در حال خواندن
قیمت پهنای باند بین‌الملل ۵۰ درصد کاهش یافت
0

روز گذشته شرکت پیشگامان کبیر یزد نخستین قرارداد فروش STM64 از طریق فیبردریایی مطلق به خودش را با شرکت زیرساخت با ۵۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های فعلی منعقد کرد.
نود آی سی تی – رضایی‌نژاد، مدیرعامل گروه پیشگامان کویر در همایش انتقال پهنای باند بین‌الملل گفت: نخستین فیبر دریایی متصل به کابل‌های بین‌المللی با سرمایه خرد بخش خصوصی راه‌اندازی شد.
وی افزود: نخستین پروژه کابل زیردریایی بخش خصوصی با پول‌های خرد اجرا شده است و اگر شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت از بخش خصوصی حمایت کند، غیردولتی‌ها می‌توانند این پروژه‌ها را انجام دهند و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر افزود: تنها کافی است که شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت اقدامات قانونی را مهیا کنند.
رضایی‌نژاد افزود:‌ این شبکه علاوه بر اتصال به کابل‌های بین‌المللی، نخستین شبکه مبتنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، ضمن اینکه امکان ظرفیت ۲/۴ ترابیت بر ثانیه اطلاعات را داراست.
وی گفت: این پروژه پایان کار نیست و درصددیم با تکمیل کمربند فیبرنوری چابهار به یکی از شاهراه‌های بین‌المللی انتقال اطلاعات تبدیل شویم.
وی بیان کرد: به وزارت ارتباطات پیشنهاد دادیم تا شرکتی به صورت سهامی عام متشکل از بخش‌ خصوصی فعال در این عرصه ایجاد شود و کل ترانزیت بین‌الملل از طریق این شرکت انجام شود و دولت نقش نظارتی خود را ایفا کند.
 از ورود بخش خصوصی استقبال می کنیم
معاون وزیر ارتباطات نیز از استقبال شرکت ارتباطات زیرساخت برای ورود بخش خصوصی برای توسعه کابل‌های ارتباطی با روسیه خبر داد.
محمود خسروی در این همایش گفت: تاکنون دستاوردهای متعددی در زمینه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ایجاد شده است و باید تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت انتقال این شبکه در بحث E1 تا دو برابر و در بحث تامین پهنای باند در حدی بالا رشد داشته باشد.
مدیرعامل و رییس هیات عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه لازم است ظرفیت شبکه انتقال E1 به ۵/۴ میلیون مگابایت افزایش پیدا کند، افزود:‌ در زمینه ساخت شبکه انتقال هم باید ظرفیت‌هایخود را تا ۳۶ میلیون مگابایت گسترش دهیم.
وی بیان کرد: از نظر ترانزیت ارتباطات بین‌الملل نیز باید تا مرز ۴۰ هزار مگابایت رشد داشته باشیم و ظرفیت شبکه اینترنت ما نیز باید تا مرز ۵۰ گیگابایت گسترش داشته باشد.
خسروی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد:‌ در حال حاضر انتقال E1 از درگاه‌های مختلفی انجام می‌شود و ۱۳ درگاه در منطقه خلیج فارس داریم که طبق برنامه لازم است این رقم تا سطح ۲۲ درگاه افزایش پیدا کند. ظرفیت دروازه‌های بین‌المللی در کشور هم باید تا مرز ۵/۱۴ ترابایت افزایش داشته باشد.
معاون وزیر ارتباطات در عین حال عنوان کرد: توسعه کابل‌های ارتباطی با کشور روسیه از جمله طرح‌های ما در شرکت زیرساخت محسوب می‌شود که امور مطالعاتی آن انجام شده و در این زمینه از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.
وی مسیر ارتباطی این دو کشور را چالوس، ماخاچکلا – آستارا اعلام کرد و در ادامه صحبت‌های خود از توسعه کابل‌های ارتباطی ایران و هند یاد کرد و با بیان اینکه مسیر این کابل‌ها بمبئی – چابهار – جاسک خواهد بود، عنوان کرد:‌ این پروژه‌ها با هدف ترانزیت ۲/۳ ترابایت از شمال به جنوب کشور و برای اتصال به هند و چین طراحی شده‌اند.
او در ادامه از کابل‌های بین‌الملل جاسک فجیره، کویت و فالکون که ۴۶ نقطه را به یکدیگر متصل کرده یاد و عنوان کرد:‌ کابل‌های بین‌المللی GBI که به زودی افتتاح می‌شوند و کابلی که از سوی شرکت پیشگامان بین ایران و عمان کشیده شده، از دیگر کابل‌های بین‌المللی ما در این زمینه به شمار می‌روند.مدیرعامل شرکت زیرساخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: در حال حاضر استراتژی ما استفاده حداکثری از توانمندی بخش خصوصی است و بنا را بر حمایت از این بخش گذاشته‌ایم.
وی در عین حال به مصوبات مجلس اشاره کرد و حق شرکت ارتباطات زیرساخت برای حضور در پروژه‌های بین‌المللی را نیز مورد تایید دانست.خسروی در ادامه با بیان اینکه اتکا به توانایی صنعت داخل کشور مدنظر شرکت زیرساخت قرار دارد، بیان کرد: ما با بهره‌گیری موقعیت بسیار ممتازی که به عنوان هاب منطقه داریم، می‌توانیم به نتایج بسیار خوبی برسیم.
کابل اختصاصی ارتباطی بین ایران و روسیه راه‌اندازی می‌شود
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از برنامه راه‌اندازی کابل اختصاصی و مستقیم بین ایران و روسیه خبر داد.
احمد پورنگ‌نیا افزود: این شرکت دو پروژه جدید در دستور کار دارد که یکی از آنها راه‌اندازی یک کابل مستقیم و اختصاصی بین ایران و روسیه است.وی عنوان کرد: پروژه دیگر شرکت در کنسرسیومی برای راه‌اندازی کابلی از سنگاپور تا عمان است که این کابل در هند و ایران لندینگ پوینت (درگاه بین‌المللی) خواهد داشت.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: در گذشته با قطع شدن کابل اینترنت جاسک- فجیره کشور به مشکل برمی‌خورد و اتکا به تنها یک کابل، باعث می‌شد که فروشندگان خارجی اینترنت، قیمت‌های بالایی پیشنهاد کنند.
وی گفت: برای حل این مشکل تعداد درگاه‌های دریافت اینترنت را زیاد کردیم و ظرف چند سال گذشته با ایجاد رقابت توانستیم قیمت‌های خرید پهنای باند را به شدت پایین بیاوریم.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت بیان کرد: هم‌اکنون زیرساخت اینترنت را از گروه پیشگامان ارزان‌تر خریده و این مساله درست است.
وی گفت: این کاهش قیمت به این دلیل است که شرکتی که در جنوب برای فروش پهنای باند فعالیت می‌کرد، با ورود گروه ایرانی پیشگامان، به شدت قیمت را پایین آورد به حدی که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته نصف شد.
وی ادامه داد: به همین دلیل گروه پیشگامان نیز قیمت را به نحوی تنظیم کرد که از قیمت‌های خارجی پایین‌تر باشد و شرکت زیرساخت بتواند از پیشگامان خرید کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از ابتدای سال ۹۱، حدود  20 درصد دوم تخفیف را در قیمت اینترنت به توزیع‌کنندگان کاهش دادیم که در مجموع ظرف یک سال گذشته قیمت پهنای باند شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت ۴۰ درصد کاهش یافته است.
پورنگ‌نیا با بیان اینکه قیمت پهنای باند ۱۰ درصد از هزینه‌های اینترنت کاربر است، گفت: برای کاهش اینترنت کاربر نهایی شرکت‌های توزیع‌کننده باید در هزینه‌شان تجدیدنظر کنند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر