در حال خواندن
روشی ساده برای وایرلس کردن ADSL
0

برای راه اندازی یک شبکه بیسیم Wi-Fi هر چقدر هم که از روتری قدرتمند با برد زیاد استفاده کنید، باز هم در فواصلی ممکن است سیگنال ضعیفی در اختیار داشته باشید و به همین خاطر به یک Repeater احتیاج پیدا کنید. ممکن است به یک هتل بروید که در اتاق آن از طریق یک پورت شبکه امکان دسترسی به اینترنت را فراهم کرده باشند، اما شما تنها تبلت خود را به همراه آورده باشید که اتصال به شبکه ندارد و باید ابزاری در اختیار داشته باشید که بتواند اتصال کابلی اینترنت را به شکل بیسیم در اختیارتان قرار دهد. در نهایت ممکن است بخواهید به شکلی ساده و بدون دردسر، اتصال اینترنت ADSL کابلی خود را به صورت بیسیم در بیاورید. در تمامی این موارد، دستگاه کوچک و جمع و جور D-Link DIR-505 به کمک شما خواهد.

نود آی سی تی – D-Link DIR-505یک دستگاه چندکاره است که می تواند نقش Router، Access Point، Wi-Fi Hot Spot و Repeater را به عهده بگیرد و این قابلیت را دارد که مستقیماً به برق شهری متصل شود و نیاز به کابل و آداپتور را حذف می کند. با آنکه این دستگاه نقش یک روتر را ایفا می کند، اما هم اندازه آداپتور یک روتر رومیزی است و همه چیز از مبدل برق گرفته تا چیپ ست ها و کنترلر ها، همگی درون این قطعه مجتمع شده اند و این موضوع باعث شده تا حمل و نقل DIR-505 به سادگی صورت گیرد. روی بدنه دستگاه یک پورت LAN با حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه قرار دارد که می تواند نقش پورت WAN در زمان اتصال به یک مودم ADSL یا دیگر منابع اینترنتی را ایفا کند. در کنار این پورت، دکمه ریست دستگاه قرار دارد و در گوشه سمت چپ، پورت USB 2.0 واقع شده است. به کمک این پورت می توانید حافظه فلش یا هر وسیله ذخیره سازی دیگری را به DIR-505 متصل کنید و فایل های موجود در آن را در شبکه به اشتراک بگذارید. همچنین این امکان را دارید تا تلفن همراه یا هر دستگاه سازگار دیگر با قابلیت شارژ از طریق پورت USB را به آن متصل کرده و باتری دستگاه تان را شارژ کنید. دکمه WPS در دیواره کناری نصب شده که دسترسی به آن را ساده می سازد. در بخش بالایی نیز دکمه ای برای انتخاب حالت های مختلف دستگاه یعنی روتر، هات اسپات و ریپیتر وجود دارد.
راه اندازی راه اندازی این دستگاه همانند ظاهر آن ساده است. پانل کنترل تحت وب همان ظاهر آشنای دیگر محصولات D-Link را دارد و یک راهنمای راه اندازی سریع نیز به شما کمک می کند تا به سرعت بتوانید از این دستگاه استفاده کنید.راهنمای قدم به قدم دستگاه درست زمانی که می خواهید مرور وب را آغاز کنید، نمایان می شود و شما را راهنمایی خواهد کرد. برای مثال در زمان استفاده از حالت هایی همچون Wi-Fi Hotspot که به طور معمول باید چندین تنظیم مختلف انجام گیرد، تنها نیاز دارید که شبکه بیسیم دلخواه خود که قرار است به آن متصل شوید را انتخاب کنید و با وارد کردن کلمه عبور آن، به شبکه مبدا متصل شوید. یک کارت به همراه این محصول ارائه می شود که آدرس، نام کاربری و کلمه عبور لازم برای دسترسی به پانل کاربری و اتصال بیسیم در آن ذکر شده است (البته این اطلاعات در برچسب پایین دستگاه نیز ذکر شده است).ه این ترتیب پس از خارج کردن دستگاه از جعبه نیازی به ورود به پانل کاربری و اعمال تنظیمات مختلف برای راه اندازی آن نخواهد بود. همچنین در صورتی که در مسافرت وسیله ای همچون آیپد که فاقد پورت LAN است به همراه داشته باشید، می توانید سریع به DIR-505 متصل شوید. همچنین برای وسایل همراه مجهز به iOS ابزاری به نام Quick Router Mobile Setup در نظر گرفته شده که به کمک آن می توان تنظیمات یک شبکه جدید را برای DIR-505 وارد کرد. با آنکه این محصول برای راه اندازی سریع شبکه و کاربرد در محیط های کوچک با تعداد محدود کاربر طراحی شده، اما امکانات مدیریتی و تنظیمات مناسبی را در اختیار کاربر قرار میدهد. برای مثال قابلیت های MAC Address Clone و Virtual Server یا امکان فیلتر کردن آدرس MAC و سایت ها، Wi-Fi WMM Quality of Service (اولویت دهی فایل های چند رسانه ای روی شبکه بیسیم)،پشتیبانی از DLNA Media Server، فعال سازی HTTPS Server، انواع سیستم های رمزنگاری امنیتی در شبکه بیسیم (شامل WEP، WPA/WPA2)، انتخاب خودکار و دستی کانال شبکه بیسیم، تعریف شبکه Guest و در نهایت سیستم محدودیت دسترسی به شبکه بیسیم و نمایش حجم دریافتی و ارسالی اطلاعات از جمله قابلیت های این وسیله کوچک هستند که باعث می شود DIR-505 چیزی از یک روتر رو میزی خانگی کم نداشته باشد. در زمان اتصال وسایل ذخیره سازی به پورت USB، با استفاده از قابلیتی به نام SharePort و از طریق مرورگر می توانید به فایل ها دسترسی داشته باشید. نکته مثبت دیگر DIR-505 در اینجا نمایان میشود و آن، امکان دسترسی به فایل ها از طریق نرم افزاری به نام SharePort (برای دستگاه های همراه اندرویدی یا iOS) و پخش کردن آنها روی دستگاه همراه است. این نرم افزار از چند آیکون ساده تشکیل شده و کار با آن بسیار ساده است. در ضمن می توانید فایل های موجود در دستگاه همراه خود را بر روی حافظه ذخیره سازی متصل به DIR-505 نیز ذخیره کنید.
کارایی از آنجا که این وسیله برای استفاده در محیط های کوچک طراحی شده، نباید انتظار داشت که همانند یک روتر خانگی مجهز به آنتن خارجی کارایی داشته باشد. اتصال شبکه بیسیم دارای حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ۱۵۰ مگابیت در ثانیه است. نتایج تست سیگنال در شرایط مختلف در جدول نشان داده شده است. بر خلاف نوع کاربرد دستگاه، میبینیم که ثبات سیگنال در سطح خوبی قرار دارد و پستی و بلندی کمی در نمودار کارایی آن مشاهده می شود. همچنین در فواصل کم قدرت سیگنال مناسب بوده و به همین خاطر می توان DIR-505 را وسیله ای مناسب برای محیط های کوچک دانست.
نتیجه DIR-505 دستگاهی ساده و کار راه انداز است. در شرایطی که باید به سرعت یک شبکه بیسیم راه اندازی کنید (مانند اتاق یک هتل یا اتاق کنفرانس و یا حتی خانه جمع و جور یک کاربر که سر رشته ای از محصولات شبکه ندارد) این وسیله کارآمد جلوه می کند و این امکان را به شما می دهد تا به شبکه های بیسیم دیگر متصل شده یا یک اتصال شبکه را به شکل بیسیم در اختیار شما قرار دهد. رابط کاربری آن مشابه دیگر محصولات D-Link بوده ودر ضمن این امکان را دارید تا وسایل ذخیره سازی متصل به پورت USB آن را نه تنها روی کامپیوتر، بلکه روی دستگاه های همراه اندرویدی یا iOS نیز مشاهده کرده و محتویات این دستگاه های همراه را نیز روی آن ذخیره کنید.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر