در حال خواندن
هوش مصنوعی و شبکه های ارتباطی؛ چرا باید AI در صنعت تلکام پیاده‌سازی شود؟
0

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یا به اختصار AI به سامانه هایی اطلاق می شود که بتوانند محیط اطراف خود را درک کرده و کنش‌هایی را انجام دهند که شانسشان را در دستیابی به اهداف مورد نظر بیشینه کند. همچنین برخی از منابع شناخته شده از اصطلاح «هوش مصنوعی» جهت توصیف ماشینی استفاده می‌کنند که عملکردهای شناختی همچون «یادگیری» و «حل مسئله» را از روی ذهن انسان‌ها تقلید می‌کنند.

با هر وصف هوش مصنوعی در دنیای امروزی چنان گسترده شده که آینده بسیاری از فناوری‌های دیگر بر پایه همین فناوری شکل می‌گیرد. تاثیرگذاری هوش مصنوعی تنها بر دنیای فناوری ختم نمی‌شود بلکه این فناوری می‌تواند باعث رشد و پیشرفت بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و… نیز در کشورها شود. بررسی‌های مختلفی از تاثیر هوش مصنوعی بر اقتصاد کشورها، حاکی از اثرگذاری بسزای این فناوری در رشد اقتصادی، رشد تولید ناخالص ملی و رشد بهره‌وری نیروی کار در کشورها است.

با توجه به اهمیت و جایگاه هوش مصنوعی و تاثیری که این پدیده در همه جنبه زندگی افراد خواهد داشت در گزارش پیش رو به بررسی تاثیرات هوش مصنوعی در شبکه های اپراتورهای موبایل و لزوم سرمایه گذاری اپراتورها در این بخش می پردازیم.

کارکرد هوش مصنوعی بر جنبه های اجتماعی و اقتصادی زندگی افراد

طی سال‌های آینده، هوش مصنوعی به عنوان یک کاتالیزور نوآوری در کل صنایع عمل کرده و ابزاری قدرتمند در حل مشکلات اجتماعی مانند پیری جمعیت و پیشگیری از جرم خواهد بود. در مورد مقوله پیری هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در شناسایی و پیشگیری از بیماری های مزمن و پیری، کمک کند. با استفاده از این فناوری، می‌توان اطلاعات پزشکی بیشتری در مورد بیماری ها و درمان آنها جمع آوری کرد و بر اساس آن، روش های بهبود سلامتی را طراحی کرد. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص و پیشگیری از بیماری های مرتبط با سن، از جمله آلزایمر، پارکینسون و دیابت نوع دو، کمک کند.

در مورد مساله جرم نیز هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در پیشگیری از جرم و کاهش نرخ جرم در جامعه، مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، می‌توان الگوهای رفتاری متصل به جرم را شناسایی کرد و با این رویکرد، از پیشگیری و کاهش جرم در جامعه، استفاده کرد. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در شناسایی افراد مشکوک به انجام جرم و تشخیص جرم، مورد استفاده قرار گیرد.

از طرفی تاثیرات هوش مصنوعی بر مسایل اقتصادی نیز غیرقابل انکار است. به گزارش موسسه تحقیقاتی Gartner، بیش از ۴۵ درصد از شرکت‌های جهان در سال ۲۰۲۱ در حال استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای کسب و کار خود هستند.

طبق آمارهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، برآورد می‌شود که تاثیر هوش مصنوعی در اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۳ تریلیون دلار خواهد بود.

در بررسی اثرات هوش مصنوعی بر صنایع مختلف، یکی از بزرگترین تاثیرات آن در حوزه تجارت الکترونیک است. در سال ۲۰۲۰، حجم تراکنش‌های الکترونیکی در جهان به بیش از ۴۲۰ تریلیون دلار رسید که با استفاده از هوش مصنوعی، این حجم به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

طبق بررسی‌های انجام شده، هوش مصنوعی توانایی بهبود کیفیت محصولات و خدمات را داراست. برای مثال، با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان بهبود راندمان و بهبود کیفیت محصولات را در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع معدنی و … داشت.

با افزایش استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف، تعداد شغل‌های مرتبط با این فناوری نیز در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۱، به گزارش سازمان کار و اشتغال جهانی، تعداد شغل‌های مرتبط با هوش مصنوعی به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

در حوزه بانکداری و مالی، هوش مصنوعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در پیش‌بینی روند بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به کار گرفته می‌شود. در سال ۲۰۲۱، بر اساس آمارهای پایگاه داده Statista، حجم سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف با استفاده از هوش مصنوعی به بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

طبق بررسی‌های موسسه PWC نیز نشان داده که میزان تأثیر هوش مصنوعی در تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۳۰ به ۷.۱۵ هزار میلیارد دلار می‌رسد که ۶۰ درصد آن از طریق مصرف و ۴۰ درصد آن به دلیل افزایش بهره‌وری است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد دنیا با استفاده از هوش مصنوعی به رشد ۲۰ تریلیون دلاری برسد. در خاورمیانه نیز رشد ۳۲۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد منطقه پیش‌بینی شده است.

با استفاده از هوش مصنوعی، توانایی برآورد و پیش‌بینی در قیمت‌های محصولات و خدمات به طور دقیق‌تر افزایش می‌یابد. در حوزه بازاریابی، هوش مصنوعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تحلیل و پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی در حوزه سلامتی نیز به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تشخیص بیماری‌ها و پیش‌بینی روند آن‌ها به کار گرفته می‌شود. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها و درمان آن‌ها باعث کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش سلامت جامعه می‌شود.

به طور کلی، هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته، تاثیر بسیاری بر اقتصاد جهان داشته و همچنان در حال گسترش و پیشرفت است. استفاده از این فناوری در صنایع مختلف می‌تواند باعث بهبود کیفیت و کارآیی فرآیندهای کسب و کار شود.

بنابراین کسب و کارهای امروزی باید این پیش بینی را در بیزینس پلن خود درنظر داشته باشند که تا چه اندازه کسب و کار آن ها در برابر تغییر حاصل از هوش مصنوعی آسیب پذیر است؟ و نیز مهلت آن کسب و کار برای آمادگی این تغییر بزرگ چه قدر است؟

 

کارکرد هوش مصنوعی در یک شبکه ارتباطی

آنچه در یک شبکه ارتباطی تبادل می شود داده است. بنابراین مسئولیت یک اپراتور مخابراتی انتقال سریع، امن و با کیفیت داده از یک مشترک به مشترک دیگر است. برای انجام این وظیفه اپراتورها از تجهیزات گران قیمت و مقاومی استفاده می کنند تا خللی در گردش داده ها پیش نیاید. بنابراین تا به اینجا دو نکته حائز اهمیت است یکی انتقال داده و دیگری تجهیزات لازم برای انتقال داده.

حال در این بین اگر اپراتوری بخواهد هوشمندانه عمل کند و در دنیای کسب و کار دیجیتال وارد شود و به نوعی به عنوان یک بنگاه داده محور عمل کند به عامل سومی نیاز دارد که بتواند داده های گرانبهای روی شبکه های گرانقیمت خود را تحلیل کند. این عامل سوم هوش مصنوعی است و این کارکرد از هوش مصنوعی در شبکه های ارتباطی تنها یکی از کارکردهای بیشمار آن است.

در واقع هوش مصنوعی برای شبکه های مخابراتی از طریق تحلیل داده های در حال تبادل این امکان را فراهم می کند که الگوی رفتاری هر مشترک استخراج شود. این الگوهای رفتاری اطلاعات بسیاری ارزشمندی هستند که فرصت های نامحدودی را در اختیار اپراتورها قرار می دهند تا بتوانند به عنوان یک شریک تجاری برای سایر بنگاه های اقتصادی عمل کنند.

همچنین درک الگوهای رفتاری کاربران توسط اپراتورها به اپراتورها این امکان را می دهد که متناسب با عملکرد و انتظار هر مشتری شرایطی را متناسب با خواسته ها و رفتارهای او پدید آورند. این امر به مطلوبیت بیشتر از سوی مصرف کننده و در نهایت وفاداری وی می انجامد.

آنچه گفته شد تنها گوشه ای از کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های مخابراتی بود. بنابراین لازم است اپراتورهای مخابراتی به ویژه اپراتور همراه اول که بیشترین تعداد مشترک و در نتیجه بیشترین حجم تبادل داده را در شبکه خود دارد در مقوله هوشمند سازی شبکه های خود اقدام کنند.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر