در حال خواندن
وزیر سابق ارتباطات: ادغام وزارت ارتباطات کشور را به قهقرا می‌برد
0

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه هنوز در ارتباط با ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و شهرسازی صحبتی با مجلس مطرح نشده است، گفت: معلوم نیست خبر ادغام این وزارتخانه‌ها تا چه اندازه صحت دارد، اما اگر چنین موضوعی در فکر مسوولان باشد، قطعا جای سوال دارد که این تصمیم براساس چه پشتوانه قانونی گرفته شده است؟
نود آی سی تی – محمد سلیمانی با بیان این مطلب افزود: وزارتخانه‌های ارتباطات و مسکن و شهرسازی هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند که قرار باشد با یکدیگر ادغام شوند و به شخصه هیچ تشابهی در آنها پیدا نمی‌کنم.
اوعنوان کرد: حدود یک ماه پیش در نامه‌ای به نمایندگان مجلس این نکته را یاد‌آور شدم که ادغام‌هایی که پیش از این صورت گرفته از زوایای مختلف قابل تامل هستند.
وی با بیان اینکه پس از ادغام‌هایی که سال گذشته صورت گرفت، برخی وزارتخانه‌های حجیم کشور با یکدیگر همراه شده‌اند، بیان کرد: اکنون وزارتخانه‌های بزرگی مانند صنایع و بازرگانی در هم ادغام شده‌‌اند و یا وزارتخانه‌های غول‌پیکری مانند وزارت مسکن و وزارت راه و ترابری به صورت متحد درآمده‌اند و در نهایت وزارتخانه‌های جدید چنان وسعت یافته‌اند که حتی خود وزیر هم در مواردی نمی‌تواند به تمام مسائل رسیدگی کند.
سلیمانی ادامه داد: اکنون دلیل عمده‌ای که برای این ادغام‌ها یاد می‌شود، بحث کوچک‌سازی دولت است، اما از هر نهاد که می‌خواهید سوال کنید و بگویید که با ادغام این وزارتخانه‌ها در نهایت چند نفر از دولت خارج شده‌اند؟ واقعا این عدد بسیار کوچک است و در نهایت ممکن است یک وزیر و چند معاون او تنها پست خود را واگذار کند، اما در نهایت خود این افراد همچنان در کابینه حضور دارند و در سمت دیگری فعالیت می‌کنند.
وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: اینکه بخواهیم ادغام‌ها را به کوچک‌سازی دولت مربوط کنیم نوعی استدلال سطحی و ساده‌نگری است چرا که با این ادغام دولت کوچک نمی‌شود و تاکنون هیچ فردی آماری مبنی بر تاثیر ادغام‌های صورت گرفته در کوچک‌سازی دولت ارایه نکرده و به همین دلیل نمی‌توان چنین توجیهی را استدلالی قوی برای اعمال ادغام‌های جدید دانست.
این نماینده مجلس در ادامه‌ یاد‌آور شد: تجربیات مختلفی که در کشور از ادغام وزارتخانه‌ها وجود دارد، تجربه‌ خوبی نبوده و طی ۳۳ سال بعد از انقلاب در اکثر موارد نتیجه‌ ادغام‌ها انحلال یا در نهایت امری شبیه انحلال بوده است. به عنوان مثال زمانی جهاد سازندگی ادغام شد و در سال‌های پس از ادغام مشاهده کردیم که با این ادغام چنین امر مهمی عملا از بین رفت.
سلیمانی در عین حال به سایر وزارتخانه‌های ادغام‌شده اشاره کرد و افزود: زمانی صنایع و معدن در هم ادغام شدند و وزارت صنایع و معادن شکل گرفت، اما با ایجاد چنین وزارتخانه‌ای دیدیم که در واقع معادن به حاشیه رفتند و در عمل ادغام موجب انحلال و به حاشیه‌رفتن یکی از بخش‌های مهم کشور شد.
وزیر سابق ICT عنوان کرد: اگر تجربه‌ دنیا را در نظر بگیریم، می‌بینیم که هیچ کشوری با وسعت و اهمیت ایران وزارتخانه‌های خود را به ۱۷ یا ۱۸ مورد محدود نکرده است. اکنون فرانسه که وسعتی حدود یک سوم ایران دارد و جمعیت آن هم به مراتب کمتر از کشور ما به ‌شمار می‌رود، ۳۴ وزیر دارد.
کشور انگلستان هم با این‌که در حد یک جزیره محسوب می‌شود ۲۹ وزیر در کابینه خود دارد، حال با این وجود من نمی‌دانم آنهایی که بحث‌هایی مبنی بر کاهش تعداد وزارتخانه‌ها را مطرح می‌کنند از چه زاویه‌ای به موضوع نگاه می‌کنند.
سلیمانی ادامه داد: ما کشور خاصی هستیم که در حال پیشرفت هستیم. ایران در تمام اتفاقات جهانی نقش‌آفرین است و از سوی دیگر پیشرفت کشور در حوزه‌ علم و فناوری و دانش را همگان قبول دارند و شیب تندی که در این عرصه وجود دارد، موجب شده است که ما در دنیا رتبه‌‌ای بالا داشته باشیم. اکنون ما با مشکلاتی مانند تحریم‌ها و دشمنان کمر‌ بسته مواجهیم و برای مقابله با این موارد لازم است وزارتخانه‌هایی کوچک اما پویا داشته باشیم که بتوانند با قدر‌ت عمل بیشتر اوضاع را پیگیری کنند. در واقع وزارتخانه‌های حجیم و لَخت و ناکارآمد باعث زمین‌گیر‌شدن کشور خواهند شد.
این نماینده مجلس در عین حال بیان کرد: وزارت ارتباطات یک وزارتخانه تخصصی است و اکنون در دنیا بیش از ۱۲۰ کشور دارای چنین وزارتخانه‌ای هستند که این موضوع از اهمیت این وزارتخانه نشات می‌گیرد.
وی ادامه داد: اکنون کشور در زمینه‌ فناوری اطلاعات هرچه سریع‌تر عمل کند، توسعه و پیشرفت بخش‌های دیگر هم تسریع می‌شود. اکنون حتی اگر در قوه قضاییه، اقتصاد و یا هر جای دیگری هم قرار باشد تحولی ایجاد شود باید دست به دامن فناوری اطلاعات شد. پیش از این در بحث یارانه‌ها و هدفمندی آنها هم فناوری اطلاعات نقش بسزایی داشت. به هرحال این حوزه بسیار مهم است و می‌تواند بستری برای سایر حوزه‌ها به شمار آید.
وزیر سابق ICT ادامه داد: وزارت ارتباطات یک وزارتخانه تخصصی و یکی از دلایل موفقیت آن هم همین تخصصی‌بودن است اما اگر قرار باشد این وزارتخانه ادغام شود، معلوم نیست در رده‌ دست چندم یک وزارتخانه بزرگ‌تر قرار گیرد که چنین اتفاقی بی‌شک کشور را به سمت عقب و قهقرا سوق خواهد داد.
سلیمانی گفت: ما در حال حاضر در عصر انفجار اطلاعات و فناوری هستیم و این موضوع ایجاب می‌کند که چندین برابر تلاش کنیم تا بتوانیم زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم.
وی در ادامه با تاکید مجدد بر عدم سنخیت فناوری اطلاعات با وزارت مسکن و شهرسازی گفت: در صحبت‌هایی که با دوستان داشتم عده‌ای این موضوع را به شکل یک شوخی مطرح کرده و این‌گونه می‌گفتند که به هرحال هر خانه‌ای یک تلفن دارد و یا در زمینه‌ راه و شهرسازی هم شاهراه‌های مختلف در کشور ساخته شده و در حوزه‌ی فناوری اطلاعات هم شاهراه‌های اطلاعاتی داریم.
این نماینده مجلس همچنین به بحث تعداد وزارتخانه‌های دولت اشاره کرد و گفت: زمانی مجلس، دولت را مقید کرده بود که ۱۷ وزارتخانه داشته باشد بعد‌ها با تشکیل وزارت ورزش این تعداد به ۱۸ وزارتخانه رسید، اما آیا می‌توان یک وزارتخانه را به قرینه حذف کرد؟ بی‌شک چنین تصمیمی پشتوانه‌ قانونی نخواهد داشت و موجب اختلاف میان مجلس و دولت خواهد شد و در نهایت معلوم نیست که به نفع چه کسی خواهد بود.
وی با تاکید بر این‌که مجلس ترجیح می‌دهد با وزارتخانه‌هایی کوچک‌تر که قابلیت دسترسی و نظارت بیشتری دارند مواجه باشد، یاد‌آور شد: تجربه گذشته گویای آن است که همواره پس از ادغام‌ها افت‌هایی ایجاد شده است که من به شخصه فکر می‌کنم به عنوان مثال پس از ادغام وزارت صنایع در بازرگانی، صنعت به بخش دوم رفت و در بخش‌هایی دیگر هم همین‌طور. اکنون اگر قرار باشد این ادغام‌ها ادامه پیدا کند دولت زمین‌گیر خواهد شد و وزارتخانه‌ها بی‌نشاط می‌شوند به همین دلیل از همه می‌خواهیم که درباره ادغام‌ها به شکل کارشناسی صحبت کنند و این‌گونه نباشد که پشت پرده تصمیم گرفته شود. اکنون اگر دولت تاکید بر کوچک‌سازی دارد می‌تواند از طریق واگذاری و اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند نه با ادغام وزارتخانه‌ها.
 
شورای عالی فضای مجازی سیاست‌گذاری کند
سلیمانی درباره اینکه تشکیل شورای عالی فضای مجازی تا چه اندازه می‌تواند در چنین تصمیمی دخیل باشد، بیان داد: مگر پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای وزارت علوم و آموزش و پرورش نشست یا آنها را ادغام کرد که اکنون قرار باشد این شورا این‌‌گونه برخورد کند؟ حتی در حکمی که از سوی مقام معظم رهبری برای این شورا ابلاغ شده بیشتر مباحث سیاست‌گذاری و ساماندهی مورد توجه قرار گرفته‌اند و درباره‌ اجراییات صحبتی نشده است.
وی ادامه داد: زمانی شورای عالی انقلاب فرهنگی ستادی ایجاد کرد تا به انجام کارهای اجرایی بپردازد، اما درنهایت تجربه‌ای ناموفق برجای ماند به همین دلیل من فکر می‌کنم اکنون شورایی مثل شورای عالی مجازی باید جایگاهی رفیع و تصمیم‌گیرنده داشته باشد و این‌گونه نباشد که بخواهد جای وزارتخانه به ایفای نقش بپردازد، چرا که چنین تصمیمی قطعا اشتباه خواهد بود و در نهایت موجب ضربه‌زدن به نظام فناوری اطلاعات و کشور می‌شود و پس از چند سال دوباره مجبور به عقب‌گرد از آن خواهیم بود.
سلیمانی ادامه داد: در واقع چنین تصمیمی مانند حرکت در کوچه بن‌بست است. اکنون ما شوراهای عالی متعددی داریم که هیچ یک از آنها جای وزارتخانه را نگرفته است و هر کس مسوولیت‌های خود را دنبال می‌کند.
وزیر سابق ICT درباره اینکه آیا ضعف عملکرد وزارت ارتباطات دلیل اتخاذ چنین تصمیمی نبوده است، بیان کرد: بعید می‌دانم این‌‌گونه باشد چرا که وزارت ارتباطات از وزارتخانه‌‌های موفق دولت‌های نهم و دهم و جزو افتخارات آنها بوده است. حتی اگر در این زمینه ضعفی هم باشد راهکار درست آن است که این موارد مطرح شوند تا به مرور زمان برطرف شوند. علاوه بر این آیا اکنون از حوزه‌های دیگری مانند مسکن و یا راه و شهرسازی مشکل وجود ندارد؟
به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر سالانه حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر در جاده‌ها جان می‌بازند یا اگر ما بخواهیم پای درد ‌و دل اهل صنعت بنشینیم حتی افرادی که در صنایع بزرگی مانند خودروسازی مشغول هستند، درد‌ دل‌های بسیار دارند این درحالی است که در حوزه‌ ارتباطات، مخابرات تلاش می‌کند و با وجود واگذاری‌ آن خدمات به خوبی ارایه می‌شود و این وزارتخانه یکی از بخش‌های موفق کشور به‌شمار می‌رود.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر