در حال خواندن
«همراه اول» خرداد ماه ۹۲ خدمات نسل سوم می‌دهد
0

مظفر پوررنجبر مدیرعامل شرکت مخابرات ایران روز گذشته به بازدید از غرفه روزنامه «فناوران اطلاعات» پرداخت در نمایشگاه تلکام. وی در حاشیه این بازدید با صراحت در مورد مسایل مختلف شرکت تحت مدیریت‌اش صحبت کرد و خبرهای مهمی را ارایه کرد. از جمله ضمن اعتراض به افزایش مدت انحصار ارایه خدمات نسل سوم، اعلام کرد که خرداد ماه ۹۲، همراه اول ارایه این خدمات را آغاز خواهد کرد مگر آنکه زورش، به حرف زور نرسد. گفت‌و‌گوی ما را با پوررنجبر بخوانید.
چندی پیش شما از حل اختلاف میان PAPها و شرکت مخابرات خبر داده بودید. اما فردای همان روز شرکت‌های ندا این موضوع را تکذیب و شرکت مخابرات را به بی‌قانونی متهم کردند.
به هر حال ما در این زمینه  قانون داریم و مرجع تشخیص قانون و درست اجرا شدن آن شورای رقابت و رگولاتوری است. مدیریت شرکت مخابرات هم می‌خواهد همه چیز بر مبنای قانون و بر اساس پروانه باشد. این اصل را هم تا امروز رعایت کرده‌ایم و به همه قسمت‌ها، بخشنامه‌ها و دستورات لازم را ابلاغ کرده‌ایم. حالا اگر یک کارمند مخابرات در نقطه‌ای از کشور براساس رابطه خاص تجاری که خود شرکت‌های PAP ایجاد می‌کنند، کار غیرقانونی می‌کند، مقصر ما نیستیم. خود PAPها مقصر هستند و نباید روابط نادرست تجاری برقرار کنند.
تاکید می‌کنم که مرجع تشخیص قانون مشخص است و هر حرفی داریم، باید به سراغ مرجع قانونی آن برویم و دلیلی ندارد آن حرف را رسانه‌ای کنیم.
 
توسعه مخابرات وابستگی زیادی به تجهیزات وارداتی خارجی دارد. اما از یک سو با تحریم‌های خارجی مواجهیم و از سوی دیگر نرخ دلار افزایش قابل توجهی داشته است. این موضوع چه تاثیراتی بر عملکرد شما گذاشته است؟
بحث تحریم را، خدا را شکر، حل کرده‌ایم و از این بابت مشکلی وجود ندارد. اما افزایش قیمت دلار و در نتیجه افزایش هزینه‌ها، مشکلاتی جدی برای شرکت مخابرات ایران ایجاد کرده است. این مشکلات به حدی است که بر برنامه‌های توسعه‌ای و به تبع آن در خدمات رسانی اثر گذاشته است و نتایج منفی آن هم دیده می‌شود. برای حل مشکل باید هم از هزینه‌ها بکاهیم و هم از محل افزایش درآمدها کمک بگیریم.
 
این کمک گرفتن از افزایش درآمدها به معنی افزایش تعرفه و به ویژه نرخ تعرفه تلفن ثابت است؟
بهتر است این گونه بگوییم که در حوزه‌های مختلف اگر هزینه و درآمد با هم نخواند و توجیه اقتصادی نداشته باشد، طبیعتا شرکت نمی‌تواند با زیان کار کند.
تمامی تلاش‌مان این است که هزینه‌ها را کنترل کنیم. اما یک جایی ممکن است ناچار از افزایش تعرفه باشیم.
 
شورای رقابت افزایش تعرفه‌ها را تا اسفندماه ممنوع کرده است. آیا افزایش احتمالی تعرفه مربوط به اسفند ماه به بعد است یا ممکن است پیش از این تاریخ نیز تعرفه‌ها تغییر یابد؟
در حال مذاکره با مراجع مختلف بررسی موضوع هستیم. اما طبیعتا تا اسفندماه کاری نمی‌توان کرد.
 
با توجه به سرمایه‌گذاری مجموعه مخابرات برای به‌روزرسانی شبکه ، تمدید دوره حفاظت از اپراتور سوم چه میزان زیان به شما وارد می‌کند؟
ارایه خدمات نسل سوم تلفن همراه، ۳۰ درصد کل بازار ما را تشکیل خواهد داد. بنابراین افزایش دوره انحصار قطعا ما را با زیان جدی روبه‌رو خواهد کرد. البته هنوز این موضوع به طور رسمی ابلاغ نشده و نامه‌ای به شرکت مخابرات نرسیده است و صرفا ما هم در روزنامه‌ها خوانده‌ایم. ما نسبت به این موضوع معترضیم و به از طریق هر مرجع قانونی ذی‌صلاح برای جلوگیری از انجام این تصمیم اقدام خواهیم کرد.
 
اگر اعتراضات شما به نتیجه نرسد چه می‌کنید؟
زیر بار حرف زور نمی‌رویم و طبق قرار همراه اول خرداد ماه ۹۲ خدمات نسل سوم را عرضه می‌کند. مگر آنکه زورش خیلی زیاد باشد!
 
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر