در حال خواندن
همه حاشیه‌های واگذاری نمایشگاه بین‌المللی
0

در طی دولت دوم احمدی نژاد، وی نمایشگاه بین المللی تهران را دو بار واگذار کرده است که هر بار با حاشیه های زیادی این کار روبرو بوده است.
به گزارش آریا، در آبان ماه سال ۱۳۸۸ بود که خبری از هیئت دولت بیرون آمد مبنی بر اینکه در اجرای ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و همسو با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تصویب‌نامه هیات عالی واگذاری، وزارت بازرگانی ملزم به واگذاری‌ شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به بخش خصوصی شد.
 
واگذاری نمایشگاه به ساتا
 
بر همین اساس، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی اعلام کرد بر اساس مصوبه ۲۷ اردیبهشت امسال( سال ۱۳۸۸)، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی رسما به  به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح(ساتا) واگذار و پنج درصد از سهام آن نیز به کارکنان این شرکت اختصاص یافته است.
 
این در حالی بود که سازمان خصوصی سازی در مرداد ماه سال ۸۸ اعلام کرده بود:۹۵ درصد از سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح(ساتا) واگذار شده است. که بر اساس آن دو هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شده و پنج درصد مابقی آن نیز به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان این شرکت اختصاص خواهد یافت.
 
لغو واگذاری به ساتا با دستور احمدی نژاد
 
بعد از انتشار واگذاری نمایشگاه موج مخالفت ها آغاز شد و از اتاق تعاون و اتاق بازرگانی به عنوان نمایندگان بخش خصوصی گرفته تا وزارت بازرگانی وقت و همچنین رسانه ها نسبت به این واگذاری واکنش نشان دادند و آن را غیر قانونی اعلام کردند.
 
بعد از این مخالفتها احمدی نژاد با ابلاغ دستوری به وزیر امور اقتصادی و دارایی ابطال معامله را صادر کرد.
 
اظهارات متناقض رئیس وقت سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری به ساتا
 
این در حالی است غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس وقت سازمان خصوصی سازی در سال ۱۳۸۸ طی گفتگویی در همان زمان با اشاره به ابطال معامله شرکت نمایشگا‌ه‌ها توضیح داد: این دستور  از سوی رئیس جمهور به وزیر اقتصاد ابلاغ شده و شرکت نمایشگاه‌ها مجددا به مزایده گذاشته خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف خریدار سهام(ساتا) چه خواهد شد؟ گفت: معادل این شرکت، شرکت دیگری به ساتا داده می‌شود.
 
زنگنه با اشاره به اینکه شرکت نمایشگاه‌ها به وزارت بازرگانی داده نخواهد شد، گفت: این شرکت به مزایده گذاشته شده و قیمت‌گذاری مجدد می‌شود و در نهایت فروش این شرکت را خواهیم داشت.
 
مدیرعامل وقت سازمان خصوصی‌سازی به برگزاری مجدد معامله اشاره کرد و گفت: در خصوص مراحل واگذاری این شرکت هفته آینده جلسه‌ای برگزار و جزئیات آن اعلام خواهد شد.
 
واکنش ساتا به لغو مصوبه واگذاری
 
اما این پایان ماجرا نبود و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح(ساتا) طی اطلاعیه نسبت به لغو مالکیت خود بر نمایشگگه بین المللی واکنش نشان داد، متن این اطلاعیه به شرح زیر می باشد:
 
۱- واگذاری ۹۵%سهام شرکت نمایشگاه بین المللی تهران امری قانونی است که به عنوان بخشی از رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح توسط سازمان خصوصی سازی و به نمایندگی از سوی دولت، به انضمام سهام چند شرکت دولتی دیگر به طور رسمی و قطعی به ساتا منتقل گردید.(اصل اسناد قابل ارائه است).
 
۲-سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) طبق اساسنامه تصویبی هیأت محترم دولت، به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی متولی صندوق بازنشستگی کارکنان نیروهای مسلح است که صیانت از حقوق مسلم بازنشستگان شریف نیروهای مسلح و خانواده ایشان که از جمله خادمین به امنیت ملی و حافظین استقلال و تمامیت ارضی کشور در دوران دفاع مقدس بوده اند را بر عهده داشته و شایسته نیست که تحت عناوین مختلف مورد هجوم قرار گیرد.
 
۳- عدم تخصص ساتا در حوزه اقتصاد و صنعت ادعایی بی اساس است که خود مدعیان، بر واهی بودن آن اذعان دارند. یادآور می گردد که ساتا با حضور مؤثر چندین ساله در عرصه های مذکور، نقشی به سزا را در سطح ملی ایفا می نماید. در تمام کشورهای جهان، صندوقهای بازنشستگی یکی از پشتوانه های عظیم توسعه اقتصادی بوده و نقش به سزایی در ایجاد تحرک مثبت در بازار ایفا مینمایند. این صندوقها در دوران گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد آزاد، بهترین حامی دولتها در انتقال داراییها به بخش خصوصی هستند. رفتارها و موضع گیری های برخی از مدیران میانی در دستگاه های اجرایی، مقوله مخالفت با خصوصی سازی و ایستادگی در برابر اصل ۴۴ قانون اساسی را تداعی می نماید که هرگز شایسته نبوده و به خلاف اراده دولت محترم در تحقق این اصل است.
 
۴- این سازمان به عنوان مالک شرکت نمایشگاه بین المللی تهران، با درک دغدغه صادقانه فعالان غیردولتی عرصه صنعت و تجارت، ضمن تأکید بر عدم تغییر کاربری این نمایشگاه، تلاش دارد تا با گشودن عرصه های کارشناسی و با بهره گیری از تجارب در اختیار و نقطه نظرات دلسوزان ، ارتقای نقش ممتاز این نمایشگاه در عرصه تجارت بین الملل را هدفگذاری کند.
 
۵- تراز اسفناک تجاری ایران در عرصه جهانی و حتی در سطح منطقه ای، این سوال بزرگ را در اذهان باقی می گذارد که دوستان منتقد دولتی، با تکیه بر کدام کارآمدی و عملکرد قابل دفاع، با مقاومت در برابر این واگذاری،همچنان سعی در به هدر دادن فرصت های طلایی دارند. شایسته است که این عزیزان به مسوولیت خطیر خویش در قبال معیشت و مایحتاج مردم بیش از پیش اهتمام نموده و از اقدامات غیرحرفه ای و حاشیه ای پرهیز کنند.
 
۶- سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، بار دیگر آمادگی خود را برای هرگونه مشارکت با فعالان بخش غیردولتی عرصه تجارت و صنعت کشور را در موضوع مدیریت شرکت نمایشگاه بین المللی تهران به صورت شفاف اعلام می نماید. این مشارکت در تمامی زمینه ها بوده و حتی واگذاری بخشی از سهام آن را نیز شامل می شود.
 
واگذاری دوباره نمایشگاه اینبار به صدا و سیما
 
این پایان ماجرا بود و بعد از لغو واگذاری نمایشگاه در ابتدای دولت دهم، این مجموعه کماکان به غعالیت خود ادامه داد،اما دوباره اینبار در انتهای دولت دهم طی سه هفته گذشته باز هم واگذاری نمایشگاه جنجال بر انگیز شد واینبار احمدی نژاد طی مصوبه ای نمایشگاه را به صدا و سیما واگذارکرد.
 
این خبر را محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در ۱۹ تیر امسال بعد از پایان جلسه هیئت دولت اعلام کرد.
 
معاون اول رئیس جمهور با اعلام واگذاری زمین نمایشگاه بین المللی تهران به صدا وسیما،افزود: دولت برای توسعه کمی و کیفی شبکه های سازمان صدا و سیما از داخلی گرفته تا بین المللی مصوب کرد زمین نمایشگاه در اختیار این سازمان قرار گیرد.
 
وی در عین حال گفت: در صورتی که ایرادی به این مصوبه گرفته شود دولت با ارسال لایحه فوریتی از مجلس شورای اسلامی در این باره درخواست خواهد کرد تا این زمین در اختیار صدا و سیما قرار گیرد.
 
معاون اول رئیس جمهور گفت: صدا و سیما در دنیا تنها و یکه تاز است و در مقابلش شبکه های مختلف بیگانه وجود دارند بنابراین توسعه صدا و سیما از این جهت بسیار ضروری است و باید از آن حمایت شود.
 
رحیمی درباره مکان یابی برای نمایشگاه بین المللی در صورت واگذاری زمین آن به صدا و سیما نیز گفت: دولت پیش از این به همه استان ها مجوز احداث نمایشگاه ها با کمک بخش خصوصی داده است و درباره نمایشگاه بین المللی تهران نیز همین طور عمل خواهد شد تا در مکان یا مکان های دیگری احداث شود.
 
بعد از اعلام این خبر سیل انتقادات و مخالفتها نسبت به این واگذاری سرازیر شد.
 
انتقاد توکلی به صدا وسیما
 
احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با اشاره به واگذاری مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی به صدا و سیما که از سوی رئیس جمهور صورت گرفته، تصریح کرد: آقای ضرغامی نمی‌تواند برخلاف اراده مردم و با دهن کجی به مردم جلسه تقدیر بگذارد و تمجیدهای مداح‌گونه از رئیس‌جمهور انجام دهد و رئیس‌جمهور نیز دو روز بعد یک مرکز بزرگ تجاری را که برای بازرگانی ایران بسیار اهمیت دارد، واگذار کند؛ شاید این امر قانونی باشد اما عقل اقتضا می‌کند که این کار صورت نگیرد.
 
اشاره توکلی بر این نکته بود که دستور این واگذاری بلافاصله بعد از مراسم قدردانی صدا و سیما  ازاحمدی نژاد صورت گرفت و انجام این کار بلافاصله پس از مراسم قدرانی از احمدی نژاد شائبه هایی را در این زمینه به وجود آورده است.
 
رئیس نمایشگاه بین المللی: مانع واگذاری می شوم
 
همچنین،کاظم اکبرپور مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ایران بعد از اعلام واگذاری نمایشگاه به صدا وسیما در جمع خبرنگاران در مورد این واگذاری گفت:من با تمام مدیرانم عهد بسته‌ایم که اگر واگذاری به صدا و سیما انجام شود، ابتدا یک نامه سرگشاده بنویسیم و سپس همگی استعفا دهیم.
 
مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ایران افزود:شرکت نمایشگاه‌ها باید به آنهایی واگذار شود که توانایی مالی و فنی داشته باشند و بتوانند شرکت را توسعه دهند؛ ویژگی‌هایی که صدا و سیما ندارد.
 
به گفته وی نباید مصالح کشور را به خاطر یک معامله سبک سیاسی دستخوش تحول کرد.
وی تصریح کرد: به هیچ عنوان زیر بار واگذاری نمایشگاه به صدا و سیما نخواهم رفت و اگر قرار باشد به خاطر این مخالفت در دولت نباشم قطعا در دولت نخواهم ماند اما تا زمانی که پست دولتی در نمایشگاه دارم، این اجازه را نخواهم داد.
 
مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ایران ادامه داد: دولت قصد دارد با لایحه ای موضوع واگذاری نمایشگاه بین المللی به صدا و سیما را در مجلس عنوان کند که به طور قطع مجلس آن را تصویب نخواهد کرد.
 
وی ادامه داد: واگذاری نمایشگاه بین المللی به صدا و سیما ایراد قانونی دارد چرا که برپایه اصل ۴۴ قانون اساسی باید ۲۰ درصد سهام شرکت ها در اختیار دولت باشد و از سوی دیگر واگذاری ها نیز جهت رشد صنعت صورت گرفته و خریداران نیز اهلیت لازم را داشته باشد.
 
واکنش دولت یازدهم به واگذاری
 
بعد از انتقادات اکبرپور نوبت به اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور منتخب دولت یازدهم رسید تا به نمایندگی از حسن روحانی از این واگذاری انتقاد کند.
 
اکبر ترکان بیان اینکه این عمل دولت دهم نوعی قدراتی متقابل تلقی می شود، اظهار داشت: اگر این کار با چنین نیتی صورت نگرفته باشد اما ممکن است این گونه تصور شود که چون صداوسیما در مراسمی از رئیس جمهور تقدیر کرد، او هم متقابلا با واگذاری اراضی با ارزش نمایشگاه بین المللی قصد جبران آن را داشته است.
 
به گفته مشاور رئیس جمهور منتخب اگر دولت قصد چنین کاری را به صورت عادی داشت، هشت سال برای این کار فرصت بود و می توانستند مثلا شش ماه قبل این کار را انجام دهند نه اینکه بعد از قدردانی از رئیس جمهور چنین کاری را انجام دهند.
 
واکنش شدید صدا وسیما به سخنان مشاور روحانی
 
سخنان ترکان انتقادات صریح صدا وسیما را در پی داشت و سید محمد تقی سهرابی، مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد واگذاری زمین مجاور جام جم که متعلق به نمایشگاه بین المللی است، گفت: مصوبه دولت دو بخش دارد که یک بخش آن مربوط به اختیارات دولت است و بخش دیگر آن به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌شود.
 
سهرابی با اشاره به مصاحبه ترکان در این خصوص نیز گفت: متاسفانه جناب آقای ترکان طی مصاحبه‌ای بدون توجه به سوابق حقوقی و با تعابیر غیراخلاقی وبه دور از شأن رییس جمهور منتخب این انتخاب هیات دولت را در راستای قدردانی متقابل توصیف کرد.
 
مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا وسیما در ادامه عنوان کرد، آیا اختلاف بین دستگاه‌ها که می‌تواند به راحتی و از مجاری قانونی حل و فصل شود و همه باید به آن پایبند باشند، باید به میان مردم کشیده شده و خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان فراهم کند؟
 
سهرابی گفت: طبیعی است که در جلسات دولت وقتی موضوعی فی مابین دودستگاه مطرح می شود ممکن است یکی از طرفین با مصوبه نهایی مخالف بوده و به طور مستدل مخالفت خود را اعلام کند ولی نهایتا همگی پایبند به مصوبه دولت هستند.
 
توضیحات معاون وزیر صنعت در مورد واگذاری
 
همچنین، سید علیرضا شجاعی معاون برنامه ریزی وزارت صنعت،معدن و تجارت در نشستی خبری در مورد واگذاری نمایشگاه بین المللی به صدا و سیما با اشاره به اینکه از مدت ها قبل بحث واگذاری نمایشگاه بین المللی تهران مطرح بوده است، اظهار داشت: نمایشگاه بین المللی تهران در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد.
 
معاون برنامه ریزی وزارت صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه این واگذاری هنوز قطعی نیست،تصریح کرد: همانطور که معاون اول محترم رئیس جمهور اشاره کرد تا زمانی که جایگاه مناسبی برای نمایشگاه پیدا نشده است این واگذاری به طور کامل انجام نخواهد شد.
 
به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت این انتقال یک پروسه زمان بر است که در حدود یکسال تا یکسال و نیم به طول خواهد انجامید.
 
شجاعی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی تهران یک نقش حاکمیتی در تجارت کشور ایفا می کند، ادامه داد: با توجه به اینکه تاکنون سایت نمایشگاهی پرند آماده بهره برداری نشده است و ما یکسری تعهدات بین المللی نمایشگاهی داریم، بهتر است تا زمانی که محیط نمایشگاهی مناسبی طراحی و عملیاتی نشده است، این موضوع جنبه عملیاتی به خود نگیرد.
 
معاون برنامه ریزی وزارت صنعت،معدن و تجارت اذعان داشت: این واگذاری نیاز به هماهنگی دارد که همین موضوع موجب می شود این کار زمان بر شود.
 
نامه غضنفری به احمدی نژاد: واگذاری را متوقف کنید
 
آخرین فعل و انفعالات مربوط به این واگذاری مربوط به مهدی غضنفری وزیر صنعت،معدن و تجارت است که دیروز طی نامه به احمدی نژاد خواستار لغو این واگذاری به صدا و سیما شد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نامه به رئیس جمهوری با یادآوری مخالفتش در جلسه هیئت دولت خواهان تجدید نظر در واگذاری نمایشگاه به صداوسیما شده است.
 
مهدی غضنفری  دراین نامه آورده است: با توجه به مباحث اخیر در خصوص موافقت هیات محترم دولت با واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی و اراضی آن به صداوسیما ، همانگونه که در جلسه هیات دولت علل مخالفت این وزارتخانه مطرح گردید ، بررسی بیشتر و تجدید نظر در این تصمیم مورد انتظار است.
 
وزیر صنعت ، معدن و تجارت  از محمود احمدی نژاد خواسته است تا به دلیل اهمیت موضوع  مواردی چون ماهیت ضد تحریمی فعالیت نمایشگاه در شرایط کنونی و خاص کشور، وجود سایت نمایشگاهی در پایتخت اکثر کشورهای جهان ، توفیق نه چندان رضایت بخش در ساخت و تجهیز سایت نمایشگاهی پرند به دلیل عدم تامین مالی و نبود حمایت های لازم به دلیل عدم تمایل فعالان اقتصادی، شرکت کنندگان در نمایشگاه و بازدید کنندگان برای حضور در آن منطقه مد نظر قرار گیرد.
 
غضنفری در ادامه می افزاید : موقعیت مکانی ، وسعت مناسب نمایشگاه و احتمال تملک از سوی دستگاه ها و نهادهای عمومی و خصوصی، نگرانی از تغییر کاربری ( ساخت و ساز و خروج از هدف اصلی آن که وظایف نمایشگاهی و تجاری در راستای توسعه صادرات است )، وضعیت مالکیت اراضی نمایشگاه که متعلق به آستان قدس رضوی است، از جمله مواردی است که باید به آن ها توجه شود.
 
وی با بیان اینکه برخورداری از نمایشگاهی تجاری و زیبنده پایتخت جمهوری اسلامی ایران ضروری مهم است که قابل چشم پوشی نیست ، آورده است: تداوم فعالیت شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران صرف نظر از مالکیت سهام آن ، با عنایت به تاثیر فعالیت شرکت در تشکیل نمایشگاه های بین المللی در داخل و خارج از کشور در توسعه صادرات غیرنفتی که مورد تایید و تاکید کلیه مراجع ذیصلاح به خصوص دولت محترم می باشد ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
غضنفری می افزاید : با توجه به موارد ذکر شده به نظر می رسد واگذاری دارایی شرکت مذکور که اراضی مورد تقاضا می باشد در عمل تداوم فعالیت آن را منتفی، از موضوعیت خارج می کند و همانگونه که در نامه وزیر محترم امور اقدصادی و دارایی آمده ، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در اصطلاح به یک “شرکت کاغذی ” تبدیل خواهد شد.
 
وی یادآوری نموده است که موضوع واگذاری نمایشگاه به صداوسیما تاکنون سه بار در کمیسیون لوایح مطرح و با آن مخالفت شده است.
 
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در پایان این نامه آورده است: از جنابعالی استدعا دارد کارگروهی را مسئول فرمایید تا ضمن بررسی موضوعات مطرح شده فوق با کار دقیق، ‌کارشناسی و اعلام نتیجه به تصمیم گیری نهایی بهتری کمک کنند.
 
بی تفاوتی احمدی نژاد به انتقادات نسبت به واگذاری
 
این در حالی است که شخص احمدی نژاد نسبت به انتقادات به این واگذاری هیچگونه صحبتی انجام نداده است.
 
با این حال باید منتظر روی کار آمدن دولت یازدهم بود و دید که دولت روحانی آیا این واگذاری را لغو خواهد کرد یا خیر؟

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر