در حال خواندن
شرکت پست و ایجاد بازاری که خالی است
0

در چند سال گذشته شرکت پست جمهوری اسلامی ‌به منظور افزایش درآمدهای خود اقدام به راه‌اندازی فروشگاهی اینترنتی به نام “بازار” در سایت خود کرده است که جالب توجه است. گویا مدیران این شرکت فقط به مرحله توزیع کالا که برای آنها درآمد به دنبال داشته توجه داشته اند و اصلا به اصالت کالا، کارانتی و خدمات پس از فروش توجهی نداشته‌اند.
نود آی سی تی – با ورود به سایت شرکت پست با خدمات گوناگونی مواجه می‌شویم که البته نسبت به پست‌های سایر نقاط دنیا ناقص‌تر هستند.
وقتی هم گزینه بازار الکترونیکی را برمی‌گزینید به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که بیشتر شبیه به یک جمعه بازار خیابانی است تا فروشگاهی شیک و معتبر!
نکته جالب اینجاست که در این فروشگاه هیچ نشانه‌ای از نماد اعتماد الکترونیکی هم نیست. کافی است در این بازار سری به اجناس الکترونیکی بزنید تا متوجه شوید اجناس داخل سایت چندان هم قابل اطمینان نیستند. از سیم‌کارت‌هایی که به قیمت ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسند گرفته تا گوشی‌های تقلبی با طرح اصلی در این چند شنبه بازار به چشم می‌خورند.
شاید در این بازار با گزینه‌هایی مواجه شوید که در هیچ بازار اینترنتی دیگر آنها را پیدا نخواهید کرد؛ بانک‌های اطلاعاتی شهرستان‌های مختلف از آن جمله است. به این معنی که شرکت‌های مختلف می‌توانند با پرداخت قیمتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به بانکی از شماره تلفن‌ها و کدپستی دسترسی پیدا کرده و از این طریق با پیامک‌های تبلیغاتی مشترکان تلفن همراه کلافه کند.
در بخش دیجیتال این بازارچه گارانتی‌های معتبر در زمینه اجناس الکترونیکی با ابهام روبه‌روست. علاوه بر این موضوع دسته‌بندی محصولات با مشکلاتی مواجه است. برای مثال هنگامی ‌که به منوی محصولات Xbox وارد می‌شوید، سایت برای شما پلی‌استیشن ۲ را هم در بین گزینه‌ها مرتب می‌کند.
به نظر می‌رسد این بازارچه به جای این که نقش یک فروشگاه معتبر را برای مخاطبانش ایفا کند تنها به فکر سودی است که از هزینه‌های جابه‌جایی به دست می‌آورد یا حداقل در بخش اجناس دیجیتال این فروشگاه حرفی برای گفتن ندارد.
علاوه بر این طراحی سایت به گونه‌ای است که هیچ خلاقیتی در آن به کار نرفته و چندان هم زیبا به نظر نمی‌رسد. در کنار این موضوعات سایت از لحاظ فنی در زمینه طبقه‌بندی اجناس با مشکلاتی روبه‌رو است.
شاید بهتر بود شرکت پست به جای فروش اجناس این‌چنینی نسبت به ایجاد فروشگاهی اینترنتی اقدام می‌کرد که تمام فعالیت‌های آن اعم از ورود کالا تا فروشش را انجام می‌داد نه اینکه صرفا شرکت پست وظیفه ارسال اجناس را برعهده بگیرد.
 
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر