در حال خواندن
موبایل دست آموز می‌شود
0

شرکت آی بی ام با الهام گرفتن از عملکرد مغز انسان یک تراشه طراحی کرده که به گفته این شرکت پتانسیل تبدیل گوشیهای هوشمند به یک ابرکامپیوتر را دارد.
نود آی سی تی به نقل از شین‌هوا، این تراشه موسوم به “ترو نورث”( شمال واقعی) اطلاعات را همانند مغز انسان پردازش می‌کند.دارمندرا مودها – مسوول تحقیقات شرکت IBM – درباره پردازش با الهام از مغز در این باره گفت: تراشه‌ای که ما طراحی کرده‌ایم برای این است که عملکرد و ساختار مغز را شبیه‌سازی کند و به لحاظ قدرت نیز کارایی داشته باشد.این تراشه متشکل از یک میلیون نورون قابل برنامه‌ریزی، ۲۵۶ میلیون سیناپس و چهار هزار و ۹۶ هسته نوروسیناپس است و اطلاعات را بسیار سریع‌تر از تراشه‌های سنتی پردازش می‌کند.این تراشه آنقدر هوشمند است که اطلاعات را در حافظه ذخیره و قابلیت یادگیری دارد و دستگاهی که به این تراشه مجهز است می‌تواند برای شناسایی اشیا با استفاده از منابع بصری و صوتی آموزش ببیند. امری که در حال حاضر به یک سرور اختصاصی احتیاج دارد.این تراشه برای کارکرد به باطری بسیار کمی احتیاج دارد. این قابلیت فرصت‌های بسیاری را برای استفاده در گوشیهای هوشمند و دیگر دستگاه‌ها با منابع برق محدود ایجاد می‌کند.شرکت IBM امیدوار است این تراشه بتواند در زمینه‌هایی نظیر ایمنی عمومی، تصویربرداری پزشکی، تحلیل تصاویر ویدیویی و تشخیص بویایی و آسیب شناسی‌های دیجیتال کمک کند.شرکت IBM اولین بار ساخت تراشه‌های الهام گرفته شده از مغز را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد. این تراشه جدید به شکل قابل توجهی هسته‌های نوروسیناپس، سیناپس و نورون بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد. 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر