در حال خواندن
سایه مرگ در دنیای فناوری
0

همان‌طور که امروز همه به تلویزیون‌های لامپی، تلفن‌های سیم‌دار، دوربین‌های نگاتیوی و غیره به عنوان یک خاطره نگاه می‌کنند و نسل جدید تنها عکس‌هایی از آنها را دیده‌اند، در آینده‌ای نه چندان دور نیز برخی از تکنولوژی‌های امروز به خاطرات افراد تبدیل خواهند شد.
 
کامپیوتر رومیزی
اشکال و انواع جدیدی از کامپیوتر‌های رومیزی همچون اولترابوک‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند با به‌کارگیری سرویس‌هایی چون Cloud رفته رفته جای رایانه‌های رومیزی را خواهند گرفت؛ احتمالا فرزندان ما برای بازدید از رایانه‌های رومیزی به موزه‌های فناوری اطلاعات مراجعه خواهند کرد
ریموت کنترل‌های دوست داشتنی
این فناوری قدیمی ‌قرار است که بند و بساط خود را جمع کند و برود. همان‌طور که شرکت‌های سامسونگ و ال جی اعلام کرده‌اند، قرار است ریموت‌های لمسی و حرف گوش کنی به خانه‌مان بیاید که یک تنه کار همه ابزارهای الکترونیکی خانگی را انجام دهند.
تلفن‌های ثابت
تلفن‌های ثابتی که گراهام بل با آن همه مشقت، اختراع و به خانه انسان‌ها روانه کرد و خبرهای خوب و بد زیادی را برای‌مان منتقل کردند کم‌کم باید رخت برببندند و بروند و فرزندش یعنی گوشی تلفن همراه جای آن را تمام و کمال خواهد گرفت. البته ما شک داریم که بتوان از تلفن‌های ثابت خداحافظی کرد.
عینک‌های سه بعدی
نیازی نیست که نابغه رایانه‌ای باشید تا زوال عینک‌های سه‌بعدی را به چشم ببینید. به خصوص وقتی با افراد عینکی مواجه می‌شوید که روی عینک طبی خود یکی از همین عینک‌های سه‌بعدی کذایی را قرار داده‌اند و به نمایشگر زل زده‌اند، بیشتر به نتیجه تحقیق خود مطمئن می‌شوید. این نوید را به شما می‌دهیم که به زودی تلویزیون‌های هوشمند سه‌بعدی تازه‌ای روانه بازار خواهند شد که دیگر نیازی به عینک‌های عجیب و غریب ندارند.
سیم و کابل
همین سیم‌هایی که همه جا را گرفته و گاه زیر دست و پایمان می‌رود به زودی زود از بین خواهد رفت. فرقی نمی‌کند که از شبکه استفاده می‌کنید یا مشغول شارژ کردن باتری وسیله برقی خود هستید، تا چند سال آینده این سیم‌های دست و پاگیر از زندگی الکترونیکی همه ما رخت برخواهند بست و فناوری بی‌سیم همه جا را فتح خواهد کرد. دیسک‌های نوری از آنجا که دیسک‌های بلوری (Blu-Ray) آخرین حد پیشرفت فناوری این دیسک‌ها به حساب می‌آیند، به زودی اشتراک‌گذاری و فروش آنلاین فیلم و آهنگ و سایر اطلاعات، نسل این دیسک‌های فشرده دوست داشتنی را منقرض خواهد کرد. امروزه با ظهور سرویس‌هایی چون iTunes و Netflix نمی‌توان بیش از این اقبالی را برای دیسک‌های نوری در نظر گرفت.
درایوهای USB
باید با فلش درایوهای رنگ و وارنگ و همه شکلی که میز رایانه، جیب شلوار، داشبورد ماشین، جاسوییچی و همه قسمت‌های زندگی ما را اشغال کرده‌اند، خداحافظی کنید. در واقع با همه‌گیر و ارزان‌تر شدن سرویس‌های Cloud و افزایش روزافزون حضور و سرعت اینترنت به زودی دیگر خبری از فلش مموری‌های چند گیگابایتی نخواهد بود.کتابخوان دیجیتالی کیندل
در آینده‌ای نه چندان دور صفحات نمایشی ارایه خواهند شد که مطالعه متون را به راحتی برگه‌های کاغذ که نه، اما راحت‌تر از صفحات نمایش فعلی خواهند کرد. هر چه این فناوری پیشرفته‌تر می‌شود، باز هم دست گرفتن یک کتاب، لمس صفحات آن، بو کردن تازگی و گاه سر و کله زدنش لذتی است که هیچ جایگزینی نخواهد یافت. صفحه کلید شاید صفحات کلید هم عاقبتی چون دیسکت‌ها را به چشم ببینند و در آینده نه چندان دور از صحنه روزگار خارج شوند. حقیقت آن است که تبلت و گوشی‌های امروزی بدون داشتن صفحه کلید مجزا نیز توانسته‌اند کارایی بسیار خوبی از خود نشان دهند؛ از این گذشته معرفی فناوری‌هایی چون Kinect، چشم‌خوانی (eye tracking) و هرچه پیشرفته‌تر شدن نرم‌افزارهای تشخیص صوت و کلام موجبات انقراض امپراتوری صفحه کلید را کلید زده‌اند. منبع: مشرق
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر