در حال خواندن
مصوبه ۱۸۱ رگولاتوری تبعیض‌آمیز است
0

فخری زارع – اواخر بهمن ماه سال‌جاری، با توجه به وعده‌ای که پیش از این وزیر ارتباطات در خصوص کاهش قیمت اینترنت داده بود، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به ریاست محمود واعظی در جلسه صد و هشتاد و یکم خود موضوع تعرفه ارایه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL را با هدف کاهش هزینه اینترنت مصرف‌کنندگان نهایی بررسی و تعرفه‌های جدیدی را برای شرکت‌های PAP و شرکت‌های مخابرات استانی مصوب کرد.
براساس این مصوبه، تعرفه هر لینک STM1 برای ارایه‌دهندگان خدمات ADSL حدود ۳۵ درصد کاهش یافت و مقرر شد تعرفه حجم استفاده از اینترنت برای کاربران نهایی نیز به میزان ۲۰ درصد و به صورت یکنواخت در کلیه سطوح ارزان شود.هرچند ابلاغ این مصوبه برای بسیاری از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت پرسرعت و کاربران آن خوشایند بود و از آن استقبال کردند، اما از آنجایی که تخفیف برای سایر ارایه‌کنندگان خدمات اینترنت شامل ISP، ISDP ، وایمکس و GPRS لحاظ نشد، روز گذشته تعدادی از اعضای کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه‌ای تهران در غیاب مدیران ۱۱ شرکت PAP نسبت به مصوبه ۱۸۱ رگولاتوری اعتراض و در نشستی خبری با حضور رییس نصر کشور به تشریح مشکلات ناشی از مصوبه پرداختند و خواهان تجدید نظر در این مصوبه شدند.
** مصوبه ۱۸۱ گامی مثبت اما بدون کارشناسی رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، دبیر نصر تهران، قائم مقام کمیسیون اینترنت و PAP نظام صنفی رایانه‌ای تهران و یکی از اعضای کمیسیون، در این نشست ضمن استقبال از کاهش قیمت اینترنت و مثبت ارزیابی کردن اقدامات وزارت ارتباطات ایراداتی به مصوبه ۱۸۱رگولاتور وارد کردند. کاظم آیت اللهی رییس نصر کشور در این رابطه گفت: مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات را به فال نیک می‌گیریم، اما این مصوبه نیازمند اصلاحاتی است که امیدوارم هرچه سریع‌تر اعمال شود. وی افزود: مصوبه ۱۸۱ جامع نیست و اینگونه به نظر می‌رسد که با توجه به اهمیت کاهش قیمت اینترنت عجله زیادی در تدوین و تصویب مصوبه وجود داشته که باعث شده تمام موارد در آن لحاظ نشود. آیت اللهی در مورد ایرادات مصوبه گفت: از آنجایی که براساس مصوبه، نرخ پهنای‌باند برای شرکت‌های ارایه کننده اینترنت ADSL با سایر ارایه‌کنندگان خدمات اینترنت شامل ISP، ISDP، وایمکس و GPRS حدود ۳۵ درصد تفاوت خواهد داشت، این امر منجر به وجود آمدن نابسامانی در بازار پهنای باند و اینترنت کشور می‌شود. وی در عین حال افزود: هرچند هدف رگولاتوری در تصویب این مصوبه کاهش قیمت اینترنت به نفع مصرف‌کنندگان بوده اما نباید بین مصرف‌کنندگان اینترنت پرسرعت با سایر سرویس‌های دیگر تفاوت قائل شد. از این‌رو به طور یقین کاربران اینترنت و ارایه دهندگان سرویس‌های مختلف، باید یکسان از این کاهش قیمت بهره ببرند. در همین حال محمودرضا خادمی عضو کمیسیون اینترنت نصر تهران نیز در واکنش به مصوبه ۱۸۱ رگولاتوری گفت: سازمان تنظیم مقررات می‌بایست در تعیین قیمت‌ها، تمامی سرویس‌های اینترنتی را مدنظر قرار می‌داد تا سرویس‌دهنده اینترنت و کاربر از یک قانون بهره بگیرند. وی تاکید کرد: برای یکسان‌سازی‌ و استفاده تمام کاربران اینترنت از تخفیف اعمال شده، نباید در نرخ پهنای باند دوگانگی وجود داشته باشد. خادمی همچنین گفت: کمیسیون اینترنت یکسری نقد و خواسته از قبل داشته است که شامل حال این مصوبه هم می‌شود، مانند رفع انحصار پهنای باند که کاملا بدیهی است تا بازار پهنای باند رقابتی نشود مشکلات همواره وجود دارد.
** نبود نماینده سازمان در کمیسیون رگولاتوری اما وزیر ارتباطات در آغاز به کار خود به نمایندگان بخش خصوصی صنف وعده یک کرسی در کمیسیون تنظیم مقررات داد تا از آن طریق بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های حوزه IT سهم داشته باشند. اگرچه این وعده محقق نشد که آیت اللهی رییس نصر کشور نیز دلیل ایرادات مصوبه ۱۸۱ رگولاتوری را فقدان نمایندگان نصر کشور در این کمیسیون دانست. او در پاسخ به این سوال که چرا سازمان در کمیسیون سازمان تنظیم مقررات صاحب کرسی نشد گفت: در این راستا تعاملات بسیار خوبی با سازمان شد. حتی سازمان کاندیداهایی را نیز برای عضویت در این کمیسیون معرفی کرد و مورد استقبال قرار گرفت اما اینکه چرا نماینده سازمان در این کمیسیون راه نیافت را نمی‌دانیم. آیت اللهی افزود: البته هنوز هم دیر نیست و سازمان بر خواسته خود اصرار دارد. زیرا معتقدیم اگر سازمان نماینده‌ای در کمیسیون داشته باشد دیگر چنین مصوباتی تصویب نمی‌شود.
** PAP ها راضی و ISP ها ناراضی مصوبه ۱۸۱ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات بیش از هر چیز موجب رضایت و خشنودی شرکت‌های ندا (PAP) شد به‌گونه‌ای که برخلاف نشست‌های قبلی هیچ یک از مدیران شرکت‌های ندا و حتی مسول دبیرخانه نیز در نشست خبری کمیسیون اینترنت و PAP نصر تهران حضور نداشتند. از جمله مواردی که در نشست مذکور مطرح شد این بود که گویا در تهیه و تدوین مصوبه مذکور نظرات شرکت‌های PAP گرفته شده و آنها به طور جداگانه از سازمان موضوع را پیگیری کرده‌اند که در نهایت به تدوین و تصویب مصوبه ۱۸۱ منجر شده است. این امر باعث به وجود آمدن شبهات زیادی شد از جمله اینکه چرا سازمان این موضوع را پیگیری نکرد تا منافع تمام شرکت‌ها اعم از ISP، ISDP، وایمکس و GPRS در آن تجمیع شود و اینکه چرا شرکت‌‌های PAPها جدای از کمیسیون موضوع را پیگیری کردند تا به نتیجه برسد. رییس نصر کشور در پاسخ به این سوال که چرا منافع شرکت‌ها قبل از تصویب مصوبه توسط سازمان لحاظ نشده است؟ گفت: وقتی در مورد اینترنت اظهار نظر می‌شود باید تمام فعالان صنف در یک راستا دیده شوند و نقطه تعامل سازمان باشد و اگر سازمان در این رابطه ضعیف عمل می‌کند بایستی مشکل شناسایی و رفع شود. آیت اللهی افزود: با توجه به اینکه هم شرکت‌های ندا و هم وزارت ارتباطات می‌خواستند در مورد کاهش قیمت اینترنت سریعا به جمع‌بندی برسند، چند جلسه برگزار شد و چنین توافق شد که فرصت دهند سازمان موضوع را بررسی و پختگی لازم ایجاد شود که به دلیل کمی غفلت و عجله مصوبه ابلاغ و دچار ایراداتی شد. وی تاکید کرد: قطعا مشکلات در این رابطه حل خواهد شد و مصوبه اصلاح می‌شود. محمدرضا خادمی نیز در همین رابطه گفت: راه درست این است که مصوبه در رفت و برگشتی در بدنه صنف پخته شود که این نفع همگان را در برخواهد داشت. یوسفیان دبیر نصر تهران نیز در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه شرکت‌های PAP خواسته‌هایشان در سازمان تمکین نمی‌شود، گفت: ما اینجا برای صنف کار می‌کنیم و نمی‌توانیم برای منافع یک شرکت خاص جلسه بگذاریم و موضوعی راپیگیری کنیم. اگر هر یک از دوستان مشکلی دارند باید از طریق سازمان پیگیری کنند تا به نتیجه برسند. بر اساس این گزارش مجید صدری رییس کمیسیون اینترنت و PAP نصر تهران نیز به دلیل مشغلات کاری در این نشست حضور نداشت و حمید فروزنده قائم مقام او در نشست حاضر شده بود. خادمی در مورد اینکه چرا صدری در این نشست حضور ندارد، گفت: ایشان به دلیل مشغله‌های مهم گرفتارهستند، اما نبود رییس به دلیل ساختار کمیسیون خیلی محسوس نبوده و اثر سویی در فعالیت کمیسیون ندارد. منبع : فناوران اطلاعات

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر