در حال خواندن
شرکت پست آلمانی مجوز ندارد
0

برخی از شرکت‌های خارجی پستی در کشور تلاشی برای دریافت مجوز دائمی نمی‌کنند، دلیل این مساله به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری، این است که احتمالا نمی‌خواهند تحت کنترل و نظارت قرار بگیرند، چون زمانی که پروانه دریافت کنند، تعهداتی برای آنها باز می‌شود.

بر اساس قانون مصوب مجلس و مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت‌های پستی، بدون پروانه حق فعالیت در کشور را ندارند و این مصوبه لازم الاجراست؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت آلمانی دی‌اچ‌ال به بهانه‌های مختلف و تحت پوشش و ادعای فعالیت پستی دیپلماتیک برای سفارتخانه‌های خارجی در ایران، از پذیرش این مصوبه طفره رفته و مجوزش چندین بار و با ورود سازمان بازرسی لغو شده اما دوباره مجوز موقت دریافت کرده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد پس از صدور مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در راستای اجرای قانون ساماندهی فعالیت‌های پستی در کشور، همه شرکت‌های این‌چنینی از جمله دی‌اچ‌ال حق فعالیت ندارند مگر اینکه پروانه لازم را بگیرند؛ یعنی حتی فعالیت دیپلماتیک ادعایی هم مجاز نیست و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم دیگر اجازه صدور دوباره و حتی چند باره مجوزهای موقت کوتاه مدت برای شرکت‌ها را ندارد. درباره علت این که چرا شرکت دی اچ ال علیرغم لغو مجوزش همچنان در کشور فعالیت دارد، از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری کردیم.

شهرام حی شاد – مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره چگونگی فعالیت این شرکت پستی خارجی در کشور به ایسنا اظهار کرد: از مردادماه سال گذشته مجوزی برای هیچ شرکتی صادر نشده و براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌عنوان تنها مرجع مقررات گذار در حوزه ارتباطی کشور، همه شرکت‌ها باید پروانه دریافت کنند و هر شرکتی که در کشور فعالیت پستی انجام می‌دهد و مجوز پست خصوصی دریافت نکرده باشند، غیر قانونی است.

وی افزود: این شرکت دی اچ ال، آلمانی است اما نمونه مشابه ایرانی آن هم در ایران و در حال فعالیت هستند که مجوزی هم از سوی ما ندارند و به بهانه‌های مختلف و با مجوزهای غیر مرتبط فعالیت می‌کنند.

حی شاد گفت: در رابطه با شرکت آلمانی دی اچ ال، سازمان بازرسی مجوزش را باطل نکرده اما بر این اساس که مجوزی از سوی سازمان تنظیم مقررات و از مرداد سال گذشته صادر نشده، به این شرکت مجوزی اعطا نشد؛ همچنین پست دیپلماتیک هم برای مقطع کوتاهی فعالیت می‌کرد که در حال حاضر در آن حوزه هم مجوز ندارد و اگر در جایی درحال فعالیت است، به صورت غیر قانونی است.

وی توضیح داد: اما درباره اینکه این شرکت پستی چگونه مرسوله را از کشور خارج می‌کند، باید از سازمان‌هایی مانند گمرک، سازمان هواپیمایی و سایر سازمان‌هایی که در مجاری خروجی کشور حضور دارند سوال کرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری گفت: البته لازم به ذکر است دی اچ ال و شرکت‌های مشابه ممکن است شرکت‌های حمل‌و نقل هم باشند، بنابراین این احتمال وجود دارد که از طریق مجوز کارگو فعالیت کنند که در این صورت ارتباطی به وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری ندارد. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این زمینه طرح دعوی بر علیه شرکت‌های پستی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، انجام داده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا این گونه شرکت‌ها تلاشی برای دریافت مجوز دائمی نمی‌کنند، اظهار کرد: دلیل آن این است که احتمالا نمی‌خواهند تحت کنترل و نظارت قرار بگیرند؛ زمانی که پروانه دریافت کنند، تعهداتی برای آنها باز می‌شود و براساس آن تعهداتی که می‌دهند،  بر نوع خدمات، تعرفه و سایر تعهداتشان به مشتری بر اساس سطح تعهدات نظارت خواهد شد؛ بنابراین به این خاطر که این نظارت نباشد، تمایلی به اخذ پروانه ندارند.

حی شاد در پایان گفت:‌ فعالیت این‌گونه شرکت‌ها از جمله شرکت اچ دی ال به دلیل نداشتن مجوز و امکان فعالیت قانونی قاعدتا مخاطرات امنیتی خواهند داشت.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر