در حال خواندن
سنجاب ارغوانی و آفتاب پرستی کوچک‌تر از ناخن
0

کشف آفتاب پرستی کوچک‌تر از ناخن دست، وقوع یک پدیده بسیار نادر با عنوان “سونامی ابرها” در فلوریدا و سنجابی به رنگ ارغوانی از جمله اخبار خواندنی هفته گذشته در حوزه علم و فناوری بود.

نود آی سی تی – هفته گذشته دنیای علم و فناوری شاهد رویدادهای خواندنی و جذابی بود. از میان این اخبار می توان به توریستی فضایی اشاره کرد که فضاپیمایش را خرید.
همچنین، ورود یک سنجاب عجیب به رنگ ارغوانی در حیاط خانه ای در پنسیلوانیا و عرضه تلفن همراهی از خیزران به بازار موبایل از دیگر اخباری هستند که در هفته گذشته اعلام شدند.
کشف خزنده ‌ای کوچکتر از ناخن دست
خزنده سه سانتیمتری توسط دانشمندی در ماداگاسکار کشف شد. این خزنده به قدری کوچک است که می تواند به راحتی روی ناخن بایستد. در واقع ابعاد بدن این جاندار از حشراتی که غذای آفتاب پرست‌های بزرگتر را تشکیل می دهند، بزرگتر نیست.
این گونه جدید با نام “بروکسیا میکرا” در ماداگاسکار کشف شده و گفته می‌شود یکی از کوچکترین آفتاب پرست‌هایی است که در جهان کشف شده است، از این رو تست‌های ژنتیکی بر روی این جاندار کوچک آغاز شده است.
به گفته محققان ابعاد کوچک بدن این جاندار نشان می دهد به احتمال زیاد آفتاب پرست‌ها در ماداگاسکار از اجدادی بسیار کوچک تکامل یافته اند که با آفتاب پرست‌های بزرگ و رنگارنگی که امروزه به چشم انسان آشنا هستند، بسیار متفاوت بوده اند.

 
 
 
 
 
توریست فضایی فضاپیمایش را خرید
“چارلز سیمونی” توریست فضایی است که تاکنون دوبار به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرده است. وی در آخرین سفر خود به همراه کپسول سایوز که در تمامی مدت ماموریت به ایستگاه فضایی متصل بود، به زمین بازگشت و پس از آن این کپسول را با قیمتی بیش از یک میلیون دلار و کمتر از سه میلیون دلار از روس‌ها خریداری کرد. این در حالی است که هزینه سفر آخرش به ایستگاه ۳۵ میلیون دلار بوده است.
اکنون سیمونی این کپسول را به موزه پرواز سیاتل اهدا کرده تا این موزه آن را در گالری فضایی خود به نمایش بگذارد. برای رسیدن به این موزه، سایوز از طریق هواپیمای باری روس‌ها به شیکاگو پرواز کرد و سپس برای دو و نیم روز به کمک یک بارکش به سمت سیاتل حمل شد.

 

معادله “عشق” را در گوگل جستجو کنید
موتور جستجوی مشهور گوگل نتایجی فراتر از صفحات ساده وب را برای کاربرانش فراهم می آورد، گوگل می تواند زبان‌های مختلف را ترجمه کند و یا مقیاس‌های اندازه گیری مختلف را به یکدیگر تبدیل کند. اکنون با کمک گرفتن از قدرت تجزیه بالای معادلات ریاضی این موتور جستجو، گوگل توانسته است یکی از مرموزترین نیروهای موجود در جهان، نیرویی، یعنی عشق را مصور سازد.
موتور جستجوی گوگل با تجزیه و تحلیل معادله زیر توانسته آن را به شکل نمادینی از عشق مصور سازد:
sqrt(cos(x))*cos(300x)+sqrt(abs(x))-0.7)*(4-x*x)^0.01, sqrt(6-x^2), -sqrt(6-x^2) from -4.5 to 4.5
این معادله به منظور نمایش دادن فضایی در میان یک دایره یا مثلث طراحی نشده است، بلکه فضایی انتزاعی را نمایش می دهد که می توان آن را مرزهای قلب انسان توصیف کرد.

 

تلفن همراهی از جنس چوب خیزران
“اسکات وودهاوس”، دانشجوی دانشگاه “میدلسکس” در لندن دستگاهی به نام ADZero Bamboo Phone را معرفی کرده است.
این دستگاه که کاملاً از چوب خیزران ساخته شده ثمره چهار سال مطالعه درباره مواد است. اکنون ADZero Bamboo Phone به تولید صنعتی رسیده است. این دستگاه  قرار است تا پایان سال جاری و در مرحله اول توزیع، در بازارهای چین و انگلیس عرضه شود.
کسانی که اولین نمونه‌های آزمایشی این تلفن همراه را در دست گرفته اند در خصوص تجربه خود در استفاده از این دستگاه گفته اند که حس استفاده از یک دستگاه سازگار با لمس، مقاوم و بسیار سبک را داشته اند.

 

یک سنجاب ارغوانی شگفت انگیز در حیاط خانه
“سنجاب ارغوانی” اصطلاحی است که در زبان انگلیسی برای نشان دادن “گزینه بسیار مطلوبی که وجود ندارد” استفاده می شود.
اکنون به نظر می رسد که “سنجاب ارغوانی” واقعاً وجود دارد. درحقیقت، یک زوج آمریکایی ساکن سواحل “جرسی” در پنسیلوانیا در باغ خانه خود سنجابی را به دام انداختند که به رنگ ارغوانی است.
پوست خز این جوندگان کوچک می تواند تنوع رنگی بسیاری شامل قرمز، خاکستری، قهوه ای، سیاه و حتی سفید (در موارد زالی) داشته باشد اما بی تردید توضیح درباره یک خز ارغوانی کمی دشوار است. درحقیقت هنوز به درستی مشخص نیست که این سنجاب چگونه به رنگ ارغوانی درآمده است.

 

عکسبرداری از موقعیتی کمیاب از “سونامی ابرها”
ساکنان “پاناما سیتی” در ساحل فلوریدا دو بار در سال شاهد یک نمایش طبیعی ویژه هستند. یکی از این موارد هفته قبل و کمی قبل از اینکه کرانه دریا کاملاً مورد هجوم مه قرار گیرد رخ داد و یک خلبان هلیکوپتر به نام “آر. جی هات” موفق شد عکسهایی شگفت انگیز از این پدیده نادر تهیه کند.
در نگاه اول به نظر می رسد این عکسها مربوط به طغیان غیرعادی امواج دریا و یا نوعی “سونامی” باشند اما درحقیقت، این توده های سفید تنها مه هستند.
این پدیده زمانی رخ می دهد که هوای گرم و مرطوبی که از خلیج مکزیک می آید به این ساحل می رسد و به دلیل اینکه تنها در “پاناما سیتی” آسمانخراشهایی در کنار ساحل ساخته شده اند این توده های مه با مانع برخورد می کنند به بالا می روند و پس از سرد شدن به این شکل دیده می شوند. این عکسها که با یک هفته تاخیر در وب منتشر شده اند شگفتی کاربران شبکه را برانگیخته اند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر