در حال خواندن
مروری بر ۲۵ سال همراهی تلفن همراه با خانواده‌های ایرانی
0

امروز دقیقا ۲۵ سال از ورود نخستین سیم کارت‌های تحت پوشش اپراتورهای موبایل به کشور می‌گذرد. درست ۲۵ سال قبل بود که با واگذار شدن تعداد محدودی سیم‌کارت به کارکنان ریاست جمهوری برای نخستین بار عرضه و فروش سیم‌کارت‌های تلفن همراه در کشور به شکل رسمی آغاز شد.

در این گزارش قصد داریم با نگاهی به ربع قرن فراز و نشیب اپراتورهای موبایلی در کشور ضمن مرور وقایع روی داده در این ۲۵ سال، چشم‌اندازی از آینده ارتباطات موبایلی کشور را به پیش چشم شما به تصویر بکشیم. نگاهی کلی به وضعیت اپراتورهای موبایلی و روند پیشرفت آنها در ارایه خدمات مختلف از مکالمه و پیامک گرفته تا دیتا نشان می‌دهد که تا این لحظه اپراتور اول عملکرد مناسبتری نسبت به سایر رقبا داشته است.

 

۱۳۷۳ سالی فراموش نشدنی در ارتباطات کشور

در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ جهت پشتیبانی از تماس‌های اپراتور اول کشور، ۲۴ سایت BTS در تهران راه اندازی شد که ظرفیت پشتیبانی از ۹هزار و ۲۰۰شماره را داشتند.

به این ترتیب اولین شبکه تلفن همراه در کشور راه‌اندازی شده و به ارایه خدمت پرداخت. با توجه به نیاز و استقبال مردم از این پدیده جدید مراحل ثبت نام میانه سال ۱۳۷۴به سرعت تکمیل شد و با سرعتی مثال زدنی تمام ظرفیت موجود پر شد‌؛ یعنی چیزی حدود ۱۰ هزار نفر جهت دریافت سیم کارت‌های موبایل اعلام آمادگی کردند.

در نتیجه از شهریور همان سال واگذاری سیم‌کارت‌های اپراتور اول‌شروع شد و شرکت مخابرات ایران سرمایه گذاری‌های خود را برای گسترش پوشش شبکه ارتباطی در کل کشور آغاز کرد.

در آن زمان هنوز همراه اول از مخابرات جدا نشده بود و این شرکت مخابرات بود که با نظر به تمایلی که مردم به این پدیده جدید نشان دادند فعالیت‌های مختلفی را جهت توسعه شبکه تلفن همراه در کشور انجام داد. به این ترتیب در شرکت مخابرات هدف‌گذاری‌های طولانی مدتی برای توسعه فناوری موبایل در کشور انجام گرفت و حرکت کشور به سمت همه‌گیر شدن فناوری موبایلی آغاز شد.

 

مجوز اولین اپراتور تلفن همراه صادر شد

نگاهی به تاریخچه آمدن اپراتورهای موبایل به کشور نشان می‌دهد که در زمان شروع فعالیت اپراتور اول، هیئت وزیران دولت وقت اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریالی جهت انجام تمامی وظایف امور ارتباطات سیار در شرکت مخابرات تصویب کرد و به این ترتیب تمامی وظایف و مسوولیت‌های شرکت مخابرات ایران در حوزه موبایلی به شرکت ارتباطات سیار ایران واگذار شد.

با توجه به اهمیت بالای خصوصی‌سازی صنعت مخابرات و نیز با توجه به اهمیت برنامه‌هایی که برای حضور در بازار رقابتی و تجاری موبایلی وجود داشت، در نهایت بعد از سال ۸۶ اپراتور اول به “همراه اول” تغییر نام داد.

این اپراتور تازه متولد شده با شعار”هیچکس تنها نیست” به ارایه خدمات موبایلی و ارتباطی به مخاطبان پرداخت.

 

استقبال کم نظیر مردم ایران از موبایل

چیزی نگذشت که استقبال بالای مردم از فناوری موبایل و برقراری گسترده ارتباطات موبایلی در کشور باعث همه‌گیر شدن این فناوری شد. به این ترتیب با استقبال گسترده مردم عملاً بازار موبایل در این مقطع با سرعتی مثال زدنی رشد کرده و رو به جلو حرکت کرد. کمی بعد و در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن‌های فعال سیر صعودی داشته و به یک باره حدود ۱۶ هزار شماره افزایش یافت.

افزون بر این علاوه بر شهر تهران که پیش از این ارتباطات موبایلی در آن راه اندازی شده بود شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفته و امکان برقراری تماس از طریق موبایل در این شهرها نیز ممکن شد.

در سال ۱۳۸۹ و بعد از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. همچنین شرکت ارتباطات سیار ایران در ۲۸ آذر ۸۹، ۱۰۳میلیون سهم خود را در فرابورس عرضه کرد تا ۵ درصد سهام در فرابورس عرضه شده باشد.

سه سال بعد و در ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۹۲ برند همراه اول در بازار بورس بازگشایی شد و به این ترتیب این شرکت از آن سال در بورس حضوری فعال یافته و البته فعالیت‌های آن نیز توسعه یافت.

 

وضعیت کنونی بزرگترین اپراتور تلفن همراه منطقه خاورمیانه

نگاهی به وضعیت ارتباطات موبایلی کشور و بازار اپراتورهای موبایل نشان می‌دهد که در حال حاضر شرکت ارتباطات سیار ایران بیش از ۱۰۰ میلیون سیم‌کارت واگذار کرده است و در تمامی شهرهای سراسر کشور سرویس ارایه می‌دهد.

در حال حاضرهمچنین بیش از ۴۳ هزار روستا تحت پوشش اپراتور اول هستند که این میزان تقریباً حدود ۹۰ درصد روستاهای تمام کشور را شامل می‌شود.

همراه اول در شرایط فعلی همچنین بیش از ۷۰ هزار کیلومتر پوشش جاده‌ای داشته و در حقیقت بیش از ۹۷ درصد جمعیت کشورمان را پوشش داده است. همچنین ضریب نفوذ اپراتور اول در کشور بیش از ۹۰ درصد بوده و ارتباطات رومینگ بین الملل با چیزی نزدیک به ۳۰۰ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است.

آمار موجود نشان می‌دهد که همراه اول در سال‌های اخیر توانسته در دو حوزه مکالمه و دیتا عملکرد مناسبی داشته باشد و هم‌پای دیگر اپراتورها مجوزهای ارتقا را به نسل‌های جدید موبایل دریافت کرده و ارتباطات نسل سوم و چهارم موبایل را برای هموطنان‌مان فراهم کند. گفته می‌شود در حال حاضر این اپراتور امکان ارایه نسل چهار و نیم را نیز در شبکه موبایل خود دارد.

 

جمع‌بندی

اکنون بعد از گذشت ربع قرن از آغاز ارتباطات موبایلی در کشور می‌توان گفت که اپراتور اول کشور یعنی همراه اول همچنان در بازار رقابتی در وضعیتی بالاتر از سایر رقبا قرار دارد. با وجود اینکه این اپراتور قدیمی است اما توانسته با سرمایه‌گذاری مناسب شبکه ارتباطی به روزتری نسبت به سایر رقبا را فراهم کند.

نگاهی به فعالیت‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که همراه اول از اواخر دوران مدیرعاملی صدوقی تاکنون توانسته هر روز پوشش شبکه مناسب‌تری را در کشور داشته باشد و هم اکنون این اپراتور در رده نخست رقابت موجود بین اپراتورهای ارتباطی در خاورمیانه قرار دارد.

گفته می‌شود همراه اول جدیدترین رویکرد خود را بر مبنای ایجاد تحول دیجیتال قرار داده و چشم انداز این شرکت آن است که تا ۵ سال آینده بتواند این تحول دیجیتال را در عمل محقق کند.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر