در حال خواندن
فیبرنوری در یک قدمی خانه شماست
0

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توضیح آخرین وضعیت اپراتور چهارم کشور گفت: پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه‌ها‌ی فیبر نوری در تاریخ ۱۵ مردادماه صادر شده است.
نود آی سی تی – لطف‌الله سبوحی، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این مطلب گفت: این اپراتور فعالیت خود را از تاریخ ذکر شده آغاز کرده و تا یک سال برای فعالیت و پس از آن ادامه نصب و راه‌اندازی فرصت دارند.
گفتنی است، طرح اپراتور چهارم و کشیده شدن فیبرنوری به در منازل مشترکان، از زمستان ۸۹ و طی مصوبه‌ای از سوی دولت مطرح شد و اکنون پس از دو سال این اپراتور فعالیت خود را آغاز کرده است.
انتظار می‌رود فیبرنوری کشیده شده تا در منازل، ساختمان‌ها، شرکت‌ها وغیره بسیاری از مشکلات ارتباطی را حل کند چرا که فیبرنوری خدماتی همچون ارتباط تلفنی، ویدئو، ویدئو کنفرانس‌ها، ارسال تصویر، سیستم‌های زنده تصویری، اینترنت پرسرعت خانگی و غیره را به خانواده‌ها بدهد.
در این باره نیز حسین شفیع، مدیرعامل شرکت ایرانیان نت (که به عنوان مجری اپراتور چهارم معرفی شده است) معتقد است: اپراتور چهارم مامور شده تا بستر مناسب برای در اختیار گذاشتن پهنای باند با اهداف مختلفی همچون توسعه‌ کسب و کارها را فراهم آورده و دسترسی به پهنای باند بالا را برای خانواده‌ها و کسب و کار و ادارات ایجاد ‌کند.
وی درباره تامین محتوای این اپراتور افزود: عموماً محتوای این اپراتور از طریق مدیاهایی همچون VOD ،IPTV ویدئو کنفرانس، ISP اینترنت و مراکز دیتا منتقل می‌شود و بنابراین ما هم می‌توانیم محتوا تولید کنیم و هم محتوا پخش کنیم.
اما علی حکیم جوادی، معاون وزیر ارتباطات گفت: با تکنولوژی‌های موجودی که استفاده می‌شود، ما محدودیت رساندن پهنای باند به منازل را داریم؛ برای کاهش این محدودیت بسیاری از کشور‌های دنیا از سیستم و تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنند که این قابلیت در آنها وجود دارد که کاربر با پهنای باند ۱۰ مگا به شبکه متصل شود.
حکیم‌جوادی افزود: موضوعاتی از قبیل تلویزیون‌های کابلی تا انواع و اقسام موضوعات مختلف می‌توانند در راستای این پروژه تعریف شوند، بنابراین اپراتور چهارم برای ایجاد این شبکه و ایجاد چنین سرویس‌هایی می‌آید، زیرا بسیاری از آن سرویس‌ها با توجه به شبکه حال حاضر یا قابل استفاده نیست و یا با محدودیت مواجه است.
وی بیان کرد: در دورکاری با یک سیستم ویدئو کنفرانس با تکنولوژی HD، می‌شود یک کنفرانس کاملا زنده و حتی بین استانی داشت و اپراتور چهارم می‌آید تا این شبکه را ایجاد کند.
 
وضعیت فیبر نوری تهرانی‌ها
در همین باره قائم مقام مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران در توضیح توسعه شبکه کابل با فیبرنوری بیان کرد: کابل‌های مسی در حال جمع‌آوری است و کافوهای معمولی جمع می‌شوند و فیبرنوری جایگزین آن می شود.
ابراهیم یافتیان افزود: توسعه این شبکه هزینه‌های کمتری برای مخابرات خواهد داشت و با فیبرنوری نیاز بیشتری از مردم رسیدگی می‌شود و در حال حاضر در شبکه‌های دسترسی ارتباط بین مراکز مسیرهای پشتیبان و ارتباط بین شهرستان‌های استان از فیبرنوری استفاده می‌شود.
معاون طرح و توسعه مخابرات استان تهران نیز درباره‌ وضعیت فیبرنوری کشیده شده در استان تهران گفت: هدف اصلی توسعه عموما بر فیبرنوری در نظر گرفته شده و به مرور زمان شبکه تلفنی از حالت سنتی کابل مسی به شبکه‌ فیبرنوری تبدیل خواهد شد.
سمیع‌الله صادقی با اشاره به توسعه‌ی شبکه فیبرنوری برای ساختمان‌ها و مراکز مسکونی گفت: در حال حاضر فیبر نوری از نزدیکی منازل می‌گذرد اما هنوز به داخل آپارتمان‌ها راه نیافته است و باید در داخل ساختمان به ویژه ساختمان‌های در حال ساخت مد نظر قرار گیرد که در حال حاضر در چند منطقه شبکه‌ جدید با هزینه‌ فیبرنوری سامان داده شده و در محل‌هایی نیز شاهد توسعه شبکه هستیم.
معاون توسعه و مهندسی مخابرات استان تهران از پیش‌بینی سیم‌کشی فیبرنوری در سال‌های آینده به‌طور کامل سخن گفت و تاکید کرد: مشترکان هر امکاناتی را که بخواهند ازطریق فیبرنوری به دست می‌آورند.
صادقی در توضیح هزینه مشترکان فیبر نوری گفت: تعرفه استفاده از فیبرنوری به عنوان تلفن یا دیتا برای مشترکان همان تعرفه‌ قبلی است که تنها بستر آن تغییر کرده است. اگر یک فیبر به داخل خانه راه پیدا کند، مشتری با هر سرعتی می‌تواند از آن استفاده کند و این سیم‌کشی تنها یکبار انجام می‌شود و دیگر نیاز به افزایش پهنای باند ندارد، چرا که پهنای باند فیبر‌ها محدود نیست و ترافیک بسیار بالا تر از مصرف خانگی را تامین می‌کند.
به گزارش ایسنا، وی درباره‌ مناطق دارای فیبرنوری گفت: در حال حاضر هیچ منطقه‌ای به صورت کامل پوشش فیبر نوری ندارد، اما طرح فیبر نوری تا در منازل در دست است و از روش‌های FTTH، FTTB, FTTC که روش جدیدی است، استفاده خواهد شد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر