طرفی این سوال برای کاربران این اپراتور وجود دارد که چرا این سرویس رایگان نیاز به فعال سازی دارد در صورتی که هزینه‌ای ندارد که فعال سازی را توجیه کند و اگر این یک خدمت و سرویس رایگان و ویژه است لزومی ندارد که توسط مشترک فعال شود و می‌تواند خود اپراتور برای کلیه مشترکان آن را ارایه کند.
حتی برخی مشترکان موبایل اذعان دارند که تخفیف مدنظر برای ۵۰ دقیقه مکالمه است به عبارتی ۵+۴۵؛ چرا که مکالمات مشترکان به دقیقه ۵۰ که می‌رسد ناخودآگاه ارتباط آنها قطع می‌شود. در همین حال ابهاماتی نیز در نحوه محاسبه مکالمات شهری دایمی به اعتباری و برعکس برای مشترکانی که این سرویس را فعال کرده‌اند وجود دارد.
با این وجود برخی مشترکان موبایل از نبود ضمانت اجرای طرح ویژه‌ ماه مبارک رمضان (۵۵+۵) سخن می گویند و معتقدند که  در این طرح حتی چند ثانیه هم که صحبت کرده‌اند ۵ دقیقه محاسبه شده و یا یک ساعت مکالمه کرده‌اند و هیچ تخفیفی عایدشان نشده است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده
  • ناشناس
    ۱۳۹۱-۰۹-۱۲ در ۰۶:۲۲

    تمامی کدهایی که فعال می شود به نفع مشترک نمی باشد وحذف ان برای مشترک غیر ممکن یا خیلی دشوار است که مشترک را پشیمان می کند

ارسال یک نظر