در حال خواندن
عامل نابسامانی اینترنت کشور کیست؟
1

متولیان بخش ارتباطات کشور در واکنش به نابسامانی موجود در دسترسی به سایت‌های اینترنتی که حدود ۲ ماه است برای برخی کاربران در بعضی مناطق و تنها برای تعدادی از سرویس‌های پربازدید و پرکاربرد رخ داده است، اعلام کردند که مشکل از شبکه زیرساخت ارتباطی کشور نیست.
نود آی سی تی – حدود ۲ ماه است که دسترسی کاربران اینترنت در ایران که براساس آخرین آمارهای ارایه شده از سوی مرکز توسعه مدیریت اینترنت، به بیش از ۴۵ میلیون نفر رسیده و حدود ۶۰ درصد مردم کشور را تشکیل می دهند با مشکلات متعددی همراه است و تعدادی از کاربران از حداقل های سرویس اینترنت نیز بی بهره‌اند و دسترسی شان به سایت های پرکاربرد و پر بازدید قطع است.
در این میان شرکت های اینترنتی به عنوان توزیع کنندگان خدمات اینترنت در کشور پاسخی شفاف برای این نابسامانی به وجود آمده ندارند و تنها معتقدند که شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین پهنای باند اینترنت تبعیض قائل می‌شود، گزینشی عمل کرده و محدودیت ها را یکسان اعمال نمی کند و براین اساس است که در یک منطقه دسترسی به برخی سایت ها ممکن است و در منطقه دیگر کاربران در ابتدایی ترین برقراری ارتباط نیز مشکل دارند.
به اعتقاد بسیاری از مدیران شرکت های اینترنتی، اینترنت از لینک های مختلفی وارد کشور می‌شود اما به صورت یکسان توزیع نمی‌شود و محدودیت ها تنها در یک سری از لینک ها اعمال می‌شود و به نظر می رسد برخی ارایه دهندگان اینترنت از رانت استفاده می‌کنند.
 
شبکه ارتباطات زیرساخت نرمال است
با این حال مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت وجود هرگونه تفاوت در ارایه پهنای باند اینترنت به توزیع کنندگان اینترنت در کشور را رد کرد و گفت: اختلالات مقطعی در سرویس دهی برخی اپراتورهای اینترنت به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور مربوط نمی شود و شبکه ارتباطات زیرساخت کاملا نرمال است.
 
تفاوتی در ارایه پهنای باند قائل نمی شویم
مهدی خدایی با رد اظهارات توزیع کنندگان اینترنت در کشور که شرکت ارتباطات زیرساخت را مسبب نابسامانی اخیر اینترنت در کشور می دانند و معتقدند این شرکت در ارایه پهنای باند به شرکتهای اینترنتی تبعیض قائل شده و گزینشی عمل می کند تاکید کرد که به هیچ وجه تفاوتی در پهنای باند اینترنتی که شرکت ارتباطات زیرساخت ارایه می دهد، وجود ندارد.
وی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت آماده است به هر میزان که نیاز شرکت های اینترنتی است پهنای باند در اختیارشان قرار دهد بیان کرد: هیچ تفاوتی میان مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت وجود ندارد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص اینکه اختلالات موجود در دسترسی کاربران اینترنت به برخی سایت های اینترنتی مربوط به چیست، گفت: شرکت زیرساخت تنها زیرساخت ارتباطی و مخابراتی کشور را فراهم و مدیریت می کند براین اساس اختلالات مقطعی در سرویس دهی برخی اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت، ارتباطی با زیرساخت ندارد و شبکه ارتباطات زیرساخت کشور کاملا نرمال است.
 
شرکتها مستندات ارایه کنند
خدایی با تاکید براینکه شرکت ارتباطات زیرساخت به میزان تعهدات خود در زمینه تامین پهنای باند اینترنت عمل کرده است، گفت: هرکدام از شرکت های ارایه سرویس اینترنت در هر کجای کشور و به هر میزان که نیاز به پهنای باند دارند می توانند درخواست خود را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارایه و با انعقاد قرارداد از پهنای مورد نظر بهره مند شوند و اگر شرکتی مدعی است که درخواست پهنای باند بیشتری داشته و به آن ترتیب اثری داده نشده است، مستندات مربوطه را ارایه تا سریعا مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه از دید زیرساخت، مشتریان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، افزود: چنانچه در این مورد از شرکت های ارایه دهنده اینترنت کسی ادعای بروز تخلفی دارد، مستندات مربوطه را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال کند تا مراتب بررسی و به آن پاسخ داده شده است.
 
اختلالات عمده نیست
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به اختلالات موجود در زمینه اینترنت گفت: شرکت های ارایه دهنده اینترنت در این زمینه به سازمان تنظیم مقررات نامه ای داده اند و این موضوع هم اکنون در معاونت نظارت بر سرویس های ارتباطی در حال پیگیری است.
حسن رضوانی با تاکید براینکه اختلال به وجود آمده در سرویس دهی برخی اپراتورهای اینترنتی مشکل عمده ای نیست، افزود: با این وجود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شرکت ارتباطات زیرساخت خواسته است که در این زمینه پاسخگو باشد.
 
بخشی از اختلالات به تنظیمات شبکه ای ارایه دهندگان اینترنت برمی گردد
وی با بیان اینکه بخشی از این اختلالات ممکن است مربوط به تنظیمات شبکه ارایه دهندگان اینترنت باشد، بیان کرد: اینترنت از مسیرهای مختلفی تامین می شود و ممکن است بخشی از شبکه ارایه دهندگان اینترنت در برخی مسیرها با عدم هماهنگی مواجه شود که باید این مشکل برطرف شود.
معاون رگولاتوری گفت: تا زمانی که به نتیجه شفافی نرسیده ایم نمی توان پاسخ قطعی به این مشکلات داد اما آنچه که تاکنون گزارش شده است نشان می دهد که زیرساخت شبکه ارتباطات کشور در حالت طبیعی و نرمال است اما با این وجود پیگیری ها برای رفع این مشکل ادامه دارد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.
  • ناشناس
    ۱۳۹۲-۰۲-۰۹ در ۱۱:۱۸

    با سلام
    من مدیرعامل یکی از شرکتهای سرویس دهنده در استان مرکزی هستم و صد در صد موضوع رانت در شرکت زیر ساخت حقیقت دارد و قسمت اول مقاله کاملا صحیح است دوست خود من در شرکت فن آوای تهران گفت ما به زیر ساخت تلفن می زنیم و مسیر آی پی های ما را عوض می کنند و مشکل ما حل می شود.

ارسال یک نظر