در حال خواندن
رتبه ایران در دسترسی به خودپرداز دنیا کجاست؟
0

نود فناوری-بر اساس گزارش رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ اقتصاد ایران در زمینه سطح توسعه‌یافتگی بازارهای مالی در میان ۱۳۸ کشور دنیا، جایگاه ۱۳۱ را به خود اختصاص داده است؛ جایگاهی که پایین‌تر از کشورهایی مانند ترکیه، قطر، امارات متحد عربی، کویت، عربستان، عمان و بحرین است و حاکی از ناکارآمدی بازارهای مالی در ایران.

بررسی زیرمولفه‌های مؤثر در ارزیابی سطح توسعه‌یافتگی بازار مالی همچون سهولت دسترسی به تسهیلات، استحکام مالی بانک‌ها و هزینه خدمات مالی عمدتا با نظام بانکی مرتبط است و نظام تامین مالی در کشور ما بانک‌محور است، می‌توان گفت ناکارامدی بازارهای مالی در ایران به معنای ناکارآمدینظام بانکی در کشور است.

برای ارزیابی سطح توسعه یافتگی بازارهای مالی ۸ زیرمولفه شامل “در دسترس بودن خدمات مالی”، “تامین مالی از طریق بازار سهام”، “هزینه استفاده از خدمات مالی”، “سهولت دسترسی به تسهیلات”، “در دسترس بودن منابع مالی برای سرمایه‌گذاران مخاطره‌آمیز”، “استحکام مالی بانک‌ها”، “تنظیم و نظارت بر بازار بورس و شاخص حمایت قانونی از وام گیرنده و وام‌دهنده” مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مقایسه جایگاه ایران در این ۸ شاخص با کشورهای منتخب نشان‌می‌دهد به استثنای شاخص حمایت قانونی از وام دهنده و وام گیرنده، رتبه کشورمان در سایر زیرشاخص‌ها در قیاس با کشورهای منتخب در جایگاه پایین‌تری قرار دارد.

در میان این شاخص‌ها تنها مؤلفه‌ای که به حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک ارتباط مستقیم دارد، دسترسی به دستگاه‌های خودپرداز یا همان ATM  است.

جالب است بدانیم بر خلاف جریانی که طی سال‌های اخیر دائما با تکرار گزاره‌هایی مانند پایان دوره شعب و خودپردازها از اشباع شدن بازار ایران از دستگاه‌های خودپرداز و هم‌خانواده‌های این دستگاه‌ها سخن می‌گوید، مقایسه مؤلفه دسترسی به خودپردازها در ایران نشان‌می‌دهد در این شاخص حتی نسبت به برخی کشورهای منتخب منطقه هم عقب‌تر هستیم.

بنابر گزارش بانک‌جهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران ۵۶٫۵ دستگاه خودپرداز، در سال ۲۰۱۵ میلادی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۶۶٫۸ دستگاه خودپرداز وجود داشت. این تعداد در کشورهای منطقه منا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب ۲۹٫۹ و ۲۷٫۹۳ دستگاه بوده‌است. متوسط جهانی هم در این دو سال ۳۷٫۶ و ۴۰٫۵۵ دستگاه گزارش شده‌است.

به این ترتیب ملاحظه می‌شود ایران در حوزه دسترسی به تعداد دستگاه‌های خودپرداز نه تنها از متوسط جهانی عقب‌تر است بلکه از کشورهای منطقه منا هم وضعیت نامطلوب‌تری داریم.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر