در حال خواندن
مشترکان ایرانی موبایل سال آینده به ۱۳۲ میلیون نفر می‌رسد
0

عضو هیات مدیره همراه‌اول از پیش بینی عرضه حدود ۱۳۲ میلیون سیم‌کارت در کشور تا سال ۲۰۱۷ خبر داد.
نود آی سی تی – رسول سراییان عضو هیات مدیره همراه‌اول که در پنل تخصصی «تلفن‌های هوشمند و ارتباطات همراه در افق بانکداری آینده» در سومین همایش سالانه بانکداری الکترونیک ونظام‌های پرداخت سخن می‌گفت، از اپراتور اول تلفن همراه کشور به عنوان سرمایه‌ای ملی و فرصتی منحصر بفرد برای آینده نظام بانکداری کشور یاد کرد.
وی افزود: اتحادیه جهانی مخابرات ITU در گزارشی سه خصیصه منحصر بفرد را برای موبایل مطرح کرده است.
بر اساس گزارش ITU تلفن همراه پیشران رشد و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان است. تلفن همراه سریعترین فناوری مورد پذیرش مردم در تاریخ بوده و هم اکنون پرطرفدارترین و گسترده‌ترین فناوری شخصی در جهان محسوب می‌شود.
وی افزود: ITU در پیش بینی خود برای سال ۲۰۱۳ نیز گفته است، تعداد سیم‌کارت‌های عرضه شده با جمعیت جهان برابری می‌کند که هم اکنون با ۷.۱ میلیارد سیم کارت، تقریبا چنین اتفاقی افتاده است. همچنین ITU پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۱۷ تعداد سیم کارت‌های عرضه شده در جهان به ۱۰ میلیارد برسد.
عضو هیأت مدیره همراه‌اول درباره پیش‌بینی‌های انجمن جهانی GSM گفت: تا سال ۲۰۱۷ میلادی کمتر کشوری در جهان یافت خواهد شد که ضریب نفوذ تلفن همراه در آن زیر ۱۰۰ درصد باشد و در اکثر مناطق جهان، متوسط داشتن سیم‌کارت از عدد ۲ عبور خواهد کرد.
سراییان با تاکید بر اینکه هزینه تراکنش‌های موبایل در سیستم بانکی بسیار کم است افزود: اگر در هزینه‌های تراکنش‌ها در سیستم بانکی دقت کنیم، می‌بینیم که پایین‌ترین هزینه مربوط به تلفن همراه بوده و با سایر سیستم‌ها غیرقابل مقایسه است که این امر جزو ویژگی‌های انحصاری فناوری موبایل است.
وی افزود: از دیگر ویژگی‌های فناوری موبایل این است که در ضمن استفاده همه‌گیر توسط مردم، با ورژن‌های جدید تعویض و جایگزین می‌شود. موبایل تنها تکنولوژی است که هر ۱۰ سال نسل عوض می‌کند. لذا پیش بینی می‌شود نسل پنجم تلفن همراه که ترکیب سه فناوری Cloud، نانو تکنولوژی و IP است در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود.
سراییان در ادامه گفت: همراه‌اول از سال ۷۳ شروع به کار کرد و اکنون ۱۹ سال سابقه و ۲۴ هزار سایت در کشور دارد.
وی با بیان اینکه اپراتور اول بیش از ۶۲ میلیون سیم‌کارت عرضه کرده است، سهم بازار این اپراتور را ۶۱ درصد دانست و گفت: شاید یکی از مهمترین و جذاب‌ترین بخش‌ها برای نظام بانکداری کشور، بحث پوشش و دسترسی همراه‌اول باشد.
مؤلف کتاب “توسعه موبایل و تأثیرات اقتصادی و اجتماعی آن در ایران و جهان در افق ۱۳۹۶″، در ادامه به پوشش ۱۰۰ درصدی شهرهای کشور توسط همراه‌اول اشاره کرد و گفت: علاوه بر پوشش ۱۰۰درصدی شهرها، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور تحت پوشش همراه‌اول است.
سراییان افزود: کلیه مراکز توریستی و زیارتی و هر جایی که افقی برای کسب و کار وجود دارد تحت پوشش شرکت ارتباطات سیار ایران است. این موضوع نشان می‌دهد چه سرمایه گذاری گسترده‌ای در این حوزه اتفاق افتاده و همراه‌اول در واقع یک سرمایه ملی است.
عضو هیات مدیره همراه‌اول با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳۲ میلیون سیم کارت در کشور عرضه شود و حدود ۵۰ میلیون نفر بطور مشخص تلفن همراه داشته باشند گفت: پیش‌بینی ما یک سرمایه گذاری ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومانی در حوزه نسل‌های ۳ و ۴ است که خوشبختانه مقدمات واگذاری لایسنس آن پیش‌بینی و مشاور این طرح انتخاب شده است. کار در حال جلو رفتن است و با مجوزی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صادر خواهد کرد، آماده ارایه سرویس‌های آن هستیم.
وی گفت: در حال گسترش اکو سیستم‌های خود بوده و در شرکت‌هایی مثل «جیرینگ» و «امن افزار گستر شریف» سهامدار هستیم و با آنها در این راستا همکاری می‌کنیم. به عنوان مثال سرویس «امضاء همراه» توسط شرکت امن افزار گستر شریف ارایه شده است.
سراییان درباره ویژگی دسترسی همیشگی و گستردگی پوشش موبایل گفت: پوشش موبایل در ایران جزو خاص پوشش‌ها در جهان است و بخاطر ارزانی و سادگی استفاده از این فناوری، سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه پیش بینی کرده‌ایم.
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر