در حال خواندن
سهم اپراتورها از پیامک‌های سبد کالا
0

سمیه سهیلی ناطق – تقریبا حدود یک دهه از ورود تکنولوژی ارسال پیامک یا همان سیستم پیام کوتاه در کشور ما میگذرد و دیگر این سیستم ارتباطی به عنوان یکی از اصلی ترین راه های ارتباط مشترکان تلفن همراه به شمار می آید و درمیان مشترکان پیر و جوان محبوبیت خاصی دارد .
نود آی سی تی – در چند سال اخیر ، سیستم ارسال پیام کوتاه به حدی مورد استقبال مشترکان قرار گرفت که در تمامی مناسبت ها و روزهای خاص، برگزاری مسابقات ، انواع مختلف تبلیغات مانند ارسال اخبار،نرخ ارز، تعیین موقعیت و مواردی از این قبیل آنها از این سرویس استفاده می کردند وکم کم ارتباط پیامکی دو مشترک با یکدیگر در حوزه اجتماعی به ارتباط پیامکی به صورت انبوه و زمینه های اقتصادی وفرهنگی و ورزشی تبدیل شد. به همین دلیل این موضوع باعث شد تا اپراتورهای تلفن همراه نیز از این سیستم استقبال کرده و سرویس های ارزش افزوده مختلفیرا با عناوینی متفاوت ارائه کند . استفاده از این سرویس های ارزش افزوده موجب درآمد زایی بسیاری برای اپراتورها شد تا جایی که بخش اصلی درآمد اپراتورها از محل پیامک به ارائه‌دهندگان خدمات پیامک انبوه تامین شد و شرکت‌های تبلیغاتی ارسال‌کننده پیام، بانک‌ها، ادارات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها و نهادهایی از این دست مشتریان اصلی این تجارت با اپراتورها شدند.
روند محبوبیت پیامک در تمامی زمینه ها و استقبال اپراتورها از این موضوع همچنان ادامه داشت تا جایی که اخیرا با اعلام موضوع واگذاری سبد کالا به مردم از سوی مسوولان وزارت صنعت ،معدن و تجارت سامانه پیامکی ۵۰۰۰۴۹۹ معرفی شد تا مشترکان از این طریق از نحوه تخصیص یافتن یا نیافتن این سبد کالا مطلع شوند و از آنجا بود که مردم برای کسب اطلاع از این موضوع ده ها باربه سامانه پیامکی اعلام شده پیامک زدند به طوری که پس از گذشت ساعاتی سامانه مذکوراز کار افتاد و از سوی اپراتورپیامک انبوه اعلام شد که شلوغی سرور دلیل بروز این اختلال بوده است. حال اینکه با توجه به بروز اختلال در این سامانه پیامکی، مدیر اجرایی طرح سبد کالایی اظهار داشته که در دو روز گذشته سامانه پیامکی ۵۰۰۰۴۹۹ بیش از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزارمراجعه داشته است. پس از اختلال در سامانه ۵۰۰۰۴۹۹ این بار کد دستوری رایگانی ازطریق سامانه USSD با شماره #۷۹۹* از سوی وزارت صنعت برای استعلام از وضعیت سبد کالا معرفی شدکه بنا به گفته مدیر اجرایی سبد کالا بیش از۱۰ میلیون تماس نیز از این طریق برقرار شده تا مردم از دریافت و یا عدم دریافت سبد کالا مطلع شده و یا برای دلایل عدم دریافت کد پیگیری دریافت کنند. کار به جایی رسید که تنها چند روز پس از اعلام واگذاری سبد کالا و شماره پیامکی، مردم حدود ۱۲ میلیون پیامک به این سامانه ارسال کردند و پیش بینی می شود که با توجه به اعلام یک سامانه پیامکی دیگر مطمئنا میزان آمارپیامک های ارسالی چندین برابر قبل خواهد شد.به گزارش موبنا، از این رو اگرچه مشخص نیست درآمد اپراتورها از محل پیامک‌های اجباری برای تعیین وضعیت چقدر است، اما به هر حال جای این پرسش مطرح است که در مواردی از این دست که میلیونها نفر از مردم این کشور مجبور می‌شوند نه یکبار بلکه بارها به سامانه‌ای همچون سامانه تخصیص سبد کالا پیامک ارسال کرده و یا تماس برقرار کنند،‌سود حاصل از این کار چرا به نفع اپراتورها تمام می‌شود. در دو روز اول که ۲۲ میلیون تماس و پیامک برای سبد کالا اختصاص یافته که عدد قابل ملاحظه‌ای سود برای اپراتورها محسوب می‌شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر