در حال خواندن
فهرست کالاهای دانش‌بنیان مورد حمایت
0

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه براساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان وزارت علوم متوقف شده است، گفت: براین اساس تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس سامانه ارزیابی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود.
خبرگزاری مهر- دکتر سیدمحمد صاحبکار خراسانی درباره روند تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۸۷ در هیات دولت مطرح و تصویب شد و پس از ۲۲ ماه بررسی در مجلس شورای اسلامی ‌در آبان ماه سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ابلاغ شد. مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری تدوین اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی را نخستین اقدام پس از تصویب این قانون دانست و گفت: در ماده ۵ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید شده است که در این راستا اقدام به تدوین اساسنامه صندوق شد که پس از گذشت هفت ماه از تصویب در هیات دولت، در شورای نگهبان تایید نهایی شد.وی افزود: خوشبختانه آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی، در هیات امنای صندوق به تصویب رسید. همچنین آیین‌نامه اعطای تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، در کمیسیون دایمی هیات امنای صندوق به تصویب رسیده و در حال حاضر صندوق در آستانه اعطای تسهیلات است. به گفته وی در بودجه سال جاری اعتباراتی بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان به صندوق اختصاص داده شده است که امیدواریم این بودجه هرچه سریع‌تر تامین و در اختیار صندوق قرار گیرد.
ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان برای اعطای تسهیلاتصاحبکار با تاکید بر اینکه در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۲ نوع حمایت برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: آیین‌نامه‌های اجرایی قانون در آبان سال ۹۱ توسط هیات دولت ابلاغ شد. حمایت‌های مالی صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت مالیاتی و استقرار در شعاع داخل شهرها از جمله حمایت‌های این قانون است که به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا خواهد شد. صاحبکار افزود: براساس آیین‌نامه اجرایی قانون، این شرکت‌ها برای دریافت این حمایت‌ها، ابتدا باید ارزیابی شوند، لذا بر مبنای ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی قانون، «کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرا» با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف برای ارزیابی این شرکت‌ها تشکیل شد. وی از تدوین آیین‌نامه تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی این کارگروه خبر داد و گفت: پس از تدوین این آیین‌نامه، سامانه «دانش‌بنیان» برای ثبت‌نام و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شد که تاکنون بیش از ۸۰۰ شرکت متقاضی در تمامی حوزه‌های فناوری ثبت‌نام کردند.
تعیین ۱۱ کارگزار برای بررسی دانش‌بنیان بودن شرکت‌هادبیر کارگروه ارزیابی و تشخصیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان درباره اقدامات کارگروه برای ارزیابی شرکت‌ها گفت: از آنجا که اجرای قانون نیازمند عزم ملی و اهتمام دستگاه‌های مختلف کشور است، در انتخاب کارگزاران تشخیص صلاحیت شرکت‌ها تلاش شده است از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دستگاه‌های مختلف استفاده شود و در این راستا تاکنون ۱۱ دستگاه به عنوان کارگزار تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کارگروه مصوب شده‌اند. به گفته وی مرکز ملی فضای مجازی، مرکز “سمتا” وزارت دفاع و نیروهای مسلح، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پارک فناوری پردیس، ستاد توسعه فناوری هوافضا، پارک فناوری کرمانشاه، ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی، دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز پژوهش، توسعه فناوری و صنایع نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و ستاد توسعه زیست فناوری از جمله کارگزاران ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که از سوی کارگروه تعیین شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه چهار ستاد توسعه فناوری که به عنوان کارگزار تعیین شده‌اند، اسناد ملی توسعه آنها به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، افزود: شرکت‌هایی که در سامانه “دانش‌بنیان” ثبت‌نام می‌کنند به کارگزاران مربوط ارجاع داده می‌شود و کارگزاران بر مبنای آیین‌نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها را ارزیابی‌ می‌کنند. صاحبکار گفت: با همکاری کارگزاران تشخیص صلاحیت شرکت‌ها، فهرست سری اول شرکت‌های ارزیابی شده در کارگروه مصوب و به دستگاه‌های حمایت کننده ارسال شده است.
سرنوشت سامانه ارزیابی وزارت علومصاحبکار در خصوص راه‌اندازی سامانه ارزیابی و تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همکاران ما در وزارت علوم در تابستان سال گذشته و قبل از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان کردند که پس از تصویب آیین‌نامه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در آبان ۱۳۹۱، آن سامانه کار خود را متوقف کرد و با همکاری مسوولان وزارت علوم تلاش شد سوابق و تجربیات این وزارتخانه در سامانه جدید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان استفاده شود. مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری علم و فناوری معاونت علمی‌ گفت: تسهیلات به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که در سامانه فعلی کارگروه اطلاعات خود را وارد کرده و مورد ارزیابی قرار گرفته باشند.
تهیه فهرست کالاهای دانش‌بنیانصاحبکار تهیه فهرست کالاهای دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و توضیح داد: در این فهرست کالاهای دانش‌بنیان در ۱۱ حوزه تهیه شد که به شرح ذیل است:فناوری زیستی (پزشکی، کشاورزی، صنعتی و محیط زیست)فناوری نانو (محصولات و مواد)اپتیک و فوتونیک (مواد، قطعات و سامانه‌ها)مواد پیشرفته (فلزات، کامپوزیت‌ها، سرامیک‌ها و پلیمرها)الکترونیک و کنترل (میکروالکترونیک، قطعات، مدارها، سخت‌افزار کامپیوتر و سامانه‌ها)فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای کامپیوتریتجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهیداروهای پیشرفته مهندسی پزشکیهوافضا (پرنده‌ها، ماهواره و موشک‌ها)انرژی‌های نو (هسته‌ای و تجدیدپذیر)محصولات پیشرفته سایر بخش‌ها (نفت و گاز)وی با تاکید بر اینکه حدود ۸۰۰ سرفصل کالای دانش‌بنیان در این ۱۱ حوزه معین شده است، افزود: در هر حوزه کالاهای دانش‌بنیان مورد نیاز تعیین شده است و هر شرکتی که مایل است از خدمات قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار شوند، لازمه آن این است که تولیدکننده کالاهای دانش‌بنیانی باشد که در این فهرست مشخص شده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر