در حال خواندن
ورود شورای عالی فضای مجازی به اجرا مشکل‌ساز است
1

دبیر پیشین ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: یکی از دلایلی که بنده از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استعفا دادم ورود شورای فضای مجازی به موضوعات این نهاد بود که البته با حمایت برخی از مدیران نیز همراه بود.
نود آی سی تی – کمال محامدپور با بیان این مطلب گفت: بنده و همکاران‌ اقدام به تهیه سند توسعه فناوری اطلاعات کردیم که سندی خوبی هم بود اما در زمان اجرا شورای عالی فضای مجازی وارد شد که با مخالفت ما و حمایت برخی دیگر مواجه شد. وقتی نوع حمایت‌ها را ارزیابی کردیم صلاح دیدم که به ادامه همکاری خود خاتمه داده و به دانشگاه برگردم.
وی افزود: براساس آنچه که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده شورای عالی فضای مجازی باید همانند سایر شورای‌های انقلاب فرهنگی و امنیت ملی نقش سیاست‌گذاری داشته باشد نه اینکه خود وارد اجرا شود.
وی گفت:‌ در تمامی بخش‌هایی که قرار است شورای عالی فضای مجازی سیاست‌گذاری کند از گذشته بازوهای اجرایی وجود داشته که متاسفانه هماهنگی لازم را برای رسیدگی به امور فناوری اطلاعات نداشتند.
وی گفت: این موضوع نباید دستاویز ورود مستقیم شورای عالی فضای مجازی به کارهای اجرایی قرار بگیرد بلکه این شورا باید با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد تمامی دستگاه‌ها را ملزم به رعایت یک خط مشی مشخص کند.
معاون اسبق وزارت ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر دبیران شوراهای عالی کشور هم‌سنگ نیستند، گفت: رییس‌جمهور باید برای پیشبرد بهتر امور سکان هدایت شورای عالی فضای مجازی را به افرادی باتجربه‌تر همراه با دانش فنی می‌سپردند.
دبیر پیشین ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افزود: سواد و دانش علمی دبیر فعلی شورای فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست اما در شرایط حاضر کشور قطعا همه می‌دانند که داشتن دانش بدون تجربه به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد و همین می‌شود که اکنون با آن مواجه هستیم.
محامدپور با بیان اینکه امروز بسیاری از مشکلات حوزه فناوری اطلاعات کشور دست‌خوش برخوردهای شخصی شده است گفت: یکی از موضوعات اصلی که اکنون با آن مواجه هستیم نبود قانون و وظایف روشن در دستگاه‌های اجرایی است و بهتر به نظر می‌رسد شورای عالی فضای مجازی با شناسایی این مشکلات با تدوین قوانین مشخص همه را ملزم به اجرای آن کند نه اینکه خود نیز به عنوان یکی دیگر از ارگان‌های اجرایی به صورت موازی اقدام به انجام پروژه‌های خاص کند.
وی با بیان اینکه این شورا باید با تقسیم کار ملی پروژه‌های کلان کشور را زیر نظر داشته باشد و از نهادهای اجرایی توضیح بخواهد گفت: در صورتی که این شورا به بخش‌های اجرایی ورود کند یک مشکل دیگر بر سایر مشکلات این حوزه افزوده خواهد شد.
این استاد دانشگاه، بهترین راهبرد را برای شرایط موجود تدوین سند پنج ساله برای بخش فناوری اطلاعات دانست و گفت: در صورتی که شورای فضای مجازی به رسالت اصلی خود که همانا سیاست‌گذاری کلان است بپردازد، می‌توان به آینده فناوری اطلاعات در کشور امیدوار بود.
 
بزرگان ارتباطات کشور در خصوص آینده وزارت ICT سکوت کرده‌اند
محامدپور در گفت‌وگو با موبنا نیز گفت: چنانچه تکلیف و وظایف شورای عالی فضای مجازی روشن شود، وضعیت و آینده وزارت ارتباطات هم مشخص خواهد شد، در غیر این ‌صورت نباید در انتظار ساماندهی این وزارت‌خانه باشیم.
معاون اسبق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت نهم با بیان اینکه همه صاحب‌نظران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت و آینده این وزارت‌خانه سکوت کرده‌اند، افزود: تشکیل این شورا همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند به منظورسیاست‌گذاری صورت گرفته و نه اینکه در حوزه اجرایی وارد شوند.
دبیر پیشین ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: تا زمانی که این شورا ادعای کار اجرایی دارد فضا کاملا ابهام‌آمیز است و تکلیف وزارت ارتباطات مشخص نخواهد شد.
محامدپور با بیان اینکه با خصوصی شدن مخابرات، باید تعریف جدیدی از وظایف این وزارت‌خانه صورت گیرد، افزود: در همین حال لازم است وظایف و سیاست‌گذاری‌های این وزارت‌خانه به ویژه در خصوص روابط اپراتور با یکدیگر، دولت و مردم مشخص شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.
  • ناشناس
    ۱۳۹۱-۱۰-۲۸ در ۱۲:۰۳

    عروس نمی تونه برقصه دیوار کجه! خب نمی توانید بر مجموعه خود مدیریت کنید چرا بهانه می آورید

ارسال یک نظر