در حال خواندن
«شبنم» برای تمامی کالاها حذف شده است؛استثنا هم ندارد
0

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از گذشت ۶۰ روز از شروع دولت یازدهم، در جریان پرسش و پاسخ خبرنگاران در مورد طرح شبنم، گفت: الزام دریافت ایران‌کد و شبنم برای تمامی کالاها حذف شد.
نود آی سی تی – محمدرضا نعمت‌زاده درباره آخرین وضعیت ایران کد و طرح شبنم گفت: دریافت ایران کد و شبنم را پیش از این برای کالاهای اولویت ۱۰ مانده در گمرکات لغو کرده بودیم. اما از این پس الزام دریافت ایران کد و شبنم برای تمامی کالاها لغو شد.وی افزود: دریافت ایران کد باعث افزایش بروکراسی و ایجاد اختلال در امور گمرکی می‌شد و دریافت طرح شبنم به دلیل مشکلاتی که در اجرا داشت به کالای قاچاق رسمیت می‌داد.وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح شبنم به دلیل منفعت طلبی مبدعان این طرح حذف شد، یا نه گفت: من از منفعت طلبی مبدعان این طرح اطلاعی ندارم اما ما اجرای طرح شبنم و ایران کد را صرفا به دلیل حفظ منافع بخش تولید و تجارت کشور متوقف کردیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه گمرک و واردکنندگان مخالف طرح شبنم بودند، گفت: این طرح برای تمام کالاها لغو شد چون اقدامی بیهوده است و به قاچاق رسمیت می‌بخشد. نعمت‌زاده در توضیح گفت: با توجه به اینکه کالاهای زیادی در گمرک وجود داشت بحث این بود که هرچه سریع‌تر آنها ترخیص شوند. بنابراین اعلام کردیم که کد شبنم لغو شود و در نهایت این کار انجام شد تا دیگر برای ثبت سفارش تمامی کالاها نیازی به کد شبنم نباشد.  البته حذف کد شبنم به درخواست گمرک و به دلیل برخی مشکلاتی که برای آنها و واردکنندگان ایجاد کرده بود انجام شد.وی افزود: سه نوع اقدام در کشور وجود دارد که نیازی به کد شبنم نیست. نخست شماره اچ اس دوم تعرفه‌ها و در نهایت شماره آی‌سیک که یک نماد جهانی است در کشور وجود دارد بنابراین نه نیازی به کد شبنم است و نه اینکه بخواهیم جایگزینی برای آن انتخاب کنیم. وی گفت: حذف کد شبنم به دلیل حذف برخی منافع مالی نبوده و تنها برای منافع تجاری، واردکننده و صادرکننده این اقدام را انجام داده‌ایم.وزیر صنعت همچنین در مورد برنامه مشخص این وزارتخانه برای تولید و رفع موانع آن گفت: اگر در صنعت موانعی وجود دارد نخست لازم است این موانع برطرف شود زیرا بسیاری از آنها به تحریم و ارز ربطی ندارند و به راحتی قابل اصلاح است. وی افزود: همه این موارد را به رییس‌جمهور ارایه کردیم و با تشکیل کمیته‌ای در نهایت یک مصوبه ۳۴ بندی به تصویب رسید که در حال حاضر در حال انجام است.نعمت‌زاده با بیان اینکه بخشی از این مصوبه مربوط به گمرک بود که زودتر از سایر نهادها کار خود را شروع کرد گفت: بانک‌ها نیز با کمی تاخیر در حال انجام این کار هستند و در مورد دو بندی که مربوط به گمرک بود مجلس نظراتی را اعلام کرد که قرار است بررسی شود و اگر مشکلی نبود مجدد همین دو بندی که دولت پیشنهاد داده اجرا می‌شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر