در حال خواندن
درگاه ملی خدمات دولت هوشمند یا سنتی؟!َ
0

با وجود راه اندازی درگاه ملی خدمات دولت هوشمند همچنان شاهد ارائه خدماتی به شکل سنتی هستیم.
نود فناوری – درگاه ملی خدمات دولت هوشمند اردیبهشت ماه سال جاری با هدف استانداردسازی و مدیریت یکپارچه ارائه خدمات دولت به سمت معماری سرویسگران و خدمت محور رونمایی شد.درگاه ملی جایی است که مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بوده و به همراه اطلاعات، شرایط و شیوه دریافت خدمات به شهروندان ارائه می شود.هم اکنون یکی از پر کاربردترین بخش های موجود در Hotpoint (بدنه اصلی این درگاه)،خدمات شناسنامه ای سازمان ثبت احوال است که با چهار موضوع پرکاربرد “تعویض شناسنامه”، “تعویض نام و نام خانوادگی”، “ثبت ولادت و صدور شناسنامه نوزاد” و ” ثبت ولادت و صدور گواهی های فوت” قابل دسترس است.با مراجعه به هر کدام از این بخش ها به پایگاه اصلی سازمان ثبت احوال کشور هدایت می شوید که به عنوان مثال از آن طریق می توانید طبق ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور اقدام به تغییر نام و نام خانوادگی کنید.در حوزه تغییر نام و نام خانوادگی مفاد و شرایطی برای انجام این کار قید شده که مثلا نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می گردد، اسامی مرکبی که عرفا” یک نام محسوب نمی شوند، اسامی زننده و مستهجن، نام هایی که موجب تحقیر اشخاص بوده و… قابل تغییر است.نام های خانوادگی نیز اگر مذموم، مستهجن و ناپسند باشد، در صورتیکه نام خانوادگی پدری تغییر یابد و… قابل تغییر خواهد بود.اما نکته مهم در این است که ذیل هر دو بخش مدارک مورد نیاز برای انجام چنین کاری و نحوه مراجعه به ادارات ثبت احوال سراسر کشور قید شده که بر حضور فیزیکی متقاضیان با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و فرم های پر شده تأکید می کند.همین رویه برای تعویض شناسنامه، ثبت ولادت و صدور شناسنامه نوزاد و گواهی های فوت نیز به چشم می خورد.برخلاف اینکه انتظار می رود همسو با عنوان دولت هوشمند، خدمات الکترونیکی شده در این پایگاه قابل دسترسی باشد اما بخشی از خدمات دستگاه ها به همان شیوه سنتی (متکی به زمان و مکان) در پشت ویترین قرار گرفته که البته این موضوع در تناقض با رسالت تبیین شده برای درگاه مذکور هم هست.در بخش رسالت آن گفته شده که این درگاه مرجع کلیه خدمات دستگاه های اجرایی و خدمات الکترونیکی شده است که انشاء الله امید است به تدریج با تداوم اقدامات حقوقی و فنی تعداد خدمات الکترونیکی شده دستگاه ها به حداکثر پوشش ملی برسد به نحوی که برای دریافت انواع خدمات کمترین نیاز مراجعه به دستگاه های اجرایی باشد.در بخش دیگری نیز گفته شده که “امیدواریم این درگاه ملی که باهدف شفاف سازی خدمات دولت و تسهیل دسترسی به خدمات برای کلیه افراد و کسب وکارها ایجاد شده است با کسب نظرات کاربران و اعلام نیازمندی های آنها در کنار توسعه کمی و کیفی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی گامی روشن برای تحقق نسل دوم دولت الکترونیکی باشد”.امید است که این آرمان دولتی روزی تحقق یافته و با عبور از سال های شعارزدگی، دسترسی به خدمت الکترونیکی سازمان ها و نهادها برای مردم تسهیل شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر