در حال خواندن
طرح آمارگیری فاوا کلید خورد
0

ضریب نفوذ کاربران اینترنت کشور با مدیریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات ایران) و با همکاری مرکز آمار ایران و اداره آمار و اطلاعات اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU) امسال اجرا و اعلام خواهد شد.
نود آی سی تی- امیر حسین محب علی، مجری پروژه نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با بیان این مطلب گفت: برای اولین بار در کشور انجام طرح جامع آمارگیری تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۳۹۲ انجام می شود.
وی افزود: طرح آمارگیری جامع تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور امسال در چارچوب اجرای نظام پایش شاخص های ICT و ظرفیت سازی فنی در خصوص ارتقای جایگاه ایران در ارزیابی‌های مجامع بین المللی حوزه فاوا توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری مرکز آمار ایران به عنوان متولی اجرای آمارگیری های ملی در کشور و با هماهنگی و مشاوره اداره آمار و اطلاعات اتحادیه جهانی ارتباطات ITU انجام می شود.
مجری پروژه نظام پایش شاخص های ICT گفت: ماه گذشته، نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که از بین ۹۳ شاخص مندرج در این نظام، ۱۱ شاخص به روش آمارگیری تخصصی قابل احصاء‌ هستند.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر اتحادیه جهانی ارتباطات ITU در مردادماه گذشته، مجموعه‌ای از ۱۶ نشانگر خانوار به همراه یک نشانگر مرجع خانوار در حوزه فاوا را مصوب و به کشورهای عضو ابلاغ کرد.
وی ادامه داد: از جمله شاخص های مهم در این مجموعه ۱۶ تایی می توان به محاسبه نسبت خانوارهایی که در ۱۲ ماه گذشته از کامپیوتر استفاده کرده‌اند، نسبت افرادی که از اینترنت استفاده می کنند، نسبت خانوارهایی که در خانه دسترسی به شبکه اینترنت دارند و نسبت افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، اشاره کرد.
محب علی در خصوص آخرین تعریف رسمی درباره کاربر اینترنت گفت: بر اساس تعریف جدید اتحادیه جهانی ارتباطات کاربر اینترنت کسی است که در طول سه ماه گذشته با هر فناوری ارتباطی به شبکه اینترنت متصل بوده و این زمان در تعاریف قبلی ۱۲ ماه بوده که با توجه به توسعه کاربری اینترنت در دنیا به سه ماه تقلیل پیدا کرده است.
وی افزود: سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی اجرای نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیز به عنوان هماهنگ کننده ملی حوزه جمع آوری و انتشار اطلاعات حوزه فناوری اطلاعات به مجامع بین المللی، طرح آمارگیری تخصصی بخش خانوار و افراد در حوزه فاوا را در سال جاری تعریف و با همکاری بخش های مختلف اجرایی خواهد کرد.
وی گفت: قرارداد این پروژه از مردادماه گذشته آغاز و مشتمل بر چهار فاز طراحی، آموزش آمارگیران، عملیات میدانی و اجرا، داده آمایی و ویرایش موضوعی و استخراج جداول اولیه (بی وزن) و نهایی (با وزنی)است.
مجری پروژه نظام پایش شاخص های ICT کشور در خصوص زمانبندی اجرای این پروژه بیان کرد: زمان انجام آمارگیری طبق برنامه زمانبندی هماهنگ شده از اواسط مهرماه آتی لغایت انتهای آبان ماه در جامعه آماری طراحی شده در سطح کشور خواهد بود.
وی بیان کرد: اخذ تاییدیه از تیم راهبری و نهایی سازی خروجی‌ها با ITU و در نهایت چاپ و انتشار نتایج در قالب نشریه دو زبانه به فارسی و انگلیسی جهت استفاده علاقمندان حوزه فاوا و نیز ارسال به اتحادیه جهانی ارتباطات جهت اعمال در محاسبه ارزیابی کشور ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی از اهداف پیش بینی شده در این پروژه محسوب می شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر