در حال خواندن
عامل اصلی بی‌کیفیتی اینترنت کشور
0

سعید همتی – اینترنت کشور از ابتدای دولت یازدهم و بنا به اطلاعات منتشره از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت هر ماه یک جهش بی‌سابقه در ظرفیت داشته است. جهش‌هایی که کاربران تاثیر کمی، کیفی و قیمتی آن را هنوز لمس نکرده‌اند.
وزیر ارتباطات پیش از این و در پاسخ به پرسش‌های مکرر مردم گفته بود مشکل اینترنت اندکی زمان‌بر است و وعده بهبود محسوس آن را به پایان سال آینده موکول کرد. البته ناگفته نماند این زمان تقریبا با وعده بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات همزمان است و ظاهرا این دو همزمان به بهره‌برداری می‌رسند تا کاربران تفاوت را لمس کنند.اما روز گذشته معاون رگولاتوری در خصوص موضوع کیفیت اینترنت گفته: آنچه مسلم است پهنای باند اینترنت در کشور کمبودی ندارد.این موضوع را قبلا نیز شنیده بودیم که مشکل اینترنت کشور ارتباطی با کمبود پهنای باند ندارد. اگرچه برخی نیز این نظر را قبول نداشته و پهنای باند اینترنت کشور را ناکافی می‌دانند. معاون شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بر این نکته تاکید دارد که کشور مشکل پهنای باند بین‌الملل ندارد.اما حالا که همه مسوولان دولتی مرتبط با اینترنت اعلام می‌کنند که مشکل کندی و بی‌کیفیتی اینترنت گران ایران از مسایل و کمبود فنی نیست، پس مشکل اصلی کجاست؟معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری به این پرسش پاسخ داده و گفته: “بحث کیفیت خدمات در اصل نوعی زنجیره محسوب می‌شود. چرا که از زمانی که پهنای باند اینترنت از شرکت ارتباطات زیرساخت خریداری می‌شود تا زمانی که به دست کاربر نهایی در خانه‌ها برسد چندین حلقه وجود دارد به این ترتیب گاه ممکن است به دلیل مشکلی که در یکی از این حلقه‌ها ایجاد می‌شود کاربران با اختلال موجه شوند.”اما ترجمه روان و ساده اظهارات معاون رگولاتوری این است که تنها مشکل فعلی عرضه اینترنت با کیفیت در کشور با توجه به زنجیره‌های تامین، توزیع و عرضه، “نظارت” بر این پروسه است.این به مفهوم آن است که شاید دیگر نباید مشکل اینترنت را از زیرساخت جویا شد و از این به بعد رگولاتوری است که باید پاسخگوی کندی اینترنت که ناشی از کم‌فروشی و دزدی است پاسخ دهد.اگرچه رگولاتوری بنای پاسخ به تمام رسانه‌ها را ندارد اما این موضوع نافی پرسش‌گری رسانه‌ها نمی‌شود، لذا با وجود عدم پاسخ‌گویی این نهاد باید از ایشان پرسید آیا در قالب کمیته‌ای ویژه به بررسی مشکل اینترنت می‌پردازید یا نه؟(منبع:موبنا)

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر