در حال خواندن
ضرورت حرکت اپراتورها به سمت سیم‌کارت‌های دایمی
0

منبع: هفته نامه بازار امروز 

این روزها اپراتورهای موبایلی طرح‌های رنگ و وارنگی جهت تشویق مخاطبان خود به استفاده از خطوط دایمی ارایه می‌کنند که ارایه تخفیف ۴۰ درصدی اپراتور اول روی خطوط دایمی‌اش یکی از نمونه‌های آن است. درواقع اپراتورهای موبایل به سبب مشکلات فراوانی که برای عرضه شارژ خطوط اعتباری دارند ترجیحشان این است که کاربرانشان به سمت استفاده از خطوط دایمی کوچ کنند.

از سوی دیگر کاربران نیز از آنجا که با تهیه خطوط دایمی از نیاز دایم و همیشگی به خرید شارژ راحت می‌شوند و ارتباطات پایدارتری خواهند داشت، ترجیح می‌دهند که خطوط دایمی را خریدارای کنند.

در این گزارش سعی کرده‌ایم با نگاهی به خطوط دایمی و اعتباری، آینده رقابت این دو نوع خط و فواید و مضرات آنها را در فضای اپراتوری کشور بررسی کنیم.

 

سیم‌کارت‌های دایمی همچنان محبوب کاربران ایرانی

با وجود گذشت بیش از دو دهه از عرضه نخستین سیم‌کارت‌های شرکت ارتباطات سیار ایران اما همچنان سیم‌کارت‌های دایمی محبوب کاربران ایرانی هستند و کاربران اقبال چندانی به سیم‌کارت‌های اعتباری نشان نمی‌دهند.

در روزهای نخستین ورود موبایل به ایران خطوط ۹۱۲ و دایمی همراه اول پا به میدان گذاشتند و بسیاری در این دوره با مبالغ نسبتاً بالا در آن زمان این سیم‌کارت‌ها را خریداری کردند.

قیمت بالا و لزوم ثبت مشخصات خریدار سبب شد که این خطوط از اعتبار بالایی نزد مخاطب ایرانی برخوردار شوند. ورود سیم‌کارت‌های اعتباری و ارزان قیمت هر چند در ابتدا موجی ایجاد کرده و فضایی را برای استفاده همه اقشار از خدمات موبایلی ایجاد کرد، اما ثبت نشدن مشخصات خریداران مشکلات بعدی همچون افزایش مزاحمت‌های تلفنی از طریق سیم‌کارت‌های اعتباری را درپی داشت که به اعتبار این سیم‌کارت‌ها خدشه‌ جدی وارد کرد.

افزون براین از آنجا که سیم‌کارت‌های اعتباری همواره نیازمند خرید و وارد کردن شار‍ژ هستند و هر لحظه امکان اتمام اعتبار در حین مکالمه یا استفاده از اینترنت وجود دارد با وجود عمر طولانی نتوانسته‌اند که ارتباطات پایدار و قابل قبولی را برای مخاطبان ایجاد کنند.

این روزها به سبب افزایش استفاده از اینترنت موبایل و لزوم آنلاین بودن دایمی برای گروه بزرگی از مشترکان موبایل، میزان استفاده از خطوط دایمی افزایش قابل توجهی یافته است.

در دنیای امروز که ارتباطات حرف اول را می‌زند مخاطب ترجیح می‌دهد که با داشتن سیم‌کارت دایمی امکان برقراری بدون دغدغه و ترس از قطعی را برای خود فراهم کند و از سوی دیگر اپراتورها نیز با ارایه تخفیف‌های ویژه بر روی خطوط دایمی مرتب کاربران را به استفاده از خطوط دایمی تشویق می‌کنند.

فراموش نکنیم که هزینه‌های برقراری تماس و پیامک در سیم کارت‌های اعتباری بیشتر از سیم کارت‌های دایمی است و خرید و فروش سیم کارت‌های دایمی نیز به مراتب راحت‌تر از سیم‌کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد.

 

تمرکز اپراتورها روی فروش سیم‌کارت‌های دایمی

علاوه بر پرفایده بودن استفاده از خطوط دایمی برای کاربران ارایه این سرویس‌ها برای اپراتورها نیز به سبب عدم نیاز به درگیر شدن با دردسرهای فروش فیزیکی و اینترنتی شار‍ژ به صرفه‌تر است. در واقع اپراتورها برایشان دریافت یکجای قبوض و هزینه‌ها از مشترکان بسیار ساده‌تر است تا این که بخواهند میلیون‌ها کارت حاوی رمز برای شار‍ژ خطوط اعتباری تولید کرده و با اختصاص درصدهایی برای واسطه‌های فروش آنها را به فروش بگذارند.

به سبب کم دردسرتر بودن سیم‌کارت‌های دایمی برای اپراتورها، آنها هر از گاهی طرح‌هایی برای فروش ارزانتر سیم‌کارت‌های دایمی خود اعلام می‌کنند.

برای نمونه هفته گذشته اعلام شد فروش ویژه سیم‌کارت‌های دایمی همراه اول با ۴۰ درصد تخفیف از ابتدای تیرماه و به مدت سه ماه آغاز شده است.

آنطور که اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرده، فروش ویژه سیم کارت‌های دایمی با ۴۰ درصد تخفیف به قیمت ۱۰۰ هزار تومان از روز شنبه اول تیر ماه ۹۸ آغاز شد و تا پایان ۳۱ شهریور ماه امسال ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام همراه اول متقاضیان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های همراه اول و فروشگاه آنلاین اپراتور اول تلفن همراه، نسبت به خرید سیم کارت دایمی به قیمت ۱۰۰ هزار تومان اقدام کنند‌‌؛ به نظر می‌رسد این قیمت‌های رقابتی راهکار جذاب اپراتوراول برای جذب بیشتر مخاطبان در حوزه سیم‌کارت‌های دایمی باشد.

در این طرح ویژه، مشترکان جدید همچنین می‌توانند با خرید سیم کارت دایمی ضمن بهره مندی از تخفیف قیمت سیم کارت، از بسته خوش آمد ۱۰۰۰، شامل ۱۰۰۰ پیامک، ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه داخل شبکه و اینترنت نامحدود به مدت یک هفته و تخفیف مکالمه به مدت ۹۰ روز پس از اتمام این بسته استفاده کنند.

همچنین براساس اعلام همراه اول مشترکانی که پیش از این سیم کارت‌های طرح ۲۰ را به شکل اقساطی خریداری کرده اما هنوز تمامی وجه مورد نظر را پرداخت نکرده‌اند، می‌توانند مابقی وجه اقساط خود را با مراجعه حضوری به دفاتر و فروشگاه‌های همراه اول با قیمت جدید (طرح ویژه)پرداخت کنند.

 

نرخ استفاده مردم از خدمات پایه موبایل

اگر مشترک سیم‌کارت‌های اعتباری باشید حتماً با این مشکل مواجه شده‌اید که هنگام انجام یک مکالمه تلفنی مهم به یکباره شارژتان تمام شود و برای تهیه شارژ و وارد کردن آن با مشکل مواجه شوید.

با توجه به ثبات و عدم نیاز به شار‍ژ وقت و بی‌وقت سیم‌کارت‌های دایمی و مبتنی بر پس‌پرداخت روند جهانی اپراتورهای بین‌المللی به سمت استفاده از این نوع سیم‌کارت‌ها و کمرنگ شدن استفاده و ارایه خدمات بر بستر سیم‌کارت‌های اعتباری و مبتنی برپیش‌پرداخت پیش رفته است.

در کشور ما نیز با توجه به استفاده گسترده کاربران ایرانی از خدمات پایه موبایل مثل مکالمه، اینترنت و پیامک به نفع مردم بوده که به جای آنکه مدام پیش‌پرداخت داشته باشند و با این چالش مواجه باشند که به دلیل اتمام بسته حجم زیادی از اعتبارشان کم می‌شود به سمت سیم‌کارت‌های دایمی که مبتنی بر شیوه پس‌پرداخت است بروند تا بتوانند در هنگام مکالمه و یا استفاده از سایر خدمات موبایلی بقای ارتباطات خود را تضمین کنند.

در حال حاضر با توجه به شرایط بازار اپراتوری کشور و نیاز مصرف‌کننده، همچنان خطوط دایمی و مبتنی بر پس‌پرداخت جایگاه خود را دارند و حتی اپراتورها حاضر می‌شوند که سرویس‌هایی ارایه کنند که نرخ جذب مخاطبان دایمی برایشان بیشتر شود.

جمع‌بندی

با توجه به آنچه ذکر شد روشن می‌شود که مردم نیاز دارند یک بستر ارتباطی تضمین شده برای بقای ارتباطشان داشته باشند. لذا با توجه به تخفیف‌های اعلام شده روی سیم‌کارت‌های دایمی همراه اول، به نظرشرایط به وجود آمده موقعیت خوبی است تا در شرایطی که رقابت بین اپراتورها سنگین است کاربران با خرید ارزانتر سیم‌کارت‌های دایمی، ثبات ارتباطات سیار و موبایلی خود را تضمین کرده و دغدغه خرید و وارد کردن شار‍ژ را برای همیشه از سر خود باز کنند.

در نظر داشته باشید که اپراتورها در ابتدا به عنوان فروشندگان سیم‌کارت‌های پیش‌پرداخت و اعتباری عملاً رسالت و بار سنگینی بردوششان بود و می‌بایست نیاز کاربران را با ارایه سیم‌کارت‌های ارزان تأمین کنند. حال اما تمرکز اپراتورهای موبایلی بر ارایه خدمات پس‌پرداخت روی سیم‌کارت‌های دایمی است و با توجه به استفاده زیاد مردم از خدمات اینترنت، مکالمه، پیامک و حتی خدمات ارزش افزوده، رفته رفته استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری کم و کمتر شده و اپراتورها نیز تمرکز خود را بر ارایه خدمات پس‌پرداخت و سیم‌کارت‌های دایمی گذاشته‌اند.

درواقع مبلغ گرانتر سیم‌کارت‌های دایمی، ودیعه‌ای را نزد اپراتورمی‌گذارد و بر این اساس اجازه برقراری ارتباط بی‌هیچ نگرانی از بابت مبلغ را می‌دهد‌؛ نهایتاً هم مشترکان می‌توانند در پایان دوره صورتحساب خود را به میزان استفاده‌شان از موبایل، پرداخت کنند.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که جایگاه سیم‌کارت‌های دایمی و پس‌پرداخت در کشور ما ضعیف‌تر از کشورهای دیگر بوده و در این حوزه وضعیت مناسبی نداریم‌؛ شاید یکی از علل این مشکل نیز ارایه حجم گسترده‌ای از سیم‌کارت‌های ارزان قیمت در سال‌های گذشته توسط یکی از اپراتورها بوده است.

با این وجود اعتباری که امروز سیم‌کارت‌های دایمی همراه اول در نزد مشترکانش دارد، بسیار بالاست و بالاترین نرخ وفاداری(فعالیت مداوم مشترک در شبکه) را به نسبت سایر اپراتورها دارد‌؛ با این حال همچنان در راستای احترام به حقوق مشترکان تلفن همراه، طرح‌های جذابی همچون ۱۰۰ درصد معتبر را اجرایی می‌کند تا امکان خرید سیم‌کارت دائمی برای عموم و کسانی که تا به حال از این سرویس بی‌بهره بوده‌اند، فراهم شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر