در حال خواندن
مطابق گزارش دولت؛ همراه اول مشترکان وفادار بیشتری نسبت به سایر اپراتورهای ارتباطی دارد
0

در دنیای امروز داده ها نقش تعیین کننده ای در توسعه کسب و کارها دارند. اگر در گذشته تنها با استناد به صحبت فردی که از یک کالا یا خدمت شرکتی استفاده کرده بود می شد به این تصمیم رسید که آن کالا را خدمت را انتخاب کرد یا نه، اکنون دیگر اینگونه نیست. برای تصمیم گیری در این خصوص حداقل کاری که می توان انجام داد این است که نگاهی گذرا به داده های موجود در مورد آن شرکت انداخت. چرا که این داده ها جمع اثر رفتار مجموعه بزرگی از مشتریان این شرکت هاست. بنابراین اولین گام در تصمیم گیری برای یک انتخاب درست دسترسی به داده هاست. در گام بعد هر کس با توجه به سطح دانش خود می تواند این داده ها را تحلیل و ارزیابی کند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که کدام داده ها در مورد عملکرد شرکت ها و سازمان ها قابل اعتمادترند؟ مسلما داده هایی که توسط سازمان های فرادستی تهیه و منتشر می شوند، مورد اطمینان بیشتری هستند چرا که تهیه کنندگان این آمارها در نتیجه ای که از انتشارآن حاصل می شود، ذینفع نیستند.

حال اگر سوال این باشد که برای انتخاب یک اپراتور مخابراتی به کدام اطلاعات می توان رجوع کرد و تحلیل این اطلاعات چگونه است؟ پاسخ در گزارش پیش روست.

رگولاتوری نهاد فرادستی در انتشار داده های مخابراتی

با توجه به اینکه وظیفه کلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) تصویب قوانین در حوزه ارتباطی و نظارت بر عملکرد صحیح اپراتورهاست، این سازمان نیازمند دسترسی به داده هایی است که بتواند وضع موجود را تحلیل و مطابق با آن به تصمیم گیری در مورد فرآیندها و نحوه عملکرد اپراتورها بپردازد. از طرفی این سازمان به طور منظم هر سه ماه یکبار اطلاعاتی را به صورت آمار و ارقام در اختیار عموم قرار می دهد تا هم اپراتورها از وضعیت رقبای خود در بازار مطلع باشند و هم مشترکان بالفعل بتوانند با دید بهتری نسبت به ادامه کار با اپراتور فعلی یا انتخاب اپراتور جدید تصمیم گیری کنند و هم مشترکان بالقوه مرجعی برای انتخاب اپراتور منتخب در دست داشته باشند.

بنابراین به طور خلاصه آمار جمع آوری و منتشر شده توسط رگولاتوری منبعی موثق برای تصمیم سازی توسط نهاد ناظر(رگولاتوری)، اپراتورهای رقیب و مشترکان بالقوه و بالفعل خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمار ارایه شده توسط سازمان رگولاتوری در حوزه وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار می گیرند.

خطوط واگذار شده تلفن همراه توسط اپراتورهای ارتباطی

طبق آمار منتشر شده توسط رگولاتوری تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تعداد خطوط واگذار شده دائمی تلفن همراه توسط همراه اول ۲۰ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۱۰۰، ایرانسل ۶ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۹۶ و رایتل ۲۲۹ هزار و ۹۵۲ خط بوده است.

مطابق با همین آمار تعداد خطوط واگذار شده اعتباری تلفن همراه توسط همراه اول ۸۰ میلیون ۲۸۹ هزار و ۵۳۶، ایرانسل ۸۸ میلیون و ۲ هزار و ۲۲۷ و رایتل ۸ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۸۶۱ خط بوده است.

بنابراین جمع خطوط واگذار شده توسط این اپراتورها به ترتیب ۱۰۱ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۳۶ خط متعلق به اپراتور همراه اول، ۹۴ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۶۲۳ خط مربوط به ایرانسل و ۸ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۸۱۳ خط توسط رایتل بوده است.

بررسی این آمار تا به اینجا نشان از برتری کلی اپراتور همراه اول در ارایه خطوط تلفن همراه به مشترکان دارد. همچنین می توان اینگونه تفسیر کرد فرآیند دریافت سیمکارت های اعتباری از ایرانسل راحت تر بوده و این اپراتور تمایل بیشتری برای جذب مشترکان اعتباری داشته است.

اما برای داشتن نتیجه کلی تری باید وضعیت خطوط فعال اپراتورها را نیز مورد بررسی قرار داد که فاکتور تصمیم سازتری از تعداد خطوط واگذار شده توسط اپراتورهاست. این موضوع در ادامه بررسی می شود.

 

خطوط فعال تلفن همراه توسط اپراتورهای ارتباطی

طبق آمار منتشر شده توسط رگولاتوری تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تعداد خطوط فعال دائمی تلفن همراه توسط همراه اول ۲۰ میلیون و ۳۰ هزار و ۵۳۳، ایرانسل ۴ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۵۸۱ و رایتل ۱۲۸ هزار و ۷۵۷ خط بوده است.

مطابق با همین آمار تعداد خطوط فعال اعتباری تلفن همراه توسط همراه اول۵۰ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۲۲، ایرانسل ۵۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۴۷ و رایتل ۴ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۳۹۶ بوده است.

بنابراین جمع خطوط فعال این اپراتورها به ترتیب ۷۰ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۶۵، ۵۶ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۵۲۸ و ۴ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۱۵۲ است.

با توجه به اینکه تعداد سیمکارت های فعال همراه اول در مقایسه با سایر اپراتورها بسیار بیشتر است و مشترکان این اپراتور در طی سال ها ریزش کمتری داشته اند، ساده ترین نتیجه ای که از این داده می توان گرفت این است نوع خدمات و امکاناتی که توسط همراه اول به مشتریانش عرضه می شود تا اندازه قابل توجهی مطلوب بوده که این مشتریان حاضر به ترک اپراتور انتخابی خود نشده اند.

 

 

 

درباره نویسنده
پریا نجفی

ارسال یک نظر