در حال خواندن
وزیر ارتباطات: مردم فعلا باید با کم فروشی اینترنت کنار بیایند
1

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همایش سراسری مدیران و معاونان شرکت پست در جمع خبرنگاران از پیگیری کم فروشی اینترنت، بازگشت تعرفه رانژه به یک هزار تومان، فلیترینگ وی چت و برنامه‌های آتی خود برای شرکت پست خبر داد.
نود آی سی تی – محمود واعظی در خصوص ضریب اشتراک سرویس‌های اینترنت پرسرعت که اکنون براساس قانون عمل نمی‌شود، گفت: سرویس دهندگان اینترنت باید طبق قانون پهنای باند را با اشتراک ۱ به ۸ به کاربران بفروشند، این در حالی است که شرکت‌های سرویس‌ دهنده این ضریب را به یک به ۲۰ و حتی ۱ به ۲۵ افزایش داده‌اند.
وی افزود: پیش از این نمی‌توانستیم از ارایه‌دهندگان اینترنت انتظار داشته باشیم که با توجه به درخواست‌های مردم سرویس ۱ به ۸ ارایه دهند، اما اکنون با افزایش پهنای باند کشور این اتفاق باید رخ دهد و فعلاً باید تا زمان فراهم شدن بسترها با این شرکت‌ها کنار بیاییم.
واعظی درباره افزایش پهنای باند اینترنت کشور افزود: در ۱۰۰ روز اول دولت پهنای باند اینترنت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت و در پایان ۱۰۰ روز دوم نیز انتظار داریم ۴۰ گیگابیت بر ثانیه دیگر به پهنای باند اینترنت کشور اضافه شود.
 
مخالف فیلتر وی‌چت بودیم
وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ وی‌چت گفت: سیاست‌گذاری در دولت یازدهم متفاوت خواهد بود و رویکرد، فهیم‌ بودن مردم است. وزارت ارتباطات در تلاش است که بخش‌هایی از برنامه وی‌چت را که برای مردم مشکلاتی به وجود آورده بود، فیلتر کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره فیلترینگ برنامه ارتباطی رایگان وی‌چت گفت: سیاست‌گذاری در دولت یازدهم متفاوت خواهد بود. این اصل را قبول داریم که مردم فهیم هستند و این مسایل را خوب درک می‌کنند و دولت یازدهم رویکرد خود را بر این اساس تنظیم می‌کند.
وی ادامه داد: در رابطه به وی‌چت نیز در تلاش هستیم تا به گونه‌ای عمل کنیم که بخش‌هایی از این برنامه که برای مردم مشکلاتی به وجود آورده فیلتر شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با شبکه‌های ارتباطی نظیر وی‌چت و وایبر گفت: نمی‌شود تمامی‌برنامه‌های ارتباطی را بست.
وی افزود: بحث اصلی نیز در مورد وی‌چت به گزینه خلاف شرع در این برنامه خلاصه می‌شد. اگر کمیته فیلترینگ فنی باشد باید بداند که در رابطه با تکنولوژی باید راهکارها دیگری را به کار گرفت. تنها باید قسمتی از برنامه ها را بست که خانواده‌ها نسبت به آن شکایت دارند.
وی ادامه داد: ما در این رابطه می‌توانیم تمهیداتی را به کمیته فیلترینگ ارایه دهیم که تنها قسمت‌های خاصی از برنامه بسته شود. در رابطه با فیلترینگ برنامه‌های ارتباطی قرار است جلسه‌ای در سطح وزرا تشکیل شود و سیاست‌گذاری‌ها تغییر کند.
وی گفت: مردم ایران فهیم هستند و از مسایل به خوبی آگاهی دارند. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی‌های لازم را نیز انجام داد و نباید قیم مابانه نسبت به تمامی‌امورات مردم تصمیم‌گیری کرد. سیاست دولت بستن همه چیز نیست، هنوز هم اعلام می‌کنم ما با بستن وی‌چت در کمیته فیلترینگ مخالف بودیم.
 
قیمت رانژه به هزار تومان تغییر کرد
واعظی در خصوص انحصار مخابرات در بازار ADSL و محدودیت‌هایی که این شرکت برای شرکت‌های PAP ایجاد می‌کند، گفت: از مخابرات انتظار داریم که انحصار دولتی که از گذشته به همراه داشته را بشکند و از این شرکت می‌خواهیم به این محدودیت‌ها پایان دهد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنان که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصمیم گرفته‌ایم که قیمت رانژه ADSL را که به ۵ هزار تومان افزایش یافته بود بار دیگر به هزار تومان کاهش دهیم.
وی عنوان کرد: البته مخابرات را یک شرکت بزرگ می‌دانیم و قصد داریم از این شرکت حمایت کنیم و قرار است در مواردی با مخابرات کنار بیاییم.
واعظ در رابطه با این گفته مدیران مخابراتی که گفته‌اند وزارت ارتباطات به ‌رغم تمام سخت‌گیری‌هایش حق السهم خود را در موعد مقرر از مخابرات اخذ می‌کند، گفت: قرار است در زمینه درآمدی که از مخابرات وصول می‌شود با این شرکت کنار بیاییم و این مبالغ را به صورت قسطی از آنها دریافت کنیم.
 
پست را مثل مخابرات واگذار نمی‌کنیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص سرویس‌های پستی گفت: در چابک‌سازی سرویس‌های پستی تأکید داریم. در نظر داریم، به جای جذب کارمند جدید به کارکنان فعلی آموزش دهیم و پست را به دستاوردهای جدید مجهز کنیم.
وی افزود: ارایه خدمات ارزش افزوده و توسعه بیش از  پیش سرویس پست تلفنی ۱۹۳ از برنامه‌های دارای اولویت در بخش پست است.
واعظی درباره ورود شرکت پست به بورس گفت: از تجربه واگذاری مخابرات در بورس عبرت گرفته‌ایم و می‌خواهیم به گونه‌ای این کار را انجام دهیم که پس از آن لطمه و مشکلی ایجاد نشود.
واعظی افزود: من همواره به پست علاقه‌مند بوده‌ام. هم در ایران و هم در سایر نقاط ایران کسانی که با پست کار می‌کنند امانت‌دار مردم هستند و این بزرگترین سرمایه برای ما است.
وی در ادامه به لزوم رضایت مردم و اهمیت پست اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات در بخش‌های مختلف باید مورد رضایت مردم قرار بگیرد. در سیاست‌گذاری که دولت داشته نقش شرکت پست از اهمیت بالایی برخوردار است. باید از درآمدی که از پست حاصل می‌شود در خود پست هزینه کرد تا حقوق همکاران بیشتر شود.
 
نباید پست مورد بی مهری قرار گیرد
او افزود: متاسفانه همواره در وزارت‌خانه این دیدگاه مطرح بوده که مخابراتی‌ها شهروند درجه یک و پستی‌ها شهروند درجه دو محسوب می‌شوند. این وزارت‌خانه توسط پست به وجود آمده بر این اساس اگر به تاریخ مراجعه کنیم ابتدا پست، سپس تلگراف و بعد فناوری اطلاعات پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند به همین دلیل نباید اصل را فراموش کنیم و آن را مورد بی‌مهری قرار دهیم.
وی در ادامه به گزارشی که از این شرکت دریافت کرده اشاره‌ای کرد و افزود: گزارشی که از این شرکت دریافت کردم قابل قبول بوده و به نکات زیادی در آن توجه شده است. زمانی بود که فکر می‌کردیم با پیشرفت تکنولوژی پست کنار گذاشته می‌شود اما آمار جهانی چیز دیگری را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: کشورهای پیشرفته در فناوری اطلاعات نظام پستی خود را متحول کرده‌اند. اگر مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که سرانه مرسولات پستی در کشورهای پیشرفته با کشور ما فاصله زیادی دارد و این از توجه کم ما به فناوری اطلاعات خبر می‌دهد.
وزیر ارتباطات تعداد کارکنان شرکت پست را بیش از حد نیاز دانست و گفت: جمعیت پست نسبت به این شرکت زیاد است اگر آموزش نیروی انسانی داده شود خدمات بهتری نیز به مردم ارایه خواهد شد.
 
استخدام جدید در کار نیست
وی افزود: در همان روزهای اولیه کار خود در وزارت خانه نیز به این موضوع اشاره کردم که باید جلوی استخدام‌های بیهوده را گرفت و به جای آن آموزش‌های لازم را در اختیار کارکنان قرار داد. درحال حاضر نمی‌توان تعداد نیروهای اضافی در پست را کم کرد باید خدمات جدیدی را به وجود آورده و با آموزش دادن به کارکنان از آن‌ها نهایت استفاده را کرد.
واعظی بیان کرد: باید همواره به پست فیزیکی، پست مالی و نحوه استفاده فناوری اطلاعات در خدمات پستی توجه داشت. باید به دنبال تحول بود تا بتوان پست را از این وضعیت نابه سامان نجات داد. بهتر است برای ایجاد تحول، شعاری را برای سال ۹۳ انتخاب کنیم.
وی گفت: سال ۹۳ را باید سال نو‌آوری و افزایش خدمات با کیفیت بالا نام گذاری کرد. افزایش کیفیت خدمات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع باعث جلب اعتماد مشتری و افزایش تعداد آن‌ها خواهد شد. باید در این زمینه مثلثی تشکیل داد که اضلاع آن مشتری، فروشنده و پست است. این سه ضلع به کمک یکدیگر می‌توانند خدمات مختلفی را به مردم ارایه کنند.
واعظی افزود: می‌توان تجربه‌ها را با شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی افزایش داد. از مدیران شرکت پست خواهش می‌کنم یا در کنفرانس‌های بین‌المللی شرکت نکنند و یا اگر شرکت می‌کنند با دستی پر بیایند. متاسفانه ما نتوانستیم در عرصه بین‌المللی جایگاه مناسبی را برای خود پیدا کنیم.
 
شورای پست در استان‌ها ایجاد شود
واعظی به پست استان‌ها نیز گریزی زد و افزود: در کنار این موضوعات باید به بحث استان‌ها نیز توجه داشت چرا که در این مراکز مدیرانی علاقه‌مند و فعال وجود دارند در این رابطه می‌توان شوراهایی را در استان‌های مختلف بوجود آورد. باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مدیران استانی روی نظرات مدیران ارشد به صورت مستقیم تاثیر گذار باشند. در این بین نباید این موضوع را فراموش کنیم که بزرگترین سرمایه ما در تمامی‌کشور پراکنده شده است.
وی بیان کرد: به علاوه نباید مردمان مناطق محروم و دوردست را فراموش کنیم، متاسفانه بعضی اوقات هنگامی‌که با مشکلاتی مواجه هستیم اولین کسانی که آن‌ها را کنار می‌گذاریم مردمان مناطق محروم و دور افتاده هستند.
او گفت: بحث هم افزایی بین پست، پست بانک و خدماتی هوایی پیام از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت. باید تلاش شود که این بخش‌ها به صورت مستمر با هم همکاری داشته باشند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.
  • ناشناس
    ۱۳۹۳-۰۱-۱۵ در ۱۲:۱۱

    سلام
    کو تخفیف ؟ چرا با شعور مردم بازی می کنند؟ کابل های نوری مشهد که در انحصار مخابراته بدون امکان استفاده از رقابت ها و با اون پشتیبانی افتضاح ، دهها نفر پشت خط و حذف شبانه رایگان . به علت خرابی سایت شان شش ماه است علیرغم پیگیری های مکرر اضافه دریافتی را نتونستم پس بگیرم. اونم در شرایطی که روستاهای افغانستان گوی سبقت در اینترنت پر سرعت را از ما ربوده اند . بس کنید تو رو خدا!!!!!!!
    آقای وزیر ایمیل ارتباطی دارند . اما دریغ از پاسخ ! همش حرف! همش شعار! همش آمار پراکنی ! همش …..

ارسال یک نظر