در حال خواندن
نسل جدید سرویس‌های ایمیل متولد شد
0

در حالی که ما در ایران به فکر تحریم سرویس‌های ایمیل خارجی و راه‌اندازی ایمیل ایرانی هستیم، فعالان دنیای اینترنت تلاش می‌کنند، سرویسی روی اینترنت ارایه کنند که کاربران سراسر دنیا را جذب کند. هفته گذشته با رونمایی رسمی مایکروسافت از سرویس جدید Outlook که تحت وب ارایه شده و گفته می‌شود نسخه ارتقا یافته Hotmail است، مدیران آوت لوک روز اول اوت در توییتر @Outlook اعلام کردند که طی ۶ ساعت بیش از یک میلیون‌ها کاربر مشترک جدید سرویس مایکروسافت شدند.
 
شبنم کهن چی
به نظر می‌رسد نخستین قدم برای تغییر حال و هوای سرویس‌های ایمیل را مایکروسافت برداشته است؛ سرویس ایمیلی که با شبکه‌های اجتماعی نیز همخوانی داشته باشد.سال‌هاست که Outlook روی سیستم عامل میلیون‌ها نفر از کاربران کامپیوتر که از ویندوز استفاده می‌کنند وجود دارد، شما هم یکی از این میلیون‌ها کاربر هستید. سرویس ایمیل Outlook سرویس تحت ویندوزی است که کمتر کاربری مایل به استفاده از آن است. تنظیمات این سرویس، تحت ویندوز بودن آن و کارایی ساده و ابتدایی‌ Outlook ویندوز باعث شد، طی تمام سال‌هایی که ویندوز پیشرفت می‌کرد و طرفداران خود را افزایش می‌داد، این سرویس مهجور بماند و کمتر مورد توجه کاربران قرار بگیرد.اما حالا مایکروسافت بعد از تولد Outlook روی سیستم عامل ویندوز یک خیز بلند به سمت بازار رقابتی سرویس‎‌های ایمیل تحت وب برداشته است، بازاری که می‌توان گفت Gmail پرچمدار آن است. هر چند Yahoo پیش از Gmail پا به این عرصه گذاشت و با ارایه امکاناتی مانند مسنجر و چت‌روم‌ها که آن روزها امکان جذاب و تازه‌ای بود، کاربران را تسخیر کرده بود اما مدت‌هاست Yahoo پس‌رفت کرده و محبوبیت خود را بین کاربران از دست داده است و حالا Gmail است که در دنیای کاربران اینترنت در زمینه سرویس ایمیل، حرف اول را می‌زند. البته این روزها که مایکروسافت با سرویس قدرتمند Outlook تحت وب گردن افراشته، باید دید آیا Gmail همچنان می‌تواند غول دنیای ایمیل باشد یا نه.
 
آوت لوک چه دارد
آوت لوک سرویس جدید ایمیل شخصی و ارتقا یافته‌ای است که روز ۳۱ ژوئیه  یعنی دهم مرداد ماه از آن رونمایی شد.
اینباکس آوت لوک یک صندوق کارآمد است که به خوبی می‌تواند جلوی ورود اسپم‌ها را به ایمیل کاربران بگیرد. سرعت ارسال و دریافت ایمیل با این سرویس یکی از ویژگی‌های آن است که برخی پیش‌بینی می‌کنند می‌تواند جیمیل را در رقابت عقب بزند.کاربران در این سرویس با یک صندوق ایمیل دسته‌بندی شده روبه‌رو خواهند شد می توانند به راحتی ایمیل‌های خود را مدیریت کنند. در این دسته‌بندی ایمیل‌های گروه‌بندی شده به سلیقه کاربر، اخبار، صفحات آپدیت شده شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که کاربر با یک کلیک می‌تواند به صورت جداگانه به آنها دسترسی پیدا کند. همچنین به راحتی می‌توانند هر دسته‌ای را که می‌خواهند از اینباکس خود پاک کنند یا دسته‌بندی جدیدی به آن اضافه کنند.
کاربران به سادگی در این سرویس می‌توانند برای نگهداری یا پاک کردن ایمیل‌های دریافتی‌شان برنامه‌ریزی کنند. آوت لوک به آنها این امکان را می‌دهد تا مشخص کنند آیا می‌خواهند ایمیل‌های دریافتی از یک کاربر را به صورت کلی پاک کنند یا یا تنها آخرین ایمیل را نگه دارند یا حتی پیام‌های قدیمی ارسال شده از یک کاربر را به فولدر خاصی انتقال دهند. این امکان در گزینهSchedule Cleanup که زیرمجموعه تب sweep است، وجود دارد.آوت لوک در بخش ایمیل علاوه بر این امکانات به کاربر کمک می‌کند، ویدیوها را در همان صفحه ایمیل خود ببینند همچنین راه سریعی برای دسترسی به محتوا برای کاربر در نظر گرفته و عکس‌هایی را که کاربر در ایمیل خود دریافت می‌کند، به صورت آلبومی مجزا ارایه می‌کند. همچنین اسناد دریافتی را نیز به صورت مجزا از ایمیل‌ها دسته‌بندی می‌کند تا کاربر در کوتاه‌ترین فرصت بتواند به آنها دسترسی پیدا کند.آوت لوک به بیش از ۲۰ زبان دنیا سرویس ارایه می‌دهد که زبان فارسی هم یکی از این زبان‌هاست. به این ترتیب کاربران ایرانی می‌توانند از سرویس فارسی آوت لوک به راحتی استفاده کنند.این سرویس به کاربرانش همچنین امکان می‌دهد با ثبت اکانت‌های خود در سایر سرویس‌های ایمیل، ایمیل‌های‌شان را نیز در این سرویس دریافت کنند یا با همان آدرس‌ها ایمیل ارسال کنند. علاوه بر این کاربران می‌تواند تا پنج آدرس ایمیل برای خود تعریف یا اسم مستعار برای خود انتخاب کنند.آنچه در نگاه نخست در آوت لوک جذاب به نظر می‌رسد، طراحی ساده این سرویس است.آوت لوک در حقیقت چهار بخش دارد: mail، Peopel، Calender و SkyDrive.
بخش Peopel شاید یکی از جذاب‌ترین امکاناتی است که کاربران علاقه‌مند به شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در صندوق ایمیل خود به آن دسترسی داشته باشند.
کاربران با معرفی اکانت‌های توییتر، فیس‌بوک، یوتیوب و دیگر شبکه‌ها و سایت‌ها می‌توانند دوستان خود را در این شبکه‌ها یک جا جمع کنند و به آخرین مطالبی که آنها آپدیت کرده‌اند، دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این می‌توانند به صورت مستقیم برای دوستان خود در توییتر ریپلای بفرستند یا برای آنهایی که در فیس‌بوک هستند پیام شخصی ارسال کرده یا روی دیوارشان چیزی بنویسند.
البته وقتی که از هر کاربری ایمیل دریافت کنند به صورت اتوماتیک نام کاربری آنها را در شبکه‌های اجتماعی نیز خواهند دید و می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. البته این امکان در صورتی مهیاست که کاربری که ایمیل ارسال کرده، در لیست دوستان کاربر در شبکه‌های اجتماعی باشد.از سوی دیگر مسنجری که در آوت لوک فعال است به کاربر امکان می‌دهد در هر زمانی به سرعت به دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کرده و با آنها صحبت کنند.SkyDrive بخش دیگری در آوت لوک است. وجود این بخش به این معناست که کاربران آوت لوک به هفت گیگابایت فضای رایگان برای ذخیره‌سازی محتوای صوتی، تصویری و متن دسترسی دارند. آنها می‌توانند از آوت لوک برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها، فیلم‌ها و یا فایل‌های دیگر با دوستان خود استفاده کنند. به صورت تقریبی کاربران می‌توانند در فضایی که اسکای درایو فراهم کرده، ۲۰ هزار سند یا هفت هزار عکس ذخیره کنند. کاربر برای دسترسی به اطلاعاتی که در این فضا ذخیره می‌کند، کافی است اینترنت داشته باشد. به این ترتیب هر جایی و در هر زمانی که باشد، این اطلاعات در اختیارش است. همچنین کاربران می‌توانند به صورت آنلاین فایل‌های ورد، اکسل، پاورپوینت خود را ویرایش کنند.
پیش از این اسکای درایو با امکانت جدیدی که دراپ باکس به کاربرانش ارایه داد، به حاشیه میدان رقابت رفت اما حالا به نظر می‌رسد با دسترسی راحتی که در آوت لوک فراهم شده دوباره مورد توجه واقع شود. برای استفاده از این امکان نیاز به هیچ نرم‌افزاری نیست.
بخش دیگر آوت لوک بخش تقویم است که با توجه به اطلاعاتی که از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند، مناسبت‌ها و روزهای تولد را در تقویم کاربر به صورت اتوماتیک علامت زده و با ارسال ایمیل آنها را یادآوری می‌کند. همچنین وضعیت آب و هوایی پنج روز آینده را به کاربر نشان می‌دهد. هر کاربری می‌تواند با توجه به علاقه‌مندی‌ها یا یادآوری‌های خاص خود تقویم شخصی خود را نیز در این بخش بسازد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر