در حال خواندن
بررسی دلایل کاهش روند تولید و تنوع گوشی‌ هوشمند شرکت‌های بزرگ، براساس آمار
0

در سال ۲۰۱۸ به علت تقاضای پایین، شاهد کاهش تولید تلفن همراه توسط شرکت‌های بزرگ این حوزه بودیم.

اگر به اخبار و آمار‌های منتشر شده از بازار فروش و عرضه تلفن‌های هوشمند طی یک ماه گذشته توجه کرده باشید، حتما می‌دانید که بازار تلفن هوشمند در سال میلادی گذشته اصلا خوب نبوده است.

هر چند که تلفن هوشمند در حال حاضر بخشی جدا نشدنی از زندگی مردم در سراسر دنیا به شمار می‌رود، اما آمار فروش تلفن هوشمند با کاهش همراه شده و مردم کمتر از گذشته به سراغ خرید تلفن هوشمند می‌روند. به این ترتیب شرکت‌های بزرگ تولید کننده، تلفن‌های کمتری را به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه با بررسی دقیق بازار تلفن هوشمند همراه ما باشید:

آمار فروش شرکت سامسونگ

به گزارش IDC شرکت کره‌ای سامسونگ در طی سال ۲۰۱۸، تعداد ۲۹۲.۳ میلیون دستگاه وارد بازار خرده فروشی جهان کرده است، این آمار نسبت به سال گذشته با رقم ۳۱۷.۷ میلیون با ۸ درصد کاهش همراه بوده تا افت بازار تلفن همراه گریبان‌ بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی همراه دنیا را نیز بگیرد. این شرکت همچنین در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۱.۷ درصد در بازار خرده فروشی موبایل دنیا سهم داشته که با کاهش حدود ۱ درصدی این سهم به ۲۰.۸ درصد رسیده است. این شرکت همچنین در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ علی‌رغم درآمد ۲۳.۳ تریلیونی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موبایل، آماری پایین‌تر از دو سال گذشته خود ثبت کرد.

آمار فروش شرکت اپل

شرکت اپل به عنوان دومین تولید کننده تلفن همراه در دنیا نیز با کاهش فروش مواجه شد، اما نسبت به سامسونگ، درصد افت کمتری را تجربه کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۰۸.۸ میلیون دستگاه تلفن هوشمند به بازار عرضه کرد که نسبت به سال ۲۰۱۷ با رقم ۲۱۵.۸ میلیون با افت ۳.۲ درصد همراه شود. اپل با وجود کاهش فروش توانست سهم بازار خود را تا حدودی بالا ببرد و با افزایش ۰.۲ درصدی از ۱۴.۷ در سال ۲۰۱۷ به ۱۴.۹ در سال ۲۰۱۸ برساند.

آمار فروش شرکت هوآوی

برخلاف سامسونگ و اپل، هوآوی و دیگر شرکت‌های چینی در وضعیت نه چندان مساعد بازار تلفن همراه در سال ۲۰۱۸، توانستند تلفن‌های بیشتری به بازار عرضه کنند و سهمشان را نیز نسبت به سال گذشته افزایش دهند. هوآوی در سال گذشته ۲۰۶ میلیون تلفن هوشمند به بازار ارائه کرد و این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ این تعداد تنها ۱۵۴ میلیون عدد بود، به این ترتیب هوآوی تولید و عرضه خود را در حدود ۵۰ میلیون دستگاه افزایش داده و توانست با ۴ درصد افزایش، سهم بازار خود را نیز به ۱۴.۷ درصد برساند.

بعد از هوآوی شرکت شیائومی بیشترین تولید و عرضه را به نام خود ثبت کرده است. این شرکت نیز با افزایش ۲۰ میلیونی عرضه تلفن همراه به بازار توانست در مجموع به رقم ۱۲۲ میلیون دستگاه برسد.

جدول کلی تولید و عرضه تلفن هوشمند در جهان به شکل زیر است:

وضعیت عرضه محصولات به بازار‌های مهم

بازار کشور چین

چین و هند به دلیل جمعیت بالایشان از جمله مهم‌ترین بازار‌های دنیا برای فروش هر محصولی محسوب می‌شوند. در بازار تلفن هوشمند نیز در سال گذشته حضور اپل در بازار چین به شدت کاهش پیدا کرد، کشور‌های آمریکا و چین مدتی است که وارد جنگ صنعتی شده‌اند، این مجادله سیاسی بازار تلفن همراه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. ابتدا آمریکا خواستار توقف ورود محصولات چینی به خاک خود شد و در ادامه نیز چین با ورود محصولات آمریکایی مانند اپل به کشور خود مخالفت کرد، بر اثر این اتفاق عرضه مدل‌های مختلف آیفون به چین در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸، نسبت به زمان مشابه سال ۲۰۱۷ به میزان ۴ میلیون کاهش پیدا کرد و به عدد ۱۰ میلیون رسید.

بازنده این درگیری سیاسی اپل خواهد بود، زیرا با کاهش فروش در یکی از مهم‌ترین بازار‌های خود رو‌به‌رو شده است. اما هوآوی پیش از این نیز فروش بالایی در آمریکا نداشت. طبق جدول عرضه محولات در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸، هوآوی با عرضه حدود یک سوم تلفن‌های همراه در کشور خودش صدر نشین است، بعد از هوآوی نام شرکت‌های اوپو، ویوو و شیائومی دیده می‌شود.

بازار کشور هند

در بازار هند نیز چینی‌ها حرف اول را می‌زنند، شیائومی که در بازار کشور خودش چهارمین شرکت تولیدکننده تلفن همراه محسوب می‌شود، توانسته در بازار هند به خوبی ورود پیدا کند و برای اولین بار بالاتر از سامسونگ قرار بگیرد. شرکت سامسونگ که چند سالی بود بیشترین سهم را در بازار هند داشت، سال گذشته نیز مانند سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۴ درصد سهم خود در بازار هند را حفظ کرد و در واقع کاهش فروش نداشت، اما شیائومی سهم ۱۹ درصدی در سال ۲۰۱۷ را به ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۸ رساند تا بیشترین حضور را در بازار هند داشته باشد. ویوو و اوپو نیز در کشور هند فروش خوبی دارند.

پیش‌بینی تولید شرکت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۹

بر اساس گزارش‌ها، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری شاهد کاهش ۳.۳ درصدی تولید تلفن همراه باشیم، انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱.۴۱ میلیارد دستگاه تلفن هوشمند توسط شرکت‌های مختلف تولید شود. از میان شرکت‌های برتر به نظر می‌رسد سامسونگ سهم ۲۰ درصدی خود را حفظ کند و پیشرفت یا پسرفت خاصی نداشته باشد، از طرفی هوآوی که در سال گذشته با تولید ۲۰۶ میلوین دستگاه تلفن هوشمند، اپل را پشت سر گذاشته بود، این رشد را در سال ۲۰۱۹ ادامه دهد و به تعداد ۲۲۵ میلیون برسد. پس از هوآوی شرکت اپل نیز به احتمال زیاد با تولید ۱۸۹ میلیون دستگاه در جایگاه سوم خواهد ایستاد.

کارشناسان این حوزه دلایل زیادی را در این مورد بیان کرده‌اند و ما نیز قصد داریم به صورت کوتاه به تعدادی از این دلایل بپردازیم.

عدم خلاقیت: شاید این مورد در نگاه اول غیر منطقی به نظر برسد، زیرا شرکت‌های تولیدکننده موبایل تمام تلاش خود را برای ارائه محصولی متفاوت و با فناوری به روز به کار گرفته‌اند و ما نیز همواره شاهد عرضه تلفن‌های هوشمند با امکانات جدید هستیم. اما به نظر کارشناسان خود خلاقیت می‌تواند تکراری شود و به عدم خلاقیت تبدیل شود.

تنوع بالا: می‌توان گفت شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تلفن همراه در سال بیش از ده‌ها مدل مختلف گوشی هوشمند تولید می‌کنند. این مورد باعث می‌شود شاهد مدل‌های تکراری، با مشخصات یکسان از شرکت‌های مختلف باشیم که در نهایت فروش خوبی را هم تجربه نمی‌کنند. شاید برنامه‌ریزی برای تولید مدل‌های مختصر و مفید بتواند به فروش بیشتر این محصولات کمک کند.

قیمت بالا: نباید از قیمت بالای تلفن‌های هوشمند صرف نظر کرد، تراشه‌های قدرتمند، حافظه رم بالا و دوربین‌های دوگانه و سه‌گانه موجب شده تا قیمت محصولات تولیدی بالا باشد، به طور مثال پرچمداران سامسونگ و اپل اغلب نزدیک به ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند و مدل‌های بالا رده این شرکت نیز با هزینه بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار قابل خرید هستند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر