در حال خواندن
قوانین مجازات مزاحمان تلفنی بازدارنده نیست
0

به دلیل عدم بازدارندگی قوانین برخورد با مزاحمان تلفنی، مزاحمان می‌دانند سخت‌ترین برخوردی که انتظارشان را می‌کشد قطع سیم‌کارت ۵ یا ۱۰ هزار تومانی‌ است و فردا می‌توانند برای خرید سیم‌کارتی جدید اقدام ‌کنند.
نود آی سی تی – آن زمان که بازار ارتباطات و مخابرات کشور پذیرای سیم‌کارت‌های ۲ اپراتور شده بود، رفته رفته مزاحمت تلفنی به پدیده رایجی برای برخی مشترکان اپراتورها تبدیل شده بود.
آن روزها مسوولان به این نتیجه رسیدند که اشکال کار در بی‌نام بودن سیم‌کارت‌ها است؛ به همین دلیل در اقدامی ضرب الاجلی، اپراتور تازه وارد یعنی ایرانسل را ملزم به ثبت مشخصات مالکان تمامی سیم‌کارت‌‌ها کردند و چندی نگذشت که به گفته مدیران این اپراتور، تمامی سیم‌کارت‌ها با نام شدند و آنهایی هم که نشدند، یک طرفه شدند.
اپراتور قدیمی یعنی همراه اول نیز با غنیمت شمردن این فرصت، مشترکانش را ملزم کرد که برای سیم‌ کارت‌های قولنامه ای، ثبت سند کنند.
پس از این اقدام، در مقطعی تب مزاحمت‌ها فروکش کرد و به نظر می‌رسید دیگر نسل مزاحمان تلفنی منقرض شده است.
اما امروز که مدت‌ها از آن اقدام ضرب الاجلی می‌گذرد، شواهد از آغاز دوباره تجربه مزاحمت‌های تلفنی و کلاه برداری ها حکایت دارد؛ گویا مزاحمان و کلاه برداران تلفنی از خواب بلندی بیدار شده‌اند و بر سر کار خود بازگذشته‌اند.
البته مزاحمت‌ها و کلاه برداری ها را نمی‌توان مختص تنها به یک اپراتور دانست؛ اما تجربه عملی نشان داده که این پدیده در مورد مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه شایع‌تر است.
شاید در گذشته ارزان بودن سیم‌کارت‌ دلیل احتمالی رواج مزاحمت‌ تلفنی عنوان می‌شد؛ اما هم اکنون که اختلاف قیمت سیم‌کارت‌های دو اپراتور،‌ تنها ۵ هزار تومان است، برای این پدیده باز هم باید دنبال علت گشت.
اما امروز شرایط نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است؛ با توجه به این گفته مدیران ۲ اپراتور که مشخصات تمامی صاحبان سیم‌کارت در سیستم‌ها ثبت است؛ باید گفت مزاحمان این دوره، از پیشکسوتان خود بسیار جسورتر شده‌اند.
زیرا آنها کسانی هستند که به‌رغم ثبت نام و نشانشان در سند سیم‌کارت، اقدام به مزاحمت، فریب‌کاری و کلاهبرداری می کنند و انگار ابایی از مجازات آنچه می‌کنند، ندارند.
پیش از این نیز، در خصوص فریب‌کاری و کلاهبرداری های پیامکی، بارها از سوی اپراتورها، رگولاتوری و بانک مرکزی به مردم هشدار داده شده است. اما به‌رغم این اعلام چندین باره عمومی، هنوز هستند کلاهبرداران بی‌خیالی که با ارسال پیامک های تکراری برنده شدن در طرح‌های قرعه کشی ماهانه، قصد فریب و کلاه برداری دارند.
این کلاه برداران در ابتدا با وعده جایزه، از مخاطب کد ملی طلب می‌کنند و پس از کسب کد ملی که به معنی فریب خوردن مخاطب است، در پیامک بعدی برای واریز مبلغ جایزه، مشخصات کارت عابر بانک، از جمله شماره کارت، تاریخ انقضا کارت، کد ۳ رقمی روی کارت و رمز دوم کارت را درخواست می‌‌کند.
متاسفانه با وجود نخ نما شدن این روش‌های کلاهبرداری و با وجود تمامی اطلاع رسانی های صورت گرفته، هنوز افراد دل خوشی، با چشم‌های بسته، کد ملی خود را برای دریافت هدیه ارسال می‌کنند و با درخواست ارسال مشخصات کارت عابر بانک مواجه می شوند.
اگر چه در ظاهر مرحله درخواست مشخصات کارت عابر بانک، بسیار شک بر انگیز است؛ اما احتمالا هنوز کسانی هستند که این مرحله را نیز پشت سر می گذراند.
به طور قطع این معضل تکراری دلایل متعددی دارد؛ اما مسلما یکی از دلایل قطعی آن، نبود قانون کافی است.
زیرا طبق دستور العمل برخورد با مزاحمان، اثبات یک مزاحمت پس از پر کردن حضوری فرم مربوطه، نیاز به کنترل ۱۰ روزه خط متقاضی دارد.
در این مدت چنانچه هر نوع ارتباطی از سوی مزاحم با شاکی صورت بگیرد، برای بار نخست ضمن ارسال یک پیامک اخطار برای مزاحم و اخطار مکتوب به منزل وی، ارتباط سیم‌کارت خاطی به مدت یک هفته قطع می‌شود.
سپس ارتباط سیم‌کارت مشترک خاطی پس از یک هفته به صورت خودکار وصل می‌شود و در صورت تکرار مزاحمت ( برای بار دوم)، علاوه بر ارسال پیامک اخطار و ارسال کتبی اخطار به در منزل، ارتباط سیم‌کارت او به مدت ۳ ماه قطع می‌شود، که این بار وصل مجدد خط، مستلزم حضور خاطی و ارایه تعهد است. در نهایت در صورت تکرار مزاحمت و برای بار سوم، سیم‌کارت سلب امتیاز خواهد ‌شد.
حیطه اختیارات اپراتور تلفن همراه، در این ۳ مرحله برخورد با مزاحم است.
حال اگر شاکی بخواهد از مزاحم یا کلاه بردار، احقاق حق کند، باید راه مسیرهای کلانتری و قوه قضائیه را در پیش گیرد که برای طی این مرحله، مشترک باید  عزمی راسخ و اراده‌ای آهنین و خستگی ناپذیر داشته باشد.
این در حالی است که مزاحمی که به دلیل ۳ بار تکرار خطا، اکنون سیم‌کارت اش سلب امتیاز شده، می تواند دوباره سیم کارت جدیدی به نام خود ثبت کند و بار دیگر روز از نو، روزی از نو.
طاقت فرسا بودن مراحل پیگیری دادرسی و ممنوع نبودن خرید سیم‌کارت برای خاطی، در عمل قبح آیین نامه برخورد با مزاحمان را ریخته است.
زیرا مزاحم می‌داند حتی در صورتی که شاکی‌اش از دسته افراد پیگیر و با حوصله روزگار باشد، آخرین و سخت‌ترین برخوردی که قرار است با او شود گرفتن سیم‌کارت ۵ یا ۱۰ هزار تومانی اش است.
 منبع: فارس

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر