در حال خواندن
معمای شرلوک هولمز و اسرار قالیچه ایرانی!
0

اگر اهل بازی‌های ماجرایی هستید، اگر سرتان درد می‌کند برای معماهای منطقی و ریاضی پیچیده، اگر می‌خواهید ذهن خود را به شکلی اساسی و درست و‌حسابی به چالش بکشید و بالاخره اگر طرفدار معماهای پلیسی و کاراکتر به یاد ماندنی شرلوک هولمز هستید، بدون کمترین معطلی به سراغ بازی Sherlock Holmes: The Mystery of the Persian Carpet بروید‌!
نود آی سی تی – در چند سال اخیر، بازی‌های سبک معمایی جدید، با روش کنترلی بسیار ساده شامل اشاره و کلیک، به سبکی جدید از بازی‌ها تبدیل شده‌اند که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. این بازی‌ها، معمولاً روی اصولی ابتدایی مانند پیدا کردن گروهی از اشیاء، ترکیب چند شی با یکدیگر و حل معماها، کاربر را تا هدف نهایی درگیر خود می‌کنند. آن چه که بازی شرلوک هولمز را از دیگر بازی‌های این سبک متمایز می‌کند، معماهای بسیار پیچیده و در عین حال منطقی و حساب شده آن است.
به مانند بسیاری از پرونده‌های دیگر هولمز، داستان با پیدا کردن یک جسد شروع می‌شود و هولمز به همراهی واتسون، باید با گشت‌و‌گذار در محل‌های مختلف و پیدا کردن سر نخ‌ها و حل کردن معماها، بتواند در انتها قاتل را شناسایی کند. مهم‌ترین نکته‌ای که باعث می‌شود این بازی را به عنوان یک نمونه بسیار خوب به شما معرفی کنیم، این است که سازندگان، سطح فکری مخاطب را دست‌کم نگرفته‌اند و با طراحی و ساخت معماهایی بسیار حساب شده، ذهن کاربر را به شدت درگیر خود می‌کنند. به عنوان مثال، این‌ها چند نمونه از معماهای به یاد ماندنی بازی هستند‌:
۱ – گاو صندوقی که رمزش، یک معادله ریاضی است که یک طرفش مشخص است و طرف دوم توسط کاربر کامل می‌شود‌.
۲ – رمزگشایی از نامه‌ای که حروف آن با حروفی نامربوط جایگزین شده‌اند و باید حروف اصلی توسط کاربر پیدا شود.
۳ – پیدا کردن تکه‌های لباس و خاکسترهای سیگار و لکه‌های خون و آزمایش کردن آن‌ها در آزمایشگاه هولمز.
۴ – پیدا کردن رد پاهای مختلف و ارتباط دادن آن با افرادی که جزء مظنونین به قتل هستند.
۵ – حل کردن پازل‌های تصویری، پیدا کردن تصاویر پنهان و ده‌ها معمای جذاب و جالب دیگر!
به گزار شبکه، بازی شرلوک‌هولمز یک نمونه کامل از بازی‌های معمایی سبک اشاره و کلیک است که برخلاف بسیاری از بازی‌های مشابه، صرفاً جهت وقت‌گذرانی ساخته نشده است. در بسیاری از این بازی‌ها با کلیک‌های متوالی روی قسمت‌های مختلف تصویر یا استفاده از راهنمایی‌های تمام نشدنی، خیلی از معماها به شکلی ساده و تصادفی حل می‌شوند، اما در شرلوک هولمز‌: اسرار قالیچه ایرانی، خبری از این کلیک‌های تصادفی و راهنمایی‌های بی‌پایان نیست. شما در طول کل یک مرحله فقط ۳ بار حق استفاده از راهنمایی را دارید. این سه راهنمایی، زمانی ارزشمندتر به چشم می‌آیند که بدانید در یک مرحله، گاهی مجبور به چک کردن ۵ محل مختلف هستید که هر کدام از آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ معما در خود دارند. یعنی مجموعاً برای چیزی حدود ۵۰ معمای جست‌وجویی و منطقی، فقط ۳ راهنمایی در اختیار دارید که باعث می‌شود با وسواس و دقت زیادی از آن‌ها استفاده کنید. به خصوص که در این بازی، زمان هم اهمیت زیادی دارد و برای حل معماها، زمان محدودی در اختیار شما قرار گرفته است.
 طرفداران بازی های سبک ماجرایی، بدون شک سال‌های طلایی این سبک از بازی‌ها را به‌خاطر دارند. سال‌هایی که شرکت‌هایی چون لوکاس آرتز و سیرا، جزو  پیشتازان ارائه این سبک از بازی‌ها بودند و عناوین متعدد و پرطرفداری مانند سری بازی‌های جزیره میمون‌ها، پرواز بر فراز آمازون، گریم فندانگو و ده‌ها عنوان به‌یاد‌ماندنی دیگر، سال‌های خوشی را برای این سبک رقم زدند. اما به‌مرور زمان، این سبک به تدریج کمرنگ و کمرنگ‌تر شد تا این که حدود دو سال قبل، بازی‌های کوچک و سبکی با پیروی از روش اشاره و کلیک، توانستند باز هم کورسوی امیدی برای طرفداران سبک ماجرایی روشن کنند. اما مشکل اصلی این زیر سبک جدید، این بود که اکثر معماهای آن صرفا با تکیه بر آزمون و خطاهای بسیار و کلیک کردن‌های متوالی بر روی قسمت های مختلف تصویر (بعضا در حد یکی دو پیکسل) حل می‌شدند و در آن ها به ندرت خبری از معماهای هیجان‌انگیز و درگیر کننده اجداد این سبک بود.
اما بازی شرلوک هولمز، در این میان یک نمونه عالی و استثنایی از این محصولات به‌شمار می‌رود که به‌صورت کامل می‌تواند رضایت آن گروه از کاربران علاقمند به سبک ماجرایی را برآورده کند. در بازی‌های قدیمی‌تر این سبک که حتی کودکان نیز قادر به اتمام آن بودند، خبری از پیچیدگی‌های منطقی و ساختارهای معمایی جذاب و به‌یاد ماندنی نبود، اما در بازی شرلوک هولمز: اسرار قالیچه ایرانی، کاربر برای حل معماها واقعا به تمرکز و هوش و منطق خود احتیاج دارد و دیگر همه چیز با چند بار کلیک کردن حل نمی‌شود.
 
نقاط ضعف:‌
 به‌عنوان کسی که این بازی را از ابتدا تا انتها زیر ذره بین گرفته و از انجام آن لذت برده‌است، تنها دو نقطه ضعف در آن مشاهده کردم: نقطه ضعف اول، کارکرد ضعیف راهنمای بازی است که بعضا حتی آدرس‌های اشتباه هم به کاربر می‌دهد و باعث سردرگم شدن او می‌شود. نقطه ضعف بعدی، موسیقی و صداگذاری بازی است. در بازی شرلوک هولمز، عملا خبری از صداگذاری نیست و موسیقی نیز به شکلی بسیار مبتدی، بر روی سکانس‌ها و صحنه‌های بازی جاگذاری شده‌است و هیچ هماهنگی با ذات معمایی و جنایی بازی ندارد.
 
نقاط قوت
اما از این دو نقطه ضعف که بگذریم، بازی شرلوک هولمز، بی‌تردید یکی از به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های معمایی سبک جدید است که برای اتمام آن از ابتدا تا انتها، یک کاربر متوسط باید حدود ۵ ساعت زمان بگذارد و نکته مهم اینجاست که این صرف وقت، بعد از پایان بازی، تلف شده به نظر نمی‌رسد و به‌خصوص در معماهای دشوار انتهای بازی،‌کاربر شدیدا درگیر محیط و پیدا‌کردن نتیجه نهایی و به‌دام انداختن قاتل می‌شود. به‌عنوان کلام آخر، توصیه می‌کنیم که این بازی را برای امتحان هوش، حافظه و قدرت محاسبات منطقی خود امتحان کنید و از حل کردن یک معمای ناب و زیبا لذت ببرید‌!

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر