در حال خواندن
رومینگ داخلی تلفن همراه اجباری شد
0

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ١٣١ خود موضوع “اصول حاکم بر ارایه خدمات رومینگ ملی در کشور” را بررسی و مفاد آن را تصویب کرد.
نود آی سی تی – با استناد به بند “د” ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت مبنی بر تدوین مقررات ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در چارچوب قوانین و مقررات کشور و اعمال حسن نظارت بر اجرای آن و بند ۴ ماده ۶ اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص تدوین و تنظیم مقررات در بخش‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعیین کف و سقف آنها به منظور حصول اطمینان از رقابت سالم، تداوم و رشد کیفی ارایه خدمات و نیل به اهداف توسعه‌ای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، اصول حاکم بر ارایه خدمات رومینگ ملی در کشور با هدف تسریع در توسعه و ارتقاء کیفی خدمات تلفن همراه، کاهش قیمت تمام شده شبکه‌ها و استفاده بهتر از زیرساخت‌های موجود در کشور تعیین شد.
براساس ماده ٢- الزامات، هر یک از اپراتورها موظفند رومینگ ملی را برای هر اپراتور تلفن همراه دارای پروانه، – طبق موافقتنامه‌های که مبتنی بر مذاکرات فنی و تجاری لازم است، ارایه کنند. این مذاکرات باید در طول ۶٠ روز کاری از تاریخ درخواست اپراتور میهمان به اتمام رسیده و پیش نویس موافقتنامه، به امضای طرفین برسد. اپراتور میزبان باید بر اساس موافقتنامه منعقده و با استفاده از تجهیزات رومینگ، نسبت به فراهم کردن خدمات رومینگ ملی برای مشترکین اپراتور میهمان، از یک تاریخ موثر، اقدام کند.
براین اساس در صورت عدم توافق طرفین در مهلت مقرر، سازمان بر اساس اسناد مثبته اپراتور میزبان ظرف مدت ۶٠ روز کاری اتخاذ تصمیم می‌کند. طرفین موافقتنامه باید اصول و استانداردهای فنی و مهندسی پذیرفته شده در سطح ملی و بین المللی را در خصوص ارایه خدمات رومینگ ملی رعایت کنند.
هرگونه موافقتنامه منعقد شده رومینگ ملی بین دو اپراتور تلفن همراه نباید منجر به ایجاد شرایط ضد رقابتی شود. لذا طرفین باید پیش نویس موافقتنامه مذکور را حداقل ظرف مدت ٣٠ روز کاری پیش از اجرا، برای بررسی و تایید به سازمان ارسال کنند.
 
تبصره: هر گونه تغییر در مفاد موافقتنامه نیز باید به صورت الحاقیه برای بررسی و تایید به سازمان ارسال شود.
اپراتور میهمان صرفاً در مناطق و محدوده‌هایی که با الزامات پوششی و یا الزامات و تعهدات حداقل تعیین شده در موافقتنامه پروانه مربوطه، هم پوشانی یا مغایرت نداشته باشد، می‌تواند از خدمات رومینگ ملی استفاده کند.
اپراتور میهمان نباید به دلیل استفاده از خدمات رومینگ ملی هزینه اضافی از مشترکان خود دریافت کند و تنها در چارچوب تعرفه‌های مصوب کمیسیون مجاز است هزینه مکالمات را از مشترکان خود دریافت کند.
رعایت الزامات و تعهدات قید شده در پروانه اپراتور میهمان، همانند تماس اضطراری، ملاحظات پیوست امنیتی، نیازهای نظارتی و پدافند غیرعامل تحت هر شرایطی برای اپراتور میهمان الزامی است و استفاده از خدمات رومینگ ملی نباید مانعی برای انجام این تعهدات باشد.
اپراتور میزبان موظف است کیفیت خدمات ارایه شده به مشترکان خود را عیناً برای مشترکان اپراتور میهمان فراهم کند. هر یک از طرفین قرارداد رومینگ ملی موظف به نگهداری موارد ثبت شده و خاتمه یافته در مراکز خود به صورت الکترونیکی حداقل به مدت ۶ ماه (Call Detail Record) برای رفع هرگونه مغایرت احتمالی در صورت حساب های مالی مربوطه هستند.
مفاد این مقررات به عنوان مقررات تکمیلی موافقتنامه پروانه فعالیت اپراتورهای میزبان و میهمان تلقی شده و تخطی از آن‌ها به منزله نقض تعهدات دارنده پروانه محسوب و مطابق موافقتنامه پروانه عمل خواهد شد.
این مصوبه در بردارنده موضوعات و مقررات خاص رومینگ ملی است؛ مرجع تفسیر این مقررات کمیسیون بوده و درخصوص هرگونه موارد پیش‌بینی نشده در این مقررات، حسب تصمیم کمیسیون اقدام خواهد شد، این مقررات در ٣ ماده، ٢١ بند و یک تبصره، تصویب شده و از تاریخ تصویب(۱۶ بهمن سال ۹۰) لازم الاجرا است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر