در حال خواندن
غوغای سوری‌ها در اینترنت
0

مرکز بین‌المللی پژوهش در مورد گروه‌های تندرو، در گزارش خود نوشته که شورشیان سوریه با استفاده از فضای اینترنت به ویژه شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های خود را در جنگ، هر روز و هر ساعت مستند می‌کنند.
BBC- این گزارش نشان می‌دهد که تعداد زیادی از جنگجویان خارجی اطلاعات خود را از وب‌سایت‌های غیررسمی و شخصی دریافت می‌کنند که به هیچ یک از گروه‌های شورشی وابستگی ندارند. این پژوهش در عین حال چهره‌های تاثیرگذار و رهبران معنوی را که جنگجویان گروه‌های شورشی از آنها پیروی می‌کنند، شناسایی کرده است. شیراز ماهر، یکی از تهیه کنندگان این پژوهش به BBC گفت: مورد سوریه، رسانه‌ای شده‌ترین جنگ در تاریخ است. گروه‌های شورشی برای تهییج مردم به پیوستن به این گروه‌ها از تمام امکانات رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. مرکز بین‌المللی پژوهش در مورد گروه‌های تندرو اطلاعات مربوط به ۱۱۴ فرد مشخص که همه جنگجویان خارجی هستند از جمله ۸۶ صفحه فیس‌بوک و ۳۵ صفحه توییتر را بررسی کرده است. پژوهشگران با تعقیب تماس‌های این جنگجویان از طریق شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات آن را شناسایی کرده و متوجه شده‌اند که این افراد در شبکه‌های اجتماعی از چه کسانی پیروی کرده و چه کسانی ازاین افراد پیروی می‌کنند.این پژوهش نشان داده که بیشترین تعداد از این جنگجویان خارجی، یعنی حدود ۲۵ درصد آنها، متولد و یا شهروند بریتانیا هستند و در ردیف‌های بعدی حدود ۱۴ درصد از فرانسه، حدود ۱۲ درصد از آلمان، حدود ۹ درصد از سوئد، حدود ۷ درصد از هلند و حدود ۵ درصد از بلژیک هستند. در مجموع رقم افرادی که از کشورهای اروپای شرقی مثل آلبانی، بوسنی، بلغارستان، کوزوو، صربستان و مقدونیه به صف جنگجویان خارجی در جنگ سوریه پیوسته‌اند، حدود ۶ درصد است. افراد متولد و یا شهروند کشورهای غربی دیگر مثل استرالیا، کانادا و آمریکا نیز در مجموع حدود ۷ درصد از جنگجویان خارجی در سوریه را تشکیل می‌دهند. پژوهشگران نتوانستند زادگاه یا تابعیت حدود ۱۳ درصد دیگر از این افراد را تشخیص دهند. مسوولان نهادهای امنیتی دولت بریتانیا معتقدند که اکنون رقم بریتانیایی‌هایی که در جنگ سوریه شرکت داشته و یا دارند، به چند صد نفر رسیده است. جبهه نصرتدر چند ماهی که از سال جاری میلادی می‌گذرد، در بریتانیا بیش از ۳۰ نفر به دلیل ظن مشارکت در فعالیت‌های تروریستی دستگیر شده‌اند. در صورتیکه این رقم در کل سال ۲۰۱۳ فقط ۲۴ نفر بود. گزارش مرکز بین‌المللی پژوهش در مورد گروه‌های تندرو نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد از جنگجویان خارجی که این تحقیقات در مورد آنها صورت گرفته به گروه اسلام گرا و تندروی “حکومت اسلامی عراق و شام” وابسته هستند و حدود ۱۷ درصد دیگر از این جنگجویان به “جبهه نصرت” یک گروه وابسته به القاعده تعلق دارند که رقیب اصلی حکومت اسلامی عراق و شام است و به یک بازیگر مهم در جنگ داخلی سوریه بدل شده است. شیراز ماهر می‌گوید: اکثریت بزرگ افرادی که ما فعالیت آنها را بررسی کرده‌ایم به گروه حکومت اسلامی عراق و شام تعلق دارند. به نظر می‌رسد که این گروه آمادگی و تمایل زیادی برای جلب جنگجویان خارجی دارد.پژوهشگران نتوانستند وابستگی گروهی حدود ۲۹ درصد از جنگجویان خارجی را که در این پژوهش بررسی شده‌اند، تعیین کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر