در حال خواندن
سیاره ای که زمین را خواهد خورد
0

تعداد کاربران اینترنت هر روز در حال افزایش است. به دنبال این افزایش، سایت‌ها، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای آنلاین نیز روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند. از زمانی که اینترنت و ابزارهای آنلاین، ابزاری تجملی محسوب یا برای سرگرمی به کار گرفته می‌شدند، بسیار دور شده‌ایم. حالا اینترنت نه فقط جزیی از زندگی ما بلکه ضرورتی برای ادامه زندگی بسیاری از ما شده است؛ شغل‌مان، ارتباطات‌مان و بسیاری از خدمات مورد نیازمان را با استفاده از اینترنت دنبال می‌کنیم. در این میان سرعت رشد رسانه‌های اجتماعی و استفاده از ابزارهای ارتباطی آنلاین شگفت‌آور است. رسانه‌های اجتماعی، که در ابتدا از سوی برخی از کارشناسان و جامعه‌شناسان، می‌توانست برای جامعه یک آسیب جدی تلقی شود، حالا نه تنها تبدیل به یکی از ابزارهای ارتباطی مورد علاقه کاربران اینترنت شده بلکه کم‌کم تبدیل به یکی از موثرترین ابزار کسب و کار و بازاریابی و تبلیغات محسوب می‌شود. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به جامعه آنلاین در جهان.
در حال حاضر روی کره زمین بیش از ۷/۱ میلیارد نفر زندگی می‌کنند و هر روز چیزی حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز به این جمعیت افزوده می‌شود. افزایش جمعیت و عوارضی که در پی دارد می‌تواند برای حیات زمین و به دنبالش حیات ما یک بحران بزرگ تلقی شود. ما ساکنان زمین جایی غیر از زمین نیز زندگی می‌کنیم، دوستانی داریم، بستر کسب و کارمان را پهن کرده‌ایم، یاد می‌گیریم و آنچه می‌دانیم را به دیگران منتقل می‌کنیم. اینجا جایی است که قوانین خودش را دارد، خطرهای زیستن در آن کم نیست و لذت‌هایش بی‌شمار است؛ دنیای مجازی. اگر فرض کنیم اینترنت، یک کره مانند زمین است، باید بگوییم کره اینترنت بیش از ۲/۵ میلیارد نفر جمعیت دارد و هر ثانیه نیز این جمعیت بزرگ‌تر می‌شود. جمعیت کره اینترنت تقریبا یک سوم جمعیت کره زمین است. وسیله ارتباطی این ۲/۵ میلیارد نفر فراوان و متنوع است؛ ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و سایت‌ها، اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و غیره.
ساعتی ۱۹ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ایمیلکاربران اینترنت برای برقراری ارتباط تنها از طریق سرویس‌های ایمیل که محبوب‌ترین‌شان جیمیل و یاهو و آوت‌لوک است به صورت متوسط در هر ساعت حدود ۱۹ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ایمیل ارسال می‌کنند. خاطره نوستالژی پست کردن نامه‌های دست‌نویس، خیس کردن چسب پشت تمبرها و انتظار برای رسیدن و برگشت جواب را شاید هیچ کدام از کاربران جوان امروز که بخشی از این ۲/۵ میلیارد نفر هستند تجربه نکرده باشند. (ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح: ۲۲۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ایمیل ارسال شده – ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر: ۲۴۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ایمیل ارسال شده)
ساعتی ۱۷۰ هزار پست برخی معتقدند وبلاگ نویسی که روزگاری طرفدار بسیار داشت، امروز با وجود شبکه‌های اجتماعی به حاشیه رانده شده است. اما هنوز هم وبلاگ‌ها وجود دارند و وبلاگ‌نویسان می‌نویسند. وبلاگ‌نویسان در کره اینترنت به صورت متوسط هر ساعت بیش از ۱۷۰ هزار پست یا مطلب در وبلاگ‌های خود منتشر می‌کنند. بنابراین می‌بینید که سهم وبلاگ نویسان از تولید محتوا در کره اینترنت کم نیست. (ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح: یک میلیون و ۹۷۳ هزار پست ارسال شده – ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر: ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار پست ارسال شده) سرویس‌های وبلاگ نویسی محبوبی مانند وردپرس، بلاگر و سرویس‌های بومی شده در کشورهای مختلف مانند بلاگفا و پرشین بلاگ در ایران، هنوز هم میزبان کاربرانی هستند که وبلاگ‌های نو به ثبت می‌رسانند.
روزی ۵۰۰ هزار پست برای سال ۲۰۱۲jeffbullas.com گزارش داده بر اساس آخرین آماری که اکنون در دست است ۶۰ درصد وبلاگ‌نویسان مرد و ۴۰ درصدشان زن هستند. بر اساس این آمار ۴۳ درصد وبلاگ‌نویسان از وردپرس، ۳۵ درصد از بلاگر، ۱۶ درصد از تامبلر، TypePad و Posterous و شش درصد از دیگر سرویس‌ها برای وبلاگ‌نویسی استفاده می‌کنند.
پارسال ۴۲ میلیون وبلاگ فعال بوددر سال ۲۰۱۲ حدود ۴۲ میلیون وبلاگ وجود داشته و روزانه ۳۲۹ میلیون نفر از ۲۵ میلیون صفحه وبلاگ دیدن می‌کردند. وبلاگ‌نویسان سال ۲۰۱۲ روزانه ۵۰۰ هزار مطلب جدید در وبلاگ‌هایشان منتشر می‌کردند و ۴۰۰ هزار نظر برای مطالب مختلف در وبلاگ‌ها می‌نوشتند. اگر این آمار را با آماری که وردپرس در وبلاگ خودش منتشر کرده (مربوط به سال ۲۰۱۳) مقایسه کنید خواهید دید که رشد وبلاگ‌نویسی با وجودی که بسیاری از کارشناسان فکر می‌کنند وبلاگ‌نویسی به حاشیه رفته، از سال ۲۰۱۲ تا امسال چشمگیر است.
ماهی ۴۷ میلیون پست برای وردپرسآخرین آماری که وردپرس در سایت خود wordpress.com اعلام کرده نشان می‌دهد تنها این سرویس حدود ۶۹ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. بر اساس آمار این سرویس، بیش از ۳۸۵ میلیون نفر هر ماه بیش از ۱۱/۲میلیارد صفحه وبلاگ وردپرس را می‌خوانند. کاربران وردپرس هر ماه حدود ۴۷/۲میلیون مطلب در وبلاگ خودشان تحت این سرویس منتشر می‌کنند و بیش از ۶۸/۷میلیون نظر برای مطالب وبلاگ نویسان می‌گذارند. وردپرس به ۱۲۰ زبان سرویس ارایه می‌دهد که ۱۰ زبان اولش عبارتند از انگلیسی با ۶۶ درصد سهم، اسپانیایی با ۸/۷ درصد سهم، پرتغالی با ۶/۵ درصد سهم، اندونزیایی با ۵/۳ درصد سهم، ایتالیایی با دو درصد سهم، آلمانی با ۱/۸ درصد سهم، فرانسوی با ۱/۴ درصد سهم، روسی با ۱/۱ درصد سهم، ویتنامی با ۱/۱ درصد سهم و سوئدی با یک درصد سهم.ساعتی یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون حرفاگر بخواهیم آمار وبلاگ‌نویسی را با آمار توییت‌های روزانه مقایسه کنیم، کمی از تاثیر تولید محتوای وبلاگ‌نویسان ناامید می‌شویم. طبق آماری که بین ساعت ۱۱و نیم تا ۱۲ و نیم ظهر دیروز به دست آوردیم توییتری‌ها در این یک ساعت بیش از ۱۲ میلیون توییت کردند. هر توییت ۱۴۰ کاراکتر است. بنابراین می‌توانید حدس بزنید تنها در یک ساعت در توییتر چند کاراکتر نوشته می‌شود؛ بیش از یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون کاراکتر یا حرف یا حرف در هر ساعت روانه توییتر می‌شود. با این آمار می‌توانید دنیای دیوانه‌ای از کلمات را تصور کنید که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. (ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح: ۱۴۳ میلیون توییت – ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر: ۱۵۵ میلیون توییت)
ساعتی ۱۸۳ میلیون جست‌وجواشتیاق به دانستن و یاد گرفتن از جمله ویژگی کاربران اینترنت است. آمار بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی آنلاین؛ گوگل نیز گواه این موضوع است. آمارها نشان می‌دهد هر ساعت به صورت متوسط بیش از ۱۸۳ میلیون جست‌وجو در گوگل انجام می‌شود. (ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح: دو میلیارد و ۱۶۳ میلیون جست‌وجو در گوگل – ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر: دو میلیارد و ۳۶۴ میلیون جست‌وجو در گوگل)
نقشه جهانی شبکه‌های اجتماعیسایت pewinternet.org هفته گذشته اعلام کرد ۷۲ درصد از بزرگ‌سالان آنلاین از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اهمیت شبکه‌های اجتماعی امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اگر نقشه‌ای که vincos.it بر اساس رتبه‌بندی‌های Alexa در سال ۲۰۱۳ تهیه کرده را با نقشه شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۹ مقایسه کنید، می‌بینید که میزان رشد و تمرکز کاربران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی چه تغییری کرده است. همان‌طور که در عکس‌های یک و دو مشاهده می‌کنید در سال ۲۰۱۳ رشد شبکه اجتماعی فیس‌بوک به عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا کاملا ملموس است. هر چند این نقشه کامل نیست و جای خالی شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری مانند توییتر و گوگل پلاس به عنوان دومین و سومین شبکه اجتماعی بزرگ در جهان را می‌توان دید.
* تمام آمارهای این گزارش بین ساعت ۱۱ و ۳۰ تا ۱۲ و ۳۰ روز گذشته از سایت www.worldometers.info گرفته شده که آمار لحظه به لحظه و روزبه‌روز را در جهان منتشر می‌کند. طبیعی است این آمار در ساعت‌های مختلف روز اندکی کاهش یا افزایش پیدا می‌کند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر