در حال خواندن
معرفی و آشنایی با برخی از مدل های تحول دیجیتال/اپراتورهای تلفن همراه از کدام نقطه شروع می‌کنند؟
0

تحول دیجیتال که همان تحول کسب و کار است، دیگر امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. کسب و کارها امروز دیگر کم یا بیش با مفهوم تحول دیجیتال به عنوان روشی که بقای آنان را تضمین می کند، آشنایی دارند. بسیاری از شرکت‌ها دریافته‌اند که دیگر رفع معایب در سرویس دهی باید موضوعی حل شده باشد و آنچه یک مشتری را وفادار به سیستم نگه می دارد، ارایه سرویس ها به شیوه ای مطلوبتر و مطلوبتر است.

مدل های مختلفی برای تحول دیجیتال در یک کسب و کار وجود دارد. در این گزارش سعی شده تا تعدادی از انواع مدل های تبدیل دیجیتالی بررسی شود. هر یک از این مدل ها مجموعه ای از مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند، بنابراین هر کسب و کاری بر اساس زمینه فعالیت و ماهیت خود باید تصمیم گیری کند که کدام مدل را انتخاب کند.

مدل بومی دیجیتال (The digital native model)

مدل بومی دیجیتال رویکردی است که برای شرکت‌هایی که دیجیتالی متولد شده‌اند بهترین کاربرد را دارد. این بدان معنی است که «دیجیتال» نه تنها بخشی از مدل کسب و کار آنهاست، بلکه عمیقاً در فرهنگ شرکت نیز ریشه دوانده است.

این مدل چابک است و نسبت به تغییرات واکنش سریع از خود نشان می دهد. همچنین می تواند کارایی و بهره وری بیشتری را ارائه دهد. اما تکرار این مدل برای شرکت هایی که دیجیتالی به دنیا نمی آیند دشوار است. شرکتی که بنا دارد از مدل بومی دیجیتال استفاده کند، نیاز به بازنگری کامل سیستم ها و فرآیندهای موجود دارد که این به مفهوم خلق دوباره یک شرکت جدید است. همچنین در این مدل گاهی نیاز است که به کارکنان آموزش مجدد داد.

مدل عقب مانده دیجیتال (The digital laggard model)

مدل عقب مانده دیجیتال رویکردی است که برای شرکت‌هایی که دیجیتال بخشی از مدل کسب و کار آنها نیست و عمیقاً در فرهنگ شرکت ریشه ندارد، بهترین کارایی را دارد. این مدل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به رقبای خود که قبلاً تحول دیجیتال را اتخاذ کرده‌اند، برسند. همچنین در عملیات یک شرکت کمتر اختلال ایجاد می کند.

 

مدل فالوور دیجیتال (The digital follower model)

این مدل رویکردی است که برای شرکت‌هایی که مایل به پیروی از رقبای خود در مورد تحول دیجیتال هستند، بهترین کار را دارد. این بدان معنی است که دیجیتال بخشی از مدل کسب و کار آنها نیست، اما شرکت مایل است در صورت تبدیل شدن به یک مزیت رقابتی، از آن استفاده کند. این مدل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با تلاش‌های خود برای تحول دیجیتال رقابتی باقی بمانند.

یکی از معایب این مدل آن است که فالوورهای دیجیتال ممکن است از شرکت‌هایی عقب بمانند که پیشتاز دیجیتال هستند و ممکن است نتوانند به سرعت از فرصت‌های جدید استفاده کنند.

مدل هیبریدی دیجیتال (The digital hybrid model)

مدل ترکیبی دیجیتال رویکردی است که برای شرکت‌هایی که تمایل دارند رویکردهای دیجیتال و سنتی را در مورد تحول دیجیتال ترکیب کنند، بهترین کار را دارد. این بدان معنی است که دیجیتال بخشی از مدل کسب و کار آنهاست اما تنها تمرکز آن نیست. این مدل به شرکت‌ها کمک می‌کند از فرصت‌های دیجیتالی استفاده کنند و در عین حال ارتباط خود را با عملیات سنتی خود حفظ کنند.

در این مدل چون امکان پیاده سازی تدریجی وجود دارد، در عملیات موجود یک شرکت کمتر اختلال ایجاد می کند. اما به همان نسبت نیز دیدن نتایج این رویکرد بیشتر طول می کشد.

 

مدل پایلوت و اثبات (The pilot and proof)

مدل دیجیتال پایلوت‌ و اثبات، رویکردی است که برای شرکت‌هایی که می‌خواهند راه‌حل‌های دیجیتال را قبل از تعهد کامل به آنها آزمایش کنند، بهترین کارکرد را دارد. این بدان معنی است که دیجیتال بخشی از مدل کسب و کار آنهاست اما تنها تمرکز آن نیست. در واقع این مدل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا راه‌حل‌های دیجیتال را قبل از اینکه کاملاً به آنها متعهد شوند اعتبارسنجی کنند. همچنین می توان آن را به صورت تدریجی انجام داد. دیدن نتیجه در این مدل بیشتر طول می کشد. در این مدل برای اطمینان از نتیجه موفقیت آمیز نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق است.

 

مدل تحول دیجیتالی ایجاد مشترک (The co-creation digital transformation model)

مدل تحول دیجیتال ایجاد مشترک رویکردی است که برای شرکت‌هایی که می‌خواهند کارکنان و مشتریان خود را در فرآیند تحول دیجیتال مشارکت دهند، بهترین کارایی را دارد. این بدان معنی است که دیجیتال بخشی از مدل کسب و کار آنهاست اما تنها تمرکز آن نیست. این مدل به شرکت ها کمک می کند تا راه حل های دیجیتالی را ایجاد کنند که متناسب با نیازهای خاص آنها باشدکه ممکن است منجر به راه حل های خلاقانه و نوآورانه تر شود.

به دلیل مشارکت کارکنان و مشتریان در این طرح تحول دیجیتال به سطح بالایی از ارتباطات و هماهنگی نیاز است. همچنین این رویکرد ممکن است زمانبر باشد. از طرفی این مدل مستلزم داشتن مهارت ها و دانش کارکنان برای مشارکت موثر است.

در حال حاضر با توجه به ماهیت فناورانه مقوله تحول دیجیتال، اپراتورهای ارتباطی کشور در این عرصه سردمداری می کنند و حتی همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور مأموریت خود را در این حوزه با عنوان تحقق رویای دیجیتال تعریف کرده و سعی در توسعه زیرساخت های فناورانه مبتنی بر آخرین نسل تکنولوژی های دنیا داشته است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر