در حال خواندن
صدور پروانه دو ساله، راه‌اندازی سه ماهه رایتل!
0

روز گذشته محمد سلیمانی وزیر ارتباطات سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا از بیمار بودن اپراتور سوم تلفن همراه کشور خبر داد.
عبدالله افتاده
هفته گذشته محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا اپراتور سوم تلفن همراه کشور را بیمار دانسته و علت بیماری این اپراتور را تاخیر سه ساله در واگذاری سیم‌کارت اعلام ‌کرده است. سلیمانی با بیانی تند عامل این تاخیرات را مشکلات درونی رایتل می‌داند و مدعی است عوامل بیرونی نقشی در تاخیر ایجاد شده برای واگذاری سیم‌کارت‌های این اپراتور نداشته است.
سخنان سلیمانی در حالی بیان شده که وی هم‌اکنون در کسوت نمایندگی مردم تهران در دور جدید مجلس شورای اسلامی در عرصه سیاست و اقتصاد حضور یافته است و بیان این مطالب از سوی ایشان در جایگاه نظارت بر امور اجرایی جای تعجب ندارد، اما از منظری دیگر که ایشان کاملا به مشکلات اپراتوری آشناست، مقداری سوال برانگیز است.
وزیر سابق ارتباطات عنوان کرده که راه‌اندازی یک اپراتور در سطح رایتل برای سرویس دهی به دو میلیون مشترک، در مدت سه ماه قابل انجام است و نهایتا اگر مشکلاتی وجود داشته باشد حداکثر این پروژه ملی باید ظرف مدت یک سال راه‌اندازی شود.
یادآوری می‌کنیم که روند واگذاری پروانه این اپراتور که از زمان وزارت ایشان تا دولت دهم؛ یعنی نزدیک به دو سال به طول انجامید و آمدن و رفتن “اتصالات امارات” مشکلات زیادی را برای این پروژه ایجاد کرد. حال چگونه می‌توان از اپراتوری که فقط دو سال زمان برای واگذاری پروانه‌اش صرف شده، توقع چنین سرعتی را داشت.
طرح این مسایل به هیچ وجه در مقام دفاع از اپراتور سوم نیست و ما خود نیز این تاخیر را نمی‌پسندیم، اما در شرایطی که صدور یک پروانه نزدیک به دو سال به طول می‌انجامد، بیان مطالبی از این دست که سه ماه و نهایتا یک ساله می‌توان اپراتور سوم را راه‌اندازی کرد، از زبان شخصی که خود زمانی در راس امور اجرایی وزارت ارتباطات بود، قابل پذیرش نیست.
به نظر می‌رسد چنانچه مدیران و مسوولان کشوری دغدغه راه‌اندازی این اپراتور و ورود نسل جدید فناوری‌های ارتباطی در کشور را دارند، باید با تشکیل کمیته‌ای تخصصی از تمامی نهادهای درگیر همچون رگولاتوری، شهرداری، اپراتور سوم و مجلس شورای اسلامی به صورت ریشه‌ای به حل مشکلات این اپراتور بپردازند نه اینکه خود عاملی بر افزون شدن مشکلات شوند.
یک نکته دیگر هم در سخنان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی جالب بود و آن اینکه ایشان نیز از نهادهای نظارتی مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواسته که به مسوولیت‌های خود در زمینه پایش عملکرد اپراتورها عمل کنند این موضوع به حق نشان از ضعف رگولاتوری در حوزه نظارت برسرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات دارد.
 
متن مصاحبه وزیر سابق ارتباطات با خبرگزاری ایرنا
وزیر سابق ارتباطات:
اپراتور سوم تلفن همراه بیمار است
محمد سلیمانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روندکند عرضه سیم کارت های رایتل در کشور گفت: اپراتور سوم تلفن همراه بیمار است و این بیماری درونی است و مربوط به عوامل بیرونی نمی شود .
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متوسط دوره راه اندازی یک شبکه تلفن همراه سه ماه است ،حالا می گوییم یک سال ، الان سه سال از زمان شروع به کار اپراتور سوم گذشته و این تاخیر قابل قبول نیست .
وی افزود: پهن کردن چتر آنتن‌های تلفن همراه (BTS )‌ برای ارایه خدمات به یک تا دو میلیون مشتری اپراتور سوم، ‌کار یک سال بیشتر نیست.
سلیمانی گفت:‌ تحریم های اقتصادی را به عنوان عاملی برای کند کردن عرضه خدمات نسل سوم تلفن همراه قبول ندارم، در حوزه ارتباطات تحریم بهانه است، در این حوزه هیچ کس نمی تواند تحریم را به کشور ما تحمیل کند.
وی افزود: اپراتور سوم نمی تواند بهانه تحریم و یا کمبود سرمایه بیاورد، تحریم می تواند موجب کندی یکی، دو ماهه در روند توسعه شود ولی این تاخیرهای طولانی می تواند ناشی از سوء مدیریت باشد.
سلیمانی در ادامه گفت: هر چند مسوولان رایتل گفتند کمبود سرمایه داریم ولی ندارند، اگر بگویند مشکلشان تکنولوژی است باز هم قبول ندارم، چرا که اگر مشکل تخصص داشتند، ‌باید سراغ دانشگاه‌ها می آمدند که نیامده اند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از نهادهای نظارتی مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواست که به مسوولیت‌های خود در زمینه پایش عملکرد اپراتورها عمل کنند.
وی افزود: تلفن تصویری جزو مطالبات همگانی است وهمه حاضرند هزینه اش را پرداخت کنند وحوزه ای است که ارزش افزوده آن بسیار بالا است و نسبت به سرمایه گذاری میزان سود آوری بالایی دارد.
گفتنی اپراتور سوم تلفن همراه (‌رایتل ) از بهمن ماه سال گذشته شروع به عرضه سیم کارت های نسل سه در دو شهر کرج و تهران کرده است .

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر