در حال خواندن
مخابرات: PAPها به دنبال ایجاد انحصار هستند
0

چندی پیش شرکت‌های PAP با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار تداوم عدم ارایه پهنای باند به شرکت مخابرات ایران شدند. این شرکت‌ها علت چنین درخواستی را مشکلات فیمابین با مخابراتی‌ها عنوان کردند که این موضوع واکنش و پاسخ سخنگوی شرکت مخابرات ایران را به همراه داشت.
نود آی سی تی  – محمد رضا فرنقی زاده مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات در خصوص درخواست شرکت‌های PAP مبنی بر ادامه ممنوعیت فروش پهنای باند به مخابرات گفت: وزارت ارتباطات معتقد است که شرکت‌ها باید در فضای سالم رقابتی با یکدیگر تعامل داشته باشند حال اینکه شرکت‌های PAP معتقدند فضای رقابتی سالم نیست, این موضوع توسط سازمان تنظیم مقررات قابل بررسی است.
وی افزود: فضای رقابتی سالم دارای شرایط و فرمول‌هایی است که تشخیص آن به عهده رگولاتوری است.
وی گفت: در شرایط رقابتی باید فضا به نوعی باشد که شرکت‌ها بتوانند در شرایط یکسان با هم به رقابت بپردازند به نحوی که به دیگران لطمه‌ای وارد نشود.
وی با بیان اینکه موضوعات مطرح شده از سوی شرکت‌های PAP قابل بررسی است افزود: در صورتی که موارد مطرح شده صحیح باشد با شرکت مخابرات ایران مشکلات مطرح و نهایتا با هدایت رگولاتوری این موارد را حل خواهیم کرد.
 
PAPها به دنبال انحصار هستند
در همین حال مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در واکنش به نامه سرگشاده شرکت‌های PAP به وزارت ارتباطات گفت: تعجب می‌کنیم عده‌ای در کشور با توسل به موارد نادرست از یک نهاد دولتی تقاضا می‌کنند که جلوی توسعه کشور گرفته شود.
داوود زارعیان با بیان اینکه شرکت مخابرات اکنون در تمام شهرهای کشور حضور دارد افزود: شرکت‌های PAP به دلیل سودده نبودن سرمایه‌گذاری در شهرهای کوچک اکنون در ۶۰۰ شهر حضور ندارند و این در حالی است مخابرات نه تنها در تمام شهرها بلکه در  10 هزار روستا کشور با وجود سوده نبودن سرویس اینترنت را به مردم ارایه داده است.
وی گفت: اگر این موضوع را از نگاهی بی طرفانه مورد ارزیابی قرار دهیم می‌توان نتیجه گرفت که مخابرات نه تنها به دنبال انحصار طلبی نیست بلکه این شرکت‌های PAP هستند که می‌خواهند در این انحصار را همانند گذشته در اختیار داشته باشند.
وی بیان کرد: انحصار ارایه خدمات اینترنت چهار سال در دست شرکت‌های PAP بود و نتیجه آن توسعه نیافتن اینترنت در کشور بود.
وی گفت: از زمانی که انحصار واگذاری اینترنت توسط شرکت‌های PAP توسط رگولاتوری برداشته شد رقابت واقعی شکل گرفت و آمار افزایش پورت‌های واگذار شده از سوی PAPها و مخابرات نشان دهنده این موضوع است.
 
اطلاعات درست را منتشر می‌کنیم
زارعیان با اظهار نارضایتی از ادبیات پایین و دور از شان شرکت‌های PAP در نامه سرگشاده به وزارت ارتباطات افزود: از زمانی که امور بین شرکت‌ها از طریق اتوماسیون انجام می‌شود کاملا مشکلات مستند سازی شده و اینکه ما به این شرکت‌ها امکانات نداده باشیم به هیچ وجه صحت ندارد و به زودی در این زمینه اطلاعات کامل و جامعی را منتشر خواهیم کرد.
وی گفت: شرکت‌های PAP می‌خواهند بدون پرداخت هزینه نگهداری و تجهیزاتی که از مخابرات می‌گیرند اقدام به ارایه سرویس کنند این در حالی است که در هیچ کجای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست.
وی عنوان کرد: مخابرات تاکنون با وجودی که هزینه تمام شده ارایه سرویس به شرکت‌های PAP را نگرفته باز هم به این شرکت‌ها سرویس ارایه داده است.
 
رگولاتوری هزینه تمام شده را تعیین کند
زارعیان افزود: سازمان تنظیم مقررات تاکنون به صورت دقیق در خصوص هزینه تمام شده ارایه سرویس و نگهداری تجهیزات مرتبط با شرکت‌های PAP را بررسی نکرده است و ما از رگولاتوری تقاضا داریم تا در خصوص بررسی دقیق این موضوع کاملا بی طرفانه وارد عمل شود تا این مشکلات برای همیشه حل شود.
وی گفت: مخابرات به هیچ وجه به دنبال دریافت سود از شرکت‌های PAP به دلیل ارایه سرویس‌هایی که می‌دهد نیست و در این زمینه تنها خواستار جبران هزینه‌های خود هستیم.
وی بیان کرد: مدیران شرکت مخابرات به هیچ وجه به دنبال ایجاد انحصار در ارایه خدمات نیستند و از حضور سایر شرکت‌ها استقبال می‌کنند اما باید شرایط به نحوی باشد که سایر شرکت‌ها هم برای حضور در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کنند نه اینکه شرکت‌های PAP فقط به منظور جذب سود بیشتر در مناطق پول ساز سرمایه‌گذاری کنند و با این حال نیز خواهان حضور نیافتن شرکت مخابرات در این مناطق باشند.
وی افزود: توسعه کشور بدون سرمایه‌گذاری امکان پذیر نیست و اگر شرکت‌های PAP به دنبال ایجاد شرایط عادلانه هستند، آنها نیز باید در شهرهای کوچک و کم جمعیت سرمایه گذاری ‌کنند.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات عنوان کرد: در حال حاضر ما هیچ مشکلی با شرکت‌های PAP نداریم و همیشه تا جایی که توانستیم با آنها تعامل کرده‌ایم و اکنون هم حاضر به تعامل هستیم، اما این بار تقاضا داریم رگولاتوری نیز به صورت ویژه در این زمینه وارد عمل شود.
 
اگر مشکلی بود رگولاتوری مانع می‌شد
مدیرعامل مخابرات استان اصفهان نیز در واکنش به موارد مطرح شده از سوی شرکت‌های PAP گفت: ارایه اینترنت از سوی مخابرات جرم نیست، اگر این گونه بود سازمان تنظیم مقررات رادیویی از ادامه آن جلوگیری می کرد.
کشایی افزود: مدت‌هاست به دلیل مشکلات تامین پهنای باند، با مشکل ارایه اینترنت مواجه شده‌ایم و حل اختلاف زیرساخت و مخابرات می‌تواند به این مشکل کمک کند.
وی درباره لغو توقف توزیع پهنای باند از سوی زیرساخت به مخابرات استان‌ها، بیان کرد: فعلا در حدود یک ۱stm  پهنای باند از سوی زیرساخت در اختیار مخابرات استان اصفهان قرار گرفته است.
وی گفت: امیدوار هستیم در روزهای آتی پهنای باند درخواستی مخابرات اصفهان از سوی زیرساخت ارسال شود زیرا این اتفاق در کیفیت اینترنت تاثیر بسزایی دارد.
مدیرعامل مخابرات استان اصفهان با بیان اینکه بالغ بر دو میلیون مشترک اینترنت پرسرعت در کشور داریم، ادامه داد: ارایه اینترنت از سوی مخابرات جرم نیست، اگر این گونه بود سازمان تنظیم مقررات رادیویی از ادامه آن جلوگیری می‌کرد.
کشایی با اشاره به اشتراک ۲۳۰ هزار نفر به اینترنت مخابرات اصفهان، گفت: شرکت‌های PAP نمی‌توانند برای مخابرات تصمیم گیری کنند، چرا که سازمان تنظیم مقررات مبنای تصمیم‌گیری در این زمینه است و مخابرات و شرکت‌های PAP باید از قوانین این سازمان رگولاتوری پیروی کنند.
وی عنوان کرد: در هر یک از شهرستان‌های اصفهان که امکانات لازم را در اختیار داشته باشیم برای همکاری با شرکت‌های PAP مشکلی نداریم و همکاری نکردن مخابرات با آنها صحت ندارد.
 
 
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر