در حال خواندن
رشد ۲۱۵ برابری ترافیک دیتا در شبکه همراه اول
0

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده سرانه مصرف دیتا در ایران ۶ گیگابایت به ازای هر نفر و در دنیا ۲۰ گیگابایت است. طبق آمارهای موجود، ۸۶ درصد ترافیک اینترنت دنیا مربوط به ارتباطات ثابت (ADSL و فیبر نوری) و ۱۴ درصد ترافیک اینترنت دنیا به اینترنت موبایل مربوط می‌شود. اما وضعیت کشور ما نسبت به وضعیت دنیا متفاوت بوده و هم اکنون ۷۰ درصد ترافیک اینترنت کشور به ارتباطات موبایل مربوط می‌شود و ارتباطات ثابت تنها ۳۰ درصد این سهم را در اختیار دارد.

به گزار ش نود فناوری – براساس آمار منتشر شده از سوی همراه اول روند رشد ترافیک دیتا در شبکه اپراتور اول طی  ۵ سال گذشته نشان از رشد ۲۱۵ برابری دارد. طبق آمار ارایه شده به ترتیب از اسفند سال ۹۲ تا اسفند ۹۷ به ترتیب رشد ترافیک همراه اول ۵٫۵، ۳٫۸، ۳، ۲٫۸ و ۱٫۷ دهم برابر بوده است.

مدیرعامل همراه اول نیز در مجمع این شرکت که در ماه جاری برگزار شد از دو اقدام مهم در راستای افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه گفت و بیان کرده بود: سال گذشته روی باند فرکانسی ۱۸۰۰ به میزان ۵ و ۷٫۵ مگاهرتز به ترتیب به استان‌ها و تهران اختصاص دادیم و همچنین روی باند ۲۶۰۰ نیز افزایش ظرفیتی ۵ مگاهرتزی را داشتیم که در نتیجه سرعت دیتای همراه اول رشد و بهبود قابل توجهی داشت.
وی در ادامه سخنان خود در مجمع همراه اول از برنامه ۵ ساله راهبرد همراه اول که با نام «منظومه» در حال اجراست، یاد کرد و گفته بود: این برنامه متمرکز بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر آخرین تکنولوژی و ایجاد کسب و کارهای نوآورانه است و برآنیم تا از رهگذر اجرای این برنامه، نقشی تعیین‌کننده در گسترش خدمات دولت الکترونیک و سرویس‌های دیجیتال در کشور ایفا کنیم.

این در حالی است که مشترکان همراه اول در سال ۹۶، ۷۸۸ پتابایت اینترنت مصرف کرده اند که این میزان در سال گذشته با رشد ۱٫۷ برابری به ۱۳۱۴ پتابایت رسیده است. همچنین در حال حاضر در شبکه همراه اول ۳۲ میلیون مشترک منحصر به فرد دیتا در بازه زمانی سه ماهه دارد.

یک پتابایت (به انگلیسی: Petabyte) یک واحد از اطلاعات است که برابر یک کادریلیون بایت، یا ۱۰۱۵ بایت است. کوتاه شده آن (PB) می‌باشد.

مشترکان همراه اول با مصرف روزانه ۵۴۱۹ ترابایت رکورد مصرف اینترنت را شکستند.

براساس آمار منتشر شده از سوی اپراتورها هم اکنون ۴۱ میلیون نفر در کشور از موبایل نسل سوم و ۲۴ میلیون نفر از نسل چهارم موبایل استفاده می‌کنند و این در حالی است که تنها ۸ میلیون نفر مشترک اینترنت ADSL هستند.

از سوی دیگر سرانه مصرف دیتا در کشور به ازای هر نفر ۶ گیگابایت است و این در حالی است که سرانه دنیا ۲۰ گیگابایت و سرانه کشورهای اروپایی ۳۵ گیگابایت برآورد می‌شود.

گفته می‌شود ۲۵ تا ۳۰ درصد سهم تبادل محتوا در کشور به شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام مربوط می‌شود و رتبه ایران در استفاده از اینترنت موبایل در جهان ۵۷ و رتبه کشورمان در اینترنت ثابت ۱۰۸ در دنیا است.

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر