در حال خواندن
رجیستری بر بازار تلفن همراه چه مقدار کار آمد
0

نود فناوری-به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان ، از نیمه فروردین ماه سال ۹۷ طرح رجیستری به طور کامل اجرایی خواهد شد و به این ترتیب پرونده این طرح چندین ساله بسته می شود.

به گفته مسئولان اجرا کننده رجیستری ، این طرح با موفقت ۹۸ درصدی اجرایی شده و قرار است تا در ماه های آینده از اشکالات باقیمانده آن نیز کاسته شود .

اما از نظر فعالان بازار تلفن همراه ، رجیستری تاثیر زیادی روی میزان تقاضا داشته است و مردم تا جای ممکن از خرید گوشی جدید به علت افزایش قیمت ها ، امتنا می کنند . البته افزایش نرخ ارز به ویژه دلار نیز تاثیر زیادی بر قیمت ها داشته است و نمی توان این عامل را نادیده گرفت.

براساس اعلام مقام های مسئول ، برند سامسونگ که بیش از ۵۰ درصد سهم بازار کشور را در اختیار دارد ، از نیمه فروردین ماه به طرح رجیستری می پیوندد . گزارش های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد که همزمان با اعلام این خبر، گوشی های سامسونگ با رشد قیمت مواجه شده اند و این افزایش قیمت بین ۳ تا ۵ درصد است که البته احتمال می رود این میزان تا آخر اسفند ماه بیشتر نیز شود.

محمدرضا بی طرف یک از فروشندگان گوشی و لوازم جانبی تلفن همراه درباره علت این نوسان قیمت به اقتصادآنلاین گفت : همه برندها با اعلام طرح رجیستری افزایش قیمت را تجربه کرده اند ؛ اما برند سامسونگ به علت اشباع بازار تاثیر بیشتری از رجیستری گرفته است .

وی افزود : البته با علام زمان اجرایی شدن رجیستری برای این برند ، علاقه مندان به گوشی های سامسونگ برای خرید مدل جدید به بازار هجوم آورده ، که این موضوع نیز تاثیر بر قیمت بازار داشته است .

این فعال بازار در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که میزان افزایش قیمت گوشی های سامسونگ باز هم ادامه داشته باشد؟ گفت : بدون شک این اتفاق در روزهای آینده خواهد افتاد و هرچه به روزهای پایانی سال نزدیکتر شویم ، شاهد گران شدن محصولات سامسونگ در بازار خواهیم بود ؛ چون هم به فرارسیدن اجرا شدن رجیستری برای این برند نزدیک خواهیم شد و هم به تعطیلات نوروز و بازار شب عید وارد می شویم.

به گفته این فروشنده گوشی تلفن همراه ، این موضوع برای همه برند ها تکرار خواهد شد ؛ اما چون سامسونگ هم بازار بیشتری دارد و هم به زمان رجیستری شدن ، نزدیک می شود افزایش قیمت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

فرشاد کوهن یکی از واردکنندگان گوشی تلفن همراه نیز با اشاره به افزایش قیمت سامسونگ در روزهای آینده به اقتصادآنلاین گفت : یکی از موانعی که برای اجرای طرح رجیستری این برند وجود دارد ، میزان تقاضای بالای آن است و به نظر می رسد که در ماه های آینده شاهد نامتعادل شدن میزان عرضه و تقاضا شویم و این عامل می تواند تاثیر زیادی روی بالا رفتن قیمت داشته باشد.

وی افزود : البته امیدواریم مسئولان ، به فکر این موضوع باشند و از حالا به فکر تعادل بازار گوشی های سامسونگ باشند و گرنه احتمال شکست رجیستری برای این برند وجود خواهد داشت.

کوهن با بیان اینکه هنوز برای قضاوت درباره طرح رجیستری زود است ، اظهار کرد : اجرایی شدن این طرح قیمت ها را در بازار بالا برد که این موضوع از قبل هم پیش بینی می شد ؛ اما باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان می توانند بر روند اجرای رجیستری نظارت کافی داشته باشند و قیمت ها را کنترل کنند یا خیر؟

به گفته این وارد کننده تجهیزات تلفن همراه ، طرح رجیستری بر اقتصاد کشور تاثیر زیادی خواهد داشت و بدون شک مزیت های آن از معایبش بیشتر است و این طرح سال ها پیش باید اجرایی می شد.

بررسی های میدانی نشان می دهد که برند آیفون تا به حال بیشترین تاثیر را از رجیستری گرفته است و میزان قیمت آن نسبت به سایر برندهای مشمول رجیستری، رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

مرتضی سیاه جامه یکی از فروشندگان گوشی تلفن همراه درباره علت این موضوع به اقتصادآنلاین گفت : محصولات اپل به عنوان برند لوکس در ایران معرفی شده اند و این انتظار از قبل وجود داشت که بیشترین تاثیر را از رجیستری بگیرد.

وی افزود : بعد از اجرای رجیستری تقاضا برای خرید انواع گوشی های اپل به حداقل رسیده است و جدیدترین مدل این برند یعنی آیفون ۱۰ ، خریدار زیادی ندارد و می توان گفت که میزان فروش آن زیر ۵ درصد است .

سیاه جامه قیمت بالای این مدل را دلیل تقاضای پایین آن دانست و اظهار کرد : درحال حاضر ارزان ترین مدل آیفون ۱۰ ، حدود ۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و به همین دلیل افراد زیادی برای خرید آن به بازار نمی آیند.

به گفته وی تا به حال کاربران گوشی های اپل با ورود مدل جدید این برند به بازار ، استقبال خوبی از آن کرده بودند ؛ اما وضع برای آیفون ۱۰ معکوس بود و افراد زیادی برای خرید آن به بازار نیامده و ترجیح دادند تا از مدل های قدیمی تر استفاده کنند

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر