در حال خواندن
وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات: همراه اول برای راه اندازی عمومی ViLTE به همکاری تولیدکنندگان گوشی نیازمند است
0

تماس تصویری بر بستر شبکه نسل چهارم  (ViLTE)خدمتی نوین است که برای اولین بار توسط همراه اول در کشور ارائه می شود. با استفاده از این سرویس، مشترکان همراه اول قادر خواهند بود بدون استفاده از هیچ اپلیکیشن یا برنامه واسطی با یکدیگر تماس تصویری برقرار کنند. برای استفاده از سرویس مکالمه تصویری همراه اول هر دو طرف تماس باید تحت پوشش شبکه LTE باشند. سیمکارت هر دو مشترک USIM بوده و این سرویس برای هر دو طرف تماس فعال شده باشد. نکته ضروری دیگر این است که تلفن همراه هر دو طرف تماس از این سرویس (ViLTE) پشتیبانی کند. با توجه به مزیت هایی که این سرویس در اختیار مشترکان قرار می دهد و با توجه به اینکه همراه اول در ابتدای راه راه اندازی این سرویس است ابتدا در این گزارش به نظرات وزیر ارتباطات در مورد این سرویس می پردازیم و سپس شرایط استفاده و تعرفه های این سرویس را بررسی می کنیم.

نظرات وزیر ارتباطات در مورد سرویس ViLTE

به اعتقاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مباحث فرهنگی مربوط به راه اندازی تماس تصویری بر بستر تلفن همراه از اهمیت بالایی برخوردار است و اپراتور همراه اول باید در جهت آگاه سازی عمومی و رفع نگرانی ها و تردیدهای افراد از برقراری این سرویس اقدامات لازم را انجام دهد.

طبق اظهارات عیسی زارع پور یکی از چالش های استفاده از سرویس تماس تصویری بر بستر تلفن همراه داشتن گوشی هایی است که امکان ساپورت این سرویس را دارند. بنابراین برای راه اندازی موفق این سرویس نیاز به همراهی تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه است که این قابلیت را بر روی تلفن های همراه تولیدی خود فعال کنند. همچنین لازم است رایزنی هایی با تولیدکنندگان خارجی گوشی همراه صورت گیرد تا آنان نیز در تولیدات خود این فاکتور را مدنظر قرار دهند.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نکته دیگری که باید در راه اندازی این سرویس مدنظر قرار گیرد، تعرفه های آن است. این تعرفه ها باید در  کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده و به تصویب هیأت وزیران هم برسد و نهایتا به اپراتورها ابلاغ شود.

مشترکان واجد شرایط و تعرفه های سرویس ViLTE

تمامی مشترکانی که دارای تلفن همراه هوشمند با قابلیت ViLTE باشند می توانند این سرویس را از طریق کد دستوری *۱۰*۲۴۳۱# و یا اپلیکیشن همراه من فعال کنند و هنگام قرارگرفتن در پوشش شبکه LTE همراه اول و پس از برقراری تماس صوتی به صورت معمول، بر روی ایکن دوربین (گزینه تماس تصویری) کلیک کرده و یک تماس تصویری با کیفیت را تجربه کنند.

برای استفاده از این سرویس نیازی به نصب نرم افزار توسط برقرار کننده و دریافت کننده تماس وجود نداشته و این سرویس برای مشترکان دائمی و اعتباری قابل استفاده است. در حال حاضر با استفاده از سرویس ViLTEامکان برقراری تماس تصویری با اپراتور دیگر ممکن نیست و تنها تماس تصویری درون شبکه همراه اول امکان پذیر است.

تعرفه تماس تصویری همراه اول همانند یک مکالمه صوتی معمولی خواهد بود و تماس تصویری برای دریافت کننده تماس، هزینه ای ندارد. برای استفاده از این سرویس نیاز به پرداخت جداگانه به غیر از هزینه تماس نیست.

در حال حاضر تنها برخی از گوشی‌های نسل جدید شیائومی و هواوی قابلیت پشتیبانی از سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم را دارند. لیست سایر تلفن‌های همراه پشتیبانی کننده به زودی به روز رسانی خواهد شد.

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر